Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

One.com tilbyr mer lagringsplass, 24-timers support og har bedre oppetidsstatistikk til mye lavere pris, kommer nok til å flytte over dit i løpet av en ukes tid.

 

Har jeg vært deg ville jeg ha gått for PROISP fremfor One.com. Jeg har nettsider begge plasser, og jeg vil si at PROISP er mange ganger bedre på service og ikke minst så kan du konfigurere web hotellet akkurat som du selv ønsker hos PROISP. Den muligheten har du ikke hos One.com :)

Lenke til kommentar

Jeg kontaktet smugmug og de skal åpne den igjen så jeg kan betale.

 

Det som er problemet er at jeg heller ikke fikk logget inn på min side heller.

Tipper at du finner bildene dine der også når alt er på plass.

 

Apropos smugmug, er det noen enkel måte å laste ned alle mine egne bilder derfra, hvis jeg har lyst til det?

 

Det er for å flytte galleriene til flickr, som jeg faktisk bruker aktivt.

 

Ja, virker som om de har funnet frem igjen de fleste bildene, men lett å legge de inn igjen. Bare en rask tur inn i Lightroom 3 og publish alle galeriene igjen så er de ute. Eneste er det tar litt tid å laste opp bildne.

 

 

Jeg har ikke sett noen mulighet til å gjøre det nei.

 

Si i fra hvis du finner en løsning, kan være av interesse for meg også :thumbup:

Endret av k-h-s
Lenke til kommentar

One.com tilbyr mer lagringsplass, 24-timers support og har bedre oppetidsstatistikk til mye lavere pris, kommer nok til å flytte over dit i løpet av en ukes tid.

 

Har jeg vært deg ville jeg ha gått for PROISP fremfor One.com. Jeg har nettsider begge plasser, og jeg vil si at PROISP er mange ganger bedre på service og ikke minst så kan du konfigurere web hotellet akkurat som du selv ønsker hos PROISP. Den muligheten har du ikke hos One.com :)

 

Vurderes. Har vært kunde hos one.com siden 2004 og forsåvidt ikke hatt problemer med dem tidligere, så jeg vet stort sett hva jeg går til.

 

Men såvidt jeg kan se har heller ikke ProISP døgnbemannet beredskap, kun garanti om å få svar på supporthenvendelser innen 24 timer - hva skjer, dvs hvor lenge kan jeg risikere å være ute av drift dersom serveren går ned kl 22:30 på kvelden, som var det som skjedde med Enterweb?

Lenke til kommentar

Jeg kontaktet smugmug og de skal åpne den igjen så jeg kan betale.

 

Det som er problemet er at jeg heller ikke fikk logget inn på min side heller.

Tipper at du finner bildene dine der også når alt er på plass.

 

Apropos smugmug, er det noen enkel måte å laste ned alle mine egne bilder derfra, hvis jeg har lyst til det?

 

Det er for å flytte galleriene til flickr, som jeg faktisk bruker aktivt.

 

Jeg fant nå en måte å gjøre det på :new_woot:

Eller ikke alle bildene, men laste ned alle bildene i et galleri går i allefall.

 

Hvis du går inn i galleri og trykker "tools". I kategorien "this Gallery" kan du velge "download all"

 

Da lager de en zip fil med bildene.

Lenke til kommentar

Jeg fant nå en måte å gjøre det på :new_woot:

Eller ikke alle bildene, men laste ned alle bildene i et galleri går i allefall.

 

Hvis du går inn i galleri og trykker "tools". I kategorien "this Gallery" kan du velge "download all"

 

Da lager de en zip fil med bildene.

Fant den, jeg og. Venter fortsatt ;)

 

edit: Og der begynner de å ramle inn. Snasne saker - de er tilgjengelig for meg i to ukers tid. Da får jeg avslutte med stil.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

One.com tilbyr mer lagringsplass, 24-timers support og har bedre oppetidsstatistikk til mye lavere pris, kommer nok til å flytte over dit i løpet av en ukes tid.

 

Har jeg vært deg ville jeg ha gått for PROISP fremfor One.com. Jeg har nettsider begge plasser, og jeg vil si at PROISP er mange ganger bedre på service og ikke minst så kan du konfigurere web hotellet akkurat som du selv ønsker hos PROISP. Den muligheten har du ikke hos One.com :)

 

Vurderes. Har vært kunde hos one.com siden 2004 og forsåvidt ikke hatt problemer med dem tidligere, så jeg vet stort sett hva jeg går til.

