Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror jeg har fått solgt den ene Macen min - så er [-] så langt i fra å bestille en 1D III brukt fra Fotovideo - men en til 5D II til 14k fra JapanPhoto er kanskje et like godt alternativ? Ca. like god høy-ISO ytelse, og antall MP er egentlig litt irrelevant. Suger litt at 1D III ikke har videofunksjon - men i noen tilfeller er god AF og skuddtakt kjekt å ha til og med for min del. :hmm:

5D2 har ikke ca. like god ytelse på høy ISO som 1D3. 5D2 er mye bedre.

Vel, ja. 5D II er en god del bedre - 1D III takler støyreduksjon en god del bedre etter hva jeg har lest though - men har jo ikke egen erfaring i særlig stor grad med sistnevnte kamera da.

 

Har jo allerede én 5D II, så tenker at det kanskje holder til de gangene jeg må virkelig opp i ISO. Burde få til bra nok bilder til og med ISO3200 på 1D III iallefall.

Lenke til kommentar

Noen som vet om en tabell med DPI og OK betrakningsavstand? Skrev nettopp ut en sak på 121x60, i bare 50 DPI, og ble overrasket hvor bra det ble på 1 meters avstand.

Hvilket ark skriver du på? Luster eller glossy

Jeg har funnet ut at matt tåler ganske mye (lite) dpi før det synes, samt luster.

Lenke til kommentar

Noen som vet om en tabell med DPI og OK betrakningsavstand? Skrev nettopp ut en sak på 121x60, i bare 50 DPI, og ble overrasket hvor bra det ble på 1 meters avstand.

Gylden regel jeg har fått fra en ekspert.

Alt under f.eks. 60x50 bør kjøres på 360 dpi (standard for Epson-printere) og over den størrelsen på 180 dpi.

Lenke til kommentar

Noen som vet om en tabell med DPI og OK betrakningsavstand? Skrev nettopp ut en sak på 121x60, i bare 50 DPI, og ble overrasket hvor bra det ble på 1 meters avstand.

Hvilket ark skriver du på? Luster eller glossy

Jeg har funnet ut at matt tåler ganske mye (lite) dpi før det synes, samt luster.

 

Det ble kjørt ut på det jeg TROR er semi-glossy. Fikk litt papir med skriveren når jeg kjøpte den, men det er flere av rullene det ikke står noe info på.

 

Selve utskriften ble gjort i Max quality (2880 DPI), men selve bildet var altså bare i 50 DPI. Det er dette bildet det er snakk om:

5025574631_8731d11540_t.jpg

 

Så det er altså snakk om mye struktur, og lite fin hud og sånn. Men på en meters avstand ser det altså fint ut. Er altