Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

..Så du vil helst printe hvitt som svakeste mulige gråfarge, så du får blekk over hele bildet?

Hvilken printer bruker du?

(Studiogutta har sikkert noen triks med å etterbehandle med en fixer eller et eller annet.. )

Nja.. Printeren leser som at det er et hvit område og legger derfor ikke blekk akkurat der. Litt stress å måtte legge på gråtone på hver eneste flekk.

En Epson 3880

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter og ser på en del gateportrett-prosjekter à la "fotografer-hundre-fremmede-på-hundre-dager" osv. på flickr, virker spennende. Er det noen her som har gjennomført noe lignende? Hva må til for å gjøre et sånt her til lands, hvis jeg vil publisere bildene på nettet; i forhold til framgangsmåte og sånt?

Ser for meg at mye av magien forsvinner hvis jeg må drasse med masse skjemaer og få skriftlig tillatelse av hver eneste person jeg fotograferer..

Lenke til kommentar

Er et problem det der ja,men tror at de som ikke vil være med sier klart i fra når de blir fotografert.

Hva med og bare gi de fotograferte et kort med informasjon om prosjektet samt en mail adr.

Jeg har faktisk tenkt på noe sånt, et visittkort med mitt navn og en nettadresse der de kan se bildet og eventuelt ta kontakt dersom de ikke ønsker det brukt.

Lenke til kommentar

Er et problem det der ja,men tror at de som ikke vil være med sier klart i fra når de blir fotografert.

Hva med og bare gi de fotograferte et kort med informasjon om prosjektet samt en mail adr.

Jeg har faktisk tenkt på noe sånt, et visittkort med mitt navn og en nettadresse der de kan se bildet og eventuelt ta kontakt dersom de ikke ønsker det brukt.

På den måten snur du det hele på hodet ved at istedenfor at du må gjøre en jobb så må motivet gjøre det.

Jeg kjenner ei som oppdaget at hun ble fotografert "på gaten" i gamlebyen i Fredrikstad, hun sa det var ekkelt å oppdage at en sto å fotografere henne med teleobjektiv, og at da hun gikk mot fotografen for å snakke med ham så gikk han raskt vekk.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ei som oppdaget at hun ble fotografert "på gaten" i gamlebyen i Fredrikstad, hun sa det var ekkelt å oppdage at en sto å fotografere henne med teleobjektiv, og at da hun gikk mot fotografen for å snakke med ham så gikk han raskt vekk.

Det er akkurat slik en ikke skal drive med street photo. Så jeg skjønner godt at hun ble sur.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har ruslet litt rundt og prøvd meg lett på litt gatefoto. Merker at folk bryr seg litt, men ikke så mye om man bare oppfører seg rolig og ikke løper rundt med gigantiske objektiver. Samtidig så er det to stykker (en overivrig vaktmester og en huseier) som stoppa meg og var rasende fordi jeg tok bilder av "tagging" og av "huset hans". Nå har jo noen av dere sett meg, så jeg regner jo med at jeg ser ut som en vandal eller tyv. Det var fortsatt litt dølle opplevelser, dog ikke noe som får meg til å gå vekk fra å prøve mer.

Problemet, sånn jeg ser det, er at folk føler seg truet av det. Om man bare går rundt og kanskje har noen visittkort i lommen (trenger vel ikke mer enn navn, kontaktmail og flickr/smugmug/dinegenserver) så tipper jeg mye løser seg.

Lenke til kommentar

På den måten snur du det hele på hodet ved at istedenfor at du må gjøre en jobb så må motivet gjøre det.

Jeg tenker at det gjør det enklere for meg å ta kontakt, og enklere for motivet å reservere seg med en gang, og eventuelt gå med på å se det an når bildet kommer. Blir det feil?

Det er jo helt spinnvilt. Jeg pleier å se vennlig på motivet og hilse, og på den måten gi "offeret" en anledning til å spørre hva jeg driver med og eventuelt reservere seg. Stadig oftere spør jeg direkte også, enten før eller etter, det virker som folk synes det er veldig positivt, og jeg har ikke fått mange "nei". Respekterer det alltid hvis folk reagerer negativt.

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Jeg tenker at det gjør det enklere for meg å ta kontakt, og enklere for motivet å reservere seg med en gang, og eventuelt gå med på å se det an når bildet kommer. Blir det feil?