 

Men såvidt jeg kan se har heller ikke ProISP døgnbemannet beredskap, kun garanti om å få svar på supporthenvendelser innen 24 timer - hva skjer, dvs hvor lenge kan jeg risikere å være ute av drift dersom serveren går ned kl 22:30 på kvelden, som var det som skjedde med Enterweb?

 

Jeg har stort sett fått svar innen 10 minutter. Vet ikke om det det er slik for alle, men dette er min erfaring iallefall.. :)

Lenke til kommentar

Vurderer nesten å selge Sigma 10-20 da jeg nå begynner å innse at det ødelegger 50% av bildene mine. Kanskje det ikke er jeg som vet hvordan man skal bruke det, men der ser ut til at jeg bruker det til helt feil anledning. Når jeg sitter her og ser igjennom bildene mine innser jeg at jeg burde ha brukt 16-85 i de aller fleste tilfellene.

Irriterer meg også av det dårlige dynamiske omfanget i bildene mine. Himmelen som ser blå ut blir i 90% av bildene vasket ut.

Lenke til kommentar

Vurderer nesten å selge Sigma 10-20 da jeg nå begynner å innse at det ødelegger 50% av bildene mine. Kanskje det ikke er jeg som vet hvordan man skal bruke det, men der ser ut til at jeg bruker det til helt feil anledning. Når jeg sitter her og ser igjennom bildene mine innser jeg at jeg burde ha brukt 16-85 i de aller fleste tilfellene.

Ødelegger bildene dine? Hvordan da - koble seg opp på PC'en din og redigerer de?

 

Irriterer meg også av det dårlige dynamiske omfanget i bildene mine. Himmelen som ser blå ut blir i 90% av bildene vasket ut.

Det er slik det er. Ved å lære deg å eksponere riktig, så vil det blir bedre i mange tilfeller.

Lenke til kommentar

Vurderer nesten å selge Sigma 10-20 da jeg nå begynner å innse at det ødelegger 50% av bildene mine. Kanskje det ikke er jeg som vet hvordan man skal bruke det, men der ser ut til at jeg bruker det til helt feil anledning. Når jeg sitter her og ser igjennom bildene mine innser jeg at jeg burde ha brukt 16-85 i de aller fleste tilfellene.

Irriterer meg også av det dårlige dynamiske omfanget i bildene mine. Himmelen som ser blå ut blir i 90% av bildene vasket ut.

Det er jo ekstra vanskelig å eksponere rett for himmelen med vidvinkel. Hvis himmelen skal med kan du nesten alltid sette Ev -1 mer enn normalt, ofte mer og, men det vil jo avhenge av sensoren - hvor mange trinn den kan fange.

Lenke til kommentar

Vurderer nesten å selge Sigma 10-20(..)

Det er en ekstremvidvinkel. Har selv 16-35, som gir samme utsnitt på mitt hus.

 

Jeg bruker den sjelden, men er glad for den til spesielle situasjoner - når jeg skal ta bilder av noe i 90' vinkel - få med både gulv, tak og bakvegg i en flott kirke - stort bilde av et stryk, eller når jeg går veldig tett opp på motivet. Ken Rockwell hadde et veldig godt*) tips til fotografering med ekstremvidvinkel - gå veldig tett på motivet! Ellers kunne du heller gått på mer avstand og tatt bilde med lenger brennvidde.

Den er også interessant når du utnytter distorsjonen - for å få små rom til å se større ut enn de er, yo-forvrengte portretter veldig tett på, spennende vinkler med mere.

 

 

Men - min egen ekstremvidvinkel er det objektivet jeg bruker minst - selv om jeg av og til er glad for at det er i bagen. :)

 

 

*) Selv gamle analoge**) klokker som står stille går riktig to ganger i døgnet. Og noen ganger tre, når vi skal skifte til vintertid og den står riktig.

 

**) Er det noen som er gamle og analoge, så er han blant dem!

Lenke til kommentar

Vurderer nesten å selge Sigma 10-20 da jeg nå begynner å innse at det ødelegger 50% av bildene mine. Kanskje det ikke er jeg som vet hvordan man skal bruke det, men der ser ut til at jeg bruker det til helt feil anledning. Når jeg sitter her og ser igjennom bildene mine innser jeg at jeg burde ha brukt 16-85 i de aller fleste tilfellene.

Irriterer meg også av det dårlige dynamiske omfanget i bildene mine. Himmelen som ser blå ut blir i 90% av bildene vasket ut.

