Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

70-300L IS anmeldt hos The Digital Picture - ser ut som et snadderobjektiv, og ut fra testbildene er den seriøst skarp!

 

Hadde det ikke vært for prisen, og at jeg ikke har fotobudsjett for tiden, så hadde dette vært et lite og lett alternativ når jeg ikke trenger lysstyrken til 70-200/2.8..

Jeg fikk teste denne på ur og foto sin fotomesse i oktober. Jeg fikk desverre forbud mot å publisere bildene, men dette objektivet er noe av det skarpeste jeg har vært borti. Syns selv det er skarpere enn 85mm f/1.4 - det sier jo sitt. Et fantastisk objektiv

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nå blitt lykkelig eier av en Zoom H4n. Sammenlignet lydkvaliteten med en Røde Videomic koblet i denne og rett i 5dmkII. Helt utrolig hvor stor forskjellen er. Anbefales for de som måtte pusle med video på siden, det er absolutt verdt det.

Lenke til kommentar

Har nå blitt lykkelig eier av en Zoom H4n. Sammenlignet lydkvaliteten med en Røde Videomic koblet i denne og rett i 5dmkII. Helt utrolig hvor stor forskjellen er. Anbefales for de som måtte pusle med video på siden, det er absolutt verdt det.

Det er interessant! Kjøpte akkurat en Beachtek XLR-adapter og har begynt å eksperimentere med å bruke ordentlige mikrofoner. Fikk god lydkvalitet med en Røde shotgunmic av noen intervjuer jeg gjorde i romjula.

Skulle gjerne sluppet å synce i etterkant..

Lenke til kommentar

Visste ikke at det var tillatt å snakke om warez sider L4r5.. :whistle:

Så lenge du ikke linker til sidene, direkte til torrents, gir folk litt for åpenbar informasjon og lignende legger vi oss ikke så mye opp i det. :)

 

Tross alt, om du er 16 og tar deg en pils sletter vi ikke det om du innrømmer det. :)

Lenke til kommentar

Har nå blitt lykkelig eier av en Zoom H4n. Sammenlignet lydkvaliteten med en Røde Videomic koblet i denne og rett i 5dmkII. Helt utrolig hvor stor forskjellen er. Anbefales for de som måtte pusle med video på siden, det er absolutt verdt det.

Det er interessant! Kjøpte akkurat en Beachtek XLR-adapter og har begynt å eksperimentere med å bruke ordentlige mikrofoner. Fikk god lydkvalitet med en Røde shotgunmic av noen intervjuer jeg gjorde i romjula.

Skulle gjerne sluppet å synce i etterkant..

 

Røde NTG serie?

 

http://philipbloom.net/2009/05/23/how-to-record-sound-with-the-canon-5dmk2/

Hmm, litt gammelt, men betyr at jeg må finne rett khz på lyden hvis jeg skal synce lyden? :S

Makes no sense at the moment, må nok bla opp i bøkene etter eksamensukene er over (urelaterte emner).

Her er en som kjører monitor out fra H4n rett til kameraets line in. http://www.sam-mallery.com/archives/892

 

Foreløpig har jeg begynt å legge planer for bruk til kontentum (miljølyd) i et multimedieprosjekt i New York. Og ikke syncbruk.

Lenke til kommentar

Når vi er inne på lydopptak og synkronisering og sånn -- finnes det alternativer til dette såkalte PluralEyes? Jeg vil egentlig helst bruke Linux, men mine resultatløse søk får meg til å mistenke at jeg er forvist til noe mindre obskurt hvis jeg skulle få behov for et sånt synkroniseringsopplegg.

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

Når vi er inne på lydopptak og synkronisering og sånn -- finnes det alternativer til dette såkalte PluralEyes? Jeg vil egentlig helst bruke Linux, men mine resultatløse søk får meg til å mistenke at jeg er forvist til noe mindre obskurt hvis jeg skulle få behov for et sånt synkroniseringsopplegg.