Jeg syns det blir litt feil. En del av gatefoto for meg er å være litt voyeur. For all del, la folk være oppmerksom på at du er der og har et kamera samt tar bilder, men hvis du inviterer til modellering (noe jeg syns det blir) så blir alt litt ... stilisert. Man skal fange øyeblikket, og det tror jeg forsvinner om man først går bort og introduserer seg.

For all del, jeg tar det gjerne etterpå - men før føler jeg ikke fungerer.

Lenke til kommentar

Ja, det med visittkort er nok ingen dum idé. Det jeg lurer på er om muntlig tillatelse holder, sånn rent juridisk sett. Men om man deler ut visittkort mad mailadresse osv. på, så sier vel folk fra om de plutselig skulle endre mening. Vi er vel ikke helt i amerikaland i forhold til søksmål osv. her på berget. Ennå :p

Jeg ser for meg at de små MOO-kortene man får kjøpt via flickr er geniale til sånt bruk. Får vurdere det :)

- Forøvrig er det jeg eventuelt har tenkt å prøve meg på gateportretter, ikke gatefoto i den forstand. Dvs. at jeg først presenterer prosjektet og spør pent om å få ta et bilde av vedkommende det gjelder; altså vanlige, oppstilte portretter, bare med fremmende. Som f.eks Markus Schwarze på flickr driver med. Mange relativt fantastiske portretter å finne blant prosjektene hans(synes jeg).

Jeg ser på det som en glimrende mulighet til å trene litt på "people-skills" i forhold til foto. Jeg er veldig fascinert av portettfotografi, det er bare det at jeg er redd folk ^^

• Liker 1
Lenke til kommentar

I gerrit! En idè er jo å sende en liten flickr-melding til Markus Schwarze og spør om litt tips og hvordan han pleier å gå fram, så dra frem normalobjektivet å skyte ivei. Vurderer også å bestille noen Flickr minicards fra Moo.com, slik at "kundene" får en troverdig kilde å forholde seg til. Sort of.

Det vil jo også gi flickr-siden din litt ekstra reklame. ;)

Endret av Wiciwato
Lenke til kommentar

Hehe, det var det jeg tenkte også ;)

Ja, sendte han en mail for en stund siden, ang. et bilde jeg brukte på bloggen, og sendte med noen spm og litt div, men fikk bare "thank you for link to my stream" tilbake - tror ikke han er verdensmester i engelsk, for å si det sånn. Han skriver bildetekstene sine på tysk nå, men han skrev på engelsk inntil for en stund siden - en del av de tekstene smakte sterkt av google translate, for å si det mildt :p

Egentlig så er det vel ikke så mye hokus pokus, det handler vel mest om å være godt forberedt på forhånd. Ha en grunn til å ta bildene, trykk opp noen kort, virk seriøs, vær høfig.. sånne ting.

Og se minst mulig skremmende ut. Sånn sett har vel jentene en fordel i forhold til oss gutta. Leste en artikkel om gateportretter med noen tips; Et av dem var "Be a woman. If you aren't, bring one. Or a dog. People like dogs." :p

Greia er vel å komme over terskelen og bare ta kontakt. Får man et ja er det supert, får man nei, må man spørre en til.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det å kle seg ut som en kvinne ville nok sett ganske skummelt ut. :p

Men det er bare å sette igang, som du sier, får du nei prøver du på nytt. Dette må prøves! Har også behov for å bli kjent med 35mm som portrettobjektivet, og for å se om jeg behøver 85mm 1.8. :)

Endret av Wiciwato
Lenke til kommentar

Prøvde på litt gatefoto som et skoleprosjekt tilbake i september. Vi skulle gå rundt i en ny by for de fleste av oss, kun bruke vidvinkel og ta bilder med personer som hovedmotiv. Litt halvskummelt i starten var det jo, å nærmest stå i trynet på fremmede mennesker og knipse løs. (Vi skulle komme tilbake med minimum 200 noenlunde ok bilder).

Men med et kamera og et smil er det mye rart man får prøve seg på, stakk innom en stenkutter som sager over gravsteiner og lignende med et stort blad og fikk noen ansatte der til å kutte litt for oss. Kom også inn på treninga til Storhamar dragons sitt A lag ved å ganske enkelt tilfeldigvis treffe på en hockeyspiller og spørre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...