Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, jeg har E-sata ikke Firewire. (men er noe som heter 1394 på den)

Laptoppen er en Dell Studio XPS 2640

En 500gb disk fra WD med e-sata jeg har nå som jeg tar en backup til en gang i mellom.

Jeg trenger ikke all bilder ute nei.

Men jeg bruker jo også den publish delen til lightroom og har en del "smartgallerier". Både koblet opp mot keywords,raiting,Collection og annet. Lurer på om det kommer til å krølle seg til da?

Jeg har ikke rota veldig mye med de Catalog'ene til lightroom. Fant en løsning å den funka, rota ikke så mye mer med det da. Men ser at det blir mer bilder en først tenkt, og at det blir RAW ikke JPG. Og da blir det fort 30-40 gb i en sleng.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har E-sata ikke Firewire. (men er noe som heter 1394 på den)

Laptoppen er en Dell Studio XPS 2640

En 500gb disk fra WD med e-sata jeg har nå som jeg tar en backup til en gang i mellom.

Jeg trenger ikke all bilder ute nei.

Men jeg bruker jo også den publish delen til lightroom og har en del "smartgallerier". Både koblet opp mot keywords,raiting,Collection og annet. Lurer på om det kommer til å krølle seg til da?

Jeg har ikke rota veldig mye med de Catalog'ene til lightroom. Fant en løsning å den funka, rota ikke så mye mer med det da. Men ser at det blir mer bilder en først tenkt, og at det blir RAW ikke JPG. Og da blir det fort 30-40 gb i en sleng.

Kjører selv løsning med Lightroom og intern + ekstern e-sata disk.

Når jeg begynner å få liten plass og bildene er ferdig bearbeidet i Lightroom flytter jeg dem over på den eksterne disken.

Lar alltid disken være igjen hjemme. Dersom det er behov for endring på de "gamle" bildene er det bare å koble den til og alt er online for endringer, publisering mm.

NB sørg for å ha ekstra sikkerhetskopi av alle bilder, både fra pc og fra den eksterne disken. Ta også backup av lightroom katalogen.

I tillegg lagrer jeg alle justeringer som er foretatt på bildene som xmp sammen med rawfilene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Sattan her er det dritt vær!! :DKULT! I løpet av noen kilometer gikk det i fra sideveis plaskregn til ordentlig sideveis snøfokk! Ubrøyta veier med hardpakka snø og is.. toppet med et 10cm lag med slush! :)

Lenke til kommentar

Høres ut som veiene i Rana fra mid-oktober til omtrent jul, samt slutten av mars, april og begynnelsen av mai. :p

Her i Hedmark har det vært snøvær hele dagen. Fikk passende fotooppgave, vinternorge. Litt godt å komme seg ut i snøfokken da. Men merker virkelig at jeg må skaffe meg kontaktlinser til fotografering. Briller med litt snø/vann går greit så lenge man ikke skal fotografere... :p

Lenke til kommentar

Hvorfor ha to forskjellige kataloger ? Det er ikke noe problem å koble ut og inn en disk så står den bare som offline når du ikke bruker den. La Da kan du også flytte bilder i mellom diskene bare med å dra de over inne i lightroom. Mye kjappere det ifht å for å loade opp nye kataloger hele tiden.

Dette hørtes ut som en fin løsning.

Da tar jeg å legger opp slik at jeg har kasnkje arbeid for to mnd tilbake med meg hele tiden. Da har jeg litt nytt å se på, og jeg har masse plass.

Så kan jeg da resise ut å ta bilder. Når jeg kommer hjem så legger jeg inn slik at jeg har en Backup av siste arbeidet. Da etter en stund og jeg ikke lengre føler for å ha den mappen bare legger jeg den over på hjemme disken å den er der.

Men når jeg da kobler fra og til denne disken. Hvordan oppleves egentlig det i Lightrooom? Blir bildet værende med overalt. Altså at jeg kan se det skal være bilde, men ser ikke selve bildet.

Lenke til kommentar

Hvorfor ha to forskjellige kataloger ? Det er ikke noe problem å koble ut og inn en disk så står den bare som offline når du ikke bruker den. La Da kan du også flytte bilder i mellom diskene bare med å dra de over inne i lightroom. Mye kjappere det ifht å for å loade opp nye kataloger hele tiden.

Dette hørtes ut som en fin løsning.

Da tar jeg å legger opp slik at jeg har kasnkje arbeid for to mnd tilbake med meg hele tiden. Da har jeg litt nytt å se på, og jeg har masse plass.

Så kan jeg da resise ut å ta bilder. Når jeg kommer hjem så legger jeg inn slik at jeg har en Backup av siste arbeidet. Da etter en stund og jeg ikke lengre føler for å ha den mappen bare legger jeg den over på hjemme disken å den er der.

Men når jeg da kobler fra og til denne disken. Hvordan oppleves egentlig det i Lightrooom? Blir bildet værende med overalt. Altså at jeg kan se det skal være bilde, men ser ikke selve bildet.

Du beholder bildene i samme format som du har på forhåndsvisning. Du kan ikke redigere bildene, men du kan systematisere, legge til nøkkelord mm.

Alt dette ligger i lightroom katalogen som du selvfølgelig beholder på maskinen.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått flyttet Smugmug galleriene over til flickr, og kan avslutte den kontoen.

Noen spesiell grunn? Jeg gikk akkurat motsatt vei. Greit å ha bildene på et nettsted lettere tilgjengelig for ikke foto-interesserte venner og kjente, og mer "mitt" design.

Lenke til kommentar

Noen spesiell grunn? Jeg gikk akkurat motsatt vei. Greit å ha bildene på et nettsted lettere tilgjengelig for ikke foto-interesserte venner og kjente, og mer "mitt" design.

Jeg bruker ikke de ekstra tingene som SmugMug har, og har fått en del kontakter på flickr etterhvert. Bildeserier for venner og kjente har jeg på webserveren min.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Da prøver jeg med Opera igjen.. denne gangen med versjon 11. Og jeg må få si at jeg er virkelig imponert over denne, i motsetning til de tidligere versjonene. Den er lynkjapp.. deilig.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...