Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ordentlig i gang med fotograferingen nå :D

 

Bildene fra dagens kamp her : http://knuthsolberg.smugmug.com/Sports/Fotball/LSK-Fredrikstad

 

Ser du har blitt litt mer selektiv og valgt ut færre bilder - bra. Videre ting du kan se på:

- På bilder med mye bevegelse er det også synlig bevegelsesuskarphet. Velg raskere lukkertid, f.eks. 1/400-1/500

- Ikke vær redd for å bruke høyere ISO enn 800 - 550D tåler fint ISO 3200 før ting begynner å bli ugly. Råfremkaller med god støyfjerning, flere har blitt nevnt på de to siste sidene her, hjelper.

- Eksponer litt lysere - så lenge du unngår å klippe mot hvitt kan du alltids trekke ned eksponeringen i etterbehandlingen, og sensoren presterer bedre når den får mer lys å jobbe med (fortsatt forutsatt at du ikke klipper mot hvitt).

 

Takker ;)

 

Jeg har ikke blidt venn med det hall lyset der enda. Er så jævlig varierende.

 

Forrige kampen kjørte jeg ISO-1600 2.8 og 1/320-1/400 og da i "m" og da fikser kamera (+/-) så får ikke endra den.

 

Men ja, jeg ser jeg kanskje heller skulle gjort som da og gått med høyere iso.

 

Det som er problemet der er at for å få en uskarp bakgrunn så må jo spilleren dekke litt av bilde, men når de er i områder som det går blir det dårlig med lyset. For er noen steder gresset reflekterer masse lys, noen steder ingen lys.

Og det hvor det da er et ok lys er det en utrolig mørk bagrunn (pga publikum) så det blir ikke bra.

 

Så kommer til å gå tilbake på ISO 1600 lukker 1/320 - 1/400. (1/500 er det altfor mørkt for der, selv på iso 3200)

Lenke til kommentar

Så kommer til å gå tilbake på ISO 1600 lukker 1/320 - 1/400. (1/500 er det altfor mørkt for der, selv på iso 3200)

 

Hvis ISO 1600 og 1/400 gir bra eksponering, så kan det umulig være for mørkt for 1/500 med ISO 3200 ;) ISO 1600 og 1/400 gir samme eksponering som ISO 3200 og 1/800 (gitt samme blender, men du kjører vel konstant på 1:2.8 uansett).

Lenke til kommentar

Så kommer til å gå tilbake på ISO 1600 lukker 1/320 - 1/400. (1/500 er det altfor mørkt for der, selv på iso 3200)

 

Hvis ISO 1600 og 1/400 gir bra eksponering, så kan det umulig være for mørkt for 1/500 med ISO 3200 ;) ISO 1600 og 1/400 gir samme eksponering som ISO 3200 og 1/800 (gitt samme blender, men du kjører vel konstant på 1:2.8 uansett).

 

 

Jeg har prøvd, men ikke hatt mulighet for å ha en pc skjerm å sjekke bildene ordentlig opp i mot når jeg er der. Og da har det på kamera sett ut til at iso 1600 og 2.8 og 1/400 er vært bedre en iso 3200 og 1/500 2.8.

 

 

Så du vil heller anbefale meg å kjøre Iso 3200 1/500 2.8 ?

 

Jeg har testet det, men vet at kameraskjermer ikke er noe særlig å sjekke bilder på

Lenke til kommentar

Litt mer testing og bare 1 iterasjon. Tror nok det er lurt å prøve å lære seg hva de forskjellige parametrene betyr, ellers blir det bare prøve-og-feiling.

Det er det jeg har funnet ut også - en må skru på knottene og finne ut hva de gjør.

 

(Håper Trondster ikke føler seg brydd over å være chattetråden's posterboy ikveld.)

Lenke til kommentar

Så du vil heller anbefale meg å kjøre Iso 3200 1/500 2.8 ?

 

Jeg har testet det, men vet at kameraskjermer ikke er noe særlig å sjekke bilder på

 

Hvis det er vanskelig for deg å vurdere ut fra kameraskjermen, så er det jo enda vanskeligere for meg som hverken har vært der eller sett hva du ser på kameraskjermen :p

 

Fotball er en idrett jeg skyter lite av, så jeg vet ikke hvilken lukkertid som generelt passer best (og det er vel avhengig av nivået på spillerne/laget/kampen - i eliteserien trengs det gjerne raskere lukkertider enn i 4. divisjon for å fryse bevegelser ;) )

 

Men prøv å skyte en hel kamp kun på 1/400 - bruk lukkerprioritet og slå på Auto ISO - og når du kommer hjem ser du om lukkertiden ble begrensningen på noen bilder. Ble den det kan du prøve 1/500 i neste kamp, hvis ingen bilder viser tegn til bevegelsesuskarphet kan du prøve 1/320. Det er denne type utprøving og eksperimentering som kommer til å gi deg erfaringen du trenger :)

Lenke til kommentar

Joda noe stiv pris, men hvis kvaliteten er deretter så tar jeg meg råd til det.