Dette forstår jeg ikke. Feil bruk?? Jeg bruker dette objektive ganske mye til landskap. Man skal dog huske på at ved den ekstreme enden, mister man mye av det som skjer ved horisonten. Fjell blir ofte små, majestetiske øyer blir små prikker i horisonten osv. Objektivet er perfekt til landskap med lavt perspektiv, og for å framheve detaljer i forgrunnen. Ved rett bruk kan man få en nydelig dybde med dette objektivet.

Lenke til kommentar

Vurderer nesten å selge Sigma 10-20 da jeg nå begynner å innse at det ødelegger 50% av bildene mine. Kanskje det ikke er jeg som vet hvordan man skal bruke det, men der ser ut til at jeg bruker det til helt feil anledning. Når jeg sitter her og ser igjennom bildene mine innser jeg at jeg burde ha brukt 16-85 i de aller fleste tilfellene.

Ødelegger bildene dine? Hvordan da - koble seg opp på PC'en din og redigerer de?

 

Irriterer meg også av det dårlige dynamiske omfanget i bildene mine. Himmelen som ser blå ut blir i 90% av bildene vasket ut.

Det er slik det er. Ved å lære deg å eksponere riktig, så vil det blir bedre i mange tilfeller.

Skulle egentlig svare noe her, men uansett hvordan jeg skrev det så ble det feil. Så jeg sier at du har delvis riktig.

Greia er at jeg tviler på at jeg virkelig trenger 10-20. Jeg liker det heller ikke egentlig. Det er uskarpt, dratt og falloff i hjørnene. Ikke pent i det hele tatt. Jeg kommer nok til å greie meg helt fint med 16-85 og 35 inntil videre uansett.

 

Med feil bruk mener jeg at jeg tar altfor mange bilder med 10-20mm. Det skjer ofte at jeg setter på vidvinkelen, så tar mange bilder som kunne blitt så mye bedre med et annet objektiv. Joda, jeg kan jo selvfølgelig bare bytte objektiv når det trengs, men dette tenker jeg ikke på akkurat der og da. Så 10-20mm ødelegger rett og slett en del av måten jeg jobber på.

Endret av Wiciwato
Lenke til kommentar

Skulle egentlig svare noe her, men uansett hvordan jeg skrev det så ble det feil. Så jeg sier at du har delvis riktig.

Du ba jo litt om det ;)

 

Greia er at jeg tviler på at jeg virkelig trenger 10-20. Jeg liker det heller ikke egentlig. Det er uskarpt, dratt og falloff i hjørnene. Ikke pent i det hele tatt. Jeg kommer nok til å greie meg helt fint med 16-85 og 35 inntil videre uansett.

Det er typiske egenskaper for en billig ultravidvinkel. Dvs. jeg mistenker at de dyre oppfører seg ganske å likt, så det kan være at objektivet brukes på feil måte. Får det samme selv når jeg ikke passer på.

 

Det at du ikke bruker et objektiv mye, er et godt tegn på at det ikke passer din måte å fotografere på.

Lenke til kommentar

Skulle egentlig svare noe her, men uansett hvordan jeg skrev det så ble det feil. Så jeg sier at du har delvis riktig.

Greia er at jeg tviler på at jeg virkelig trenger 10-20. Jeg liker det heller ikke egentlig. Det er uskarpt, dratt og falloff i hjørnene. Ikke pent i det hele tatt. Jeg kommer nok til å greie meg helt fint med 16-85 og 35 inntil videre uansett.

Det skjønner jeg godt. Det er ekstremt vanskelig å ta gode bilder med vidvinkel. Det ser fort interessant ut for uinvidde, men... -det er vanskelig å utnytte godt. Jeg har ikke turt å gå løs på det selv enda, men jeg har lyst på et 9-18mm (for 2x crop). Men jeg klarer ikke bestemme meg for å slenge pengene på disken :no:

Lenke til kommentar

Riktig det, tomsi.

 

Skulle til og si noe her og, men jeg glemte hva det var. :p

Kan fylle det med et annet tema. Det er utrolig mange som går den samme veien som jeg gikk. Tre stykk i klassen har gått til innkjøp eller skal gå til innkjøp av nye speilrefleks/objektiver. Dette er akkurat det samme som jeg gjorde. Jeg var ikke spesielt god til å fotografere, men likevel kjøpte jeg masse objektiver jeg ikke hadde bruk for. Greit, jeg hadde sikkert bruk for de, men bildene kunne ha blitt mye bedre hadde jeg bare hatt nok erfaring. En i klassen har nettopp anskaffet seg samme kamera som meg pluss et 50mm 1.8 i tillegg til de to andre objektivene hun har, og får å være ærlig er hun ikke spesielt erfart innen fotografi.

Endret av Wiciwato
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...