 

Takk for ideen, så lovende ut det der, men mistenker store problemer ved bruk av shotgunmic på ekstern opptaker og innebygde på kamera. Skaffer meg nok en Secom kabel i NYC. Samt splitter monitor-out signalet fra H4n med en slik http://www.bhphotovideo.com/c/product/304018-REG/Belkin_F8V234_Speaker_and_Headphone_Splitter.html

 

Tipper sync blir lettere med "dønn" like kilder (same peaks og nivå ihvertfall)

Endret av ET!
Lenke til kommentar

Har nå blitt lykkelig eier av en Zoom H4n. Sammenlignet lydkvaliteten med en Røde Videomic koblet i denne og rett i 5dmkII. Helt utrolig hvor stor forskjellen er. Anbefales for de som måtte pusle med video på siden, det er absolutt verdt det.

Det er interessant! Kjøpte akkurat en Beachtek XLR-adapter og har begynt å eksperimentere med å bruke ordentlige mikrofoner. Fikk god lydkvalitet med en Røde shotgunmic av noen intervjuer jeg gjorde i romjula.

Skulle gjerne sluppet å synce i etterkant..

 

Røde NTG serie?

 

http://philipbloom.net/2009/05/23/how-to-record-sound-with-the-canon-5dmk2/

Hmm, litt gammelt, men betyr at jeg må finne rett khz på lyden hvis jeg skal synce lyden? :S

Makes no sense at the moment, må nok bla opp i bøkene etter eksamensukene er over (urelaterte emner).

Her er en som kjører monitor out fra H4n rett til kameraets line in. http://www.sam-mallery.com/archives/892

 

Foreløpig har jeg begynt å legge planer for bruk til kontentum (miljølyd) i et multimedieprosjekt i New York. Og ikke syncbruk.

Tror det er det, hadde med egen reporter. Er så vanskelig å finne ut hva som er best og enklest.

Lenke til kommentar

And then he googled and googled, and he found thye answer.

 

Dette blir min huskeliste til en eller annen lydguru slår meg i hode med noe hardt.

 

24bit (alltid høyeste bit tilgjengelig)

 

44.1khz :: for lyd uten noe attåt (rene lydproduksjoner, cd er 44.1khz)

48khz :: for video (går fint til 24fps,25fps og 30fps)

88.2khz :: rene lydproduksjoner med instrumenter som går høyt i registeret

96khz :: musikkvideoer og lignende med instrumenter som går høyt i registeret

 

beste kilden jeg fant

http://www.tweakheadz.com/16_vs_24_bit_audio.htm

Lenke til kommentar

Om ikke resultatet skal ut på CD, så bruk 96khz, skal det på CD, så bruk 88.2khz. Skal det distribueres digitalt med cd som underordnet medie, gå for 96khz, da de fleste lydkort voldtar 44.1khz hardt. :thumbdown:

 

Høyere oppløsning tåler mer redigering. Høyere oppløsning gjør audiofile glade. Høyere oppløsning er ganske enkelt bedre, og da lønner det seg å heller kutte ned oppløsningen i etterbehandlingen, lyd tar tross alt ikke så mye plass selv i ukomprimert form.

 

Høy oppløsning gir også bedre resultater der flere lydkilder mikses ilag, både rent fysisk sett med flere lydkilder på samme mikrofon, og rent teknisk sett når man mikser flere lydstrømmer.

 

Få rene toner passerer Nyquist-frekvensen på 22.05khz som man må ta hensyn til med 44.1khz opptak, men mange overtoner ligger lett i det området.

 

De fleste vanlige DAC-er yter best på frekvenser delbart med 48khz.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Hmm, jeg tviler rett og slett på om jeg trenger 96khz til lydbildeseriebruk med internett som publiseringsmedium. Får plundre litt videre på det. Større filmproduksjoner vil jeg nok satse på nedskalering men her er det mer journalistisk approach som gjelder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...