Det er det jeg sitter og vurderer også - dette tror jeg er en bag jeg vil ha i 10-15 år. Minst. Og jeg kan selge unna et par/tre bagger i tillegg ...

 

Bare ikke akkurat nå.. spontankjøpet av laptop tappet kontoen litt. :wee:

Ditto her - sitter og legger inn backup på ny-pcen nå ...

Lenke til kommentar

Ubrukelig post uten bilde. :p

Valid point. Kameraene var imidlertid pakket godt ned i sekken, og tyske tog venter ikke på at en somlete nordmann skal klare å pakke sekken ned igjen. I ettertid vet jeg ikke helt hvor lurt det var å pakke akkurat slik jeg har gjort; å ha rene sokker sammen med optikk plager meg ikke nevneverdig, usikker på om følelsen er helt den samme på søndag ...

 

Samt en haug med batteriladere skulle jeg tro. ;) Noe av det som tar mest tid når jeg pakker er å få med alle batteriladerene...

Satser på at det går greit uten ladere i løpet av en helg; et par ekstra minnekort får holde. Sjelden jeg tar så vanvittig mye bilder at det blir noe problem.

 

Keep it simple; Pils! :D

Jupp. Mye godt brygg her i Amsterdam. Anbefales. :)

Lenke til kommentar

Protip: Husk - verifiser at det er rene sokker du har sammen med optikken. Og unngå å pakke optikk med muggsopp og andre bioorganismer på denne måten.

 

Er vel neppe rene sokker/undertøy på slutten av turen... Så et par lag med brødposer er anbefalt, ja...

Lenke til kommentar

Vet ikke om det er tatt opp, men hva mener folket her om resultatet av shooten Sølve Sundsbø hadde med de kongelige? Noen som er enig med det Hans Jørgen Brun sier?

 

Nei, egentlig ikke spesielt enig. Synes bildene er veldig US Vogue / Vanity fair-esque.

 

Ser at de kunne ha kjørt litt mere klassisk stil på de mest formelle bildene med uniform etc. Men går ut i fra at det er ett bevisst valg fra ett kongehus som vil være litt mere moderne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ordentlig i gang med fotograferingen nå :D

 

Bildene fra dagens kamp her : http://knuthsolberg.smugmug.com/Sports/Fotball/LSK-Fredrikstad

 

Ser du har blitt litt mer selektiv og valgt ut færre bilder - bra. Videre ting du kan se på:

- På bilder med mye bevegelse er det også synlig bevegelsesuskarphet. Velg raskere lukkertid, f.eks. 1/400-1/500

- Ikke vær redd for å bruke høyere ISO enn 800 - 550D tåler fint ISO 3200 før ting begynner å bli ugly. Råfremkaller med god støyfjerning, flere har blitt nevnt på de to siste sidene her, hjelper.

- Eksponer litt lysere - så lenge du unngår å klippe mot hvitt kan du alltids trekke ned eksponeringen i etterbehandlingen, og sensoren presterer bedre når den får mer lys å jobbe med (fortsatt forutsatt at du ikke klipper mot hvitt).

 

Takker ;)

 

Jeg har ikke blidt venn med det hall lyset der enda. Er så jævlig varierende.

 

Forrige kampen kjørte jeg ISO-1600 2.8 og 1/320-1/400 og da i "m" og da fikser kamera (+/-) så får ikke endra den.

 

Men ja, jeg ser jeg kanskje heller skulle gjort som da og gått med høyere iso.

 

Det som er problemet der er at for å få en uskarp bakgrunn så må jo spilleren dekke litt av bilde, men når de er i områder som det går blir det dårlig med lyset. For er noen steder gresset reflekterer masse lys, noen steder ingen lys.

Og det hvor det da er et ok lys er det en utrolig mørk bagrunn (pga publikum) så det blir ikke bra.

 

Så kommer til å gå tilbake på ISO 1600 lukker 1/320 - 1/400. (1/500 er det altfor mørkt for der, selv på iso 3200)

 

 

Stort sett som de andre sa - men, ville også gått for en tettere crop på de aller fleste bildene. Mye tomme flater, og spillere som absolutt ikke trenger å være med i bildeflaten

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...