Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bruker natten til et IR-mod prosjekt av en Canon 20d. Så langt kan jeg si at en bør kjøpe ferdig tilskjært glass! Har øvt en del på rammeglass, filterglasset oppførte seg veldig merkelig. Forestill deg å slå skår av flintstein. Ikke pent. Satser på at det er utenfor sensorens synsfelt. :)

Lenke til kommentar

Et lite resume rundt min nye laptop.

 

Jeg er formøyd med kjøpet - maskinen er noe større enn ventet da det er mye ramme rundt 14" skjermen. Maskinen har et stilrent design og tastaturet er noe av det bedre jeg har vært borte i på lenge. God skjerm med fine farger, selv om den er glossy. Skal fint kunne jobbe med bildene mine på den.

 

Det eneste ankepunktet egentlig, er at disken er kun 5400rpm. Det løste jeg ved å erstatte den med en Seagate Momentus XT - 7200rpm og 4GB flash til buffring. Jeg gikk for samme kapasitet (500GB).

 

Før jeg byttet disk prøvde jeg å kjøre programmet som lager recovery disker til meg. Den mente at den trengte 6 DVD'er. Men klarte å dø på seg selv før den var ferdig ... Men ettersom ISO filene lå igjen på maskinen, kan jeg lage de senere.

 

Etter å ha kopiert over original disken vha. clonezilla, så brukte jeg en del tid på å decrappify'e maskinen. Deretter installerte jeg de viktigste programmene og la inn backup data fra den gamle sliteren.

 

I dag har testet ut Civ 5 - burde gå greit med en GT425? Men nei - enten må jeg kjøre med Intel grafikken (treeeeeeeeeegt) eller la være. For når jeg ber om atCiv 5 skal bruker nvidia kortet, så krasjer programmet før det komemr i gang!

 

Jeg har nå tatt en ekstra runde med decarppify-ing og kjører nå defraggler som siste opprydding. I morgen så er maskinen i vanlig drift.

Lenke til kommentar

Sigma 10-20mm f3.5 på tilbud på fotomessa på Lillestrøm.. Hadde i utgangspunktet ikke tenkt på den, men da den gikk for kun 4300 mot ca 5800 på nettet syns jeg det virka som en god deal, da jeg jo liker landskap \ stjernebilder. Har tatt ca 100 bilder med den nå, og har stadig ikke fått en "denne liker jeg" følelse, men er jo fortsatt veldig ny på så vide vinkler. Tilvenningssak?

Lenke til kommentar

Høres bra ut, med unntak av spillproblemet, tomsi42. Går utifra at du har lastet ned nyeste drivere \ bios?

Har ikke prøvd de variantene enda. Har en annen maskin jeg kan spille Civ på ;)

 

Selv angrer jeg litt på siste objektivkjøp, da jeg føler det ikke er helt min stil.. Selge, eller prøve videre? Hmm.....

Jeg synes du bør vente litt; bruk kun det objektivet i aprilfesten - så ser du om det var tilvenningsproblemer eller bomkjøp.

 

Sigma 10-20mm f3.5 på tilbud på fotomessa på Lillestrøm.. Hadde i utgangspunktet ikke tenkt på den, men da den gikk for kun 4300 mot ca 5800 på nettet syns jeg det virka som en god deal, da jeg jo liker landskap \ stjernebilder. Har tatt ca 100 bilder med den nå, og har stadig ikke fått en "denne liker jeg" følelse, men er jo fortsatt veldig ny på så vide vinkler. Tilvenningssak?

Jeg bruker ikke så mye vindvinkel til landskap; da jeg synes lengre brennvidder gir bedre bilder. Vidvinkel er derimot nyttig i smale bygater.

Lenke til kommentar

Kloke ord Tomsi42, men nå tar jeg aldri bilder i bymiljø, vurderer fullformat når D90en tar kvelden og sikler litt på et annet objektiv jeg føler jeg har langt bedre bruk for. Sigma 85mm 1.4, da jeg faktisk tar endel bilder i mørke omgivelser og på studentlønn kan jeg dessverre ikke kjøpe denne uten salg av 10-20mm'en. På den annen side kan jeg godt se nytteverdien av vidvinkel en gang i blant da dette har vært savnet tidligere... It's a hard life.

Lenke til kommentar

Hva bruker dere til beskyttelse til objektivene når dere har de pakket ned i fotosekken/baggen? :)

Objektivdeksel hvis de går ned i en fotosekk (bag). Objektivet legges i en lett polstret pose hvis jeg har en vanlig skulderbag.

 

Kloke ord Tomsi42, men nå tar jeg aldri bilder i bymiljø, vurderer fullformat når D90en tar kvelden og sikler litt på et annet objektiv jeg føler jeg har langt bedre bruk for. Sigma 85mm 1.4, da jeg faktisk tar endel bilder i mørke omgivelser og på studentlønn kan jeg dessverre ikke kjøpe denne uten salg av 10-20mm'en. På den annen side kan jeg godt se nytteverdien av vidvinkel en gang i blant da dette har vært savnet tidligere... It's a hard life.

Da selger du og slikker sårene ;)

Lenke til kommentar

Sigma 10-20mm f3.5 på tilbud på fotomessa på Lillestrøm.. Hadde i utgangspunktet ikke tenkt på den, men da den gikk for kun 4300 mot ca 5800 på nettet syns jeg det virka som en god deal, da jeg jo liker landskap \ stjernebilder.

Selv har jeg 4.5 versjonen og har brukt den mye innendørs. Har prøvd den på arkitektur, men den har en ganske kraftig fortegning mellom 10mm og 15mm, så det er et lite problem.

 

Ellers et helt greit objektiv.

Lenke til kommentar

Da var jeg endeligt komt til limefasen. Måtte fram med stanley-kniven og fil på hotmirror-assy rammen. Ser at ir-filteret stikker litt ut bak mot sensoren iforhold til orginal hotmirror. Satser på at dette går greit da det er en pakning mellom filter og sensor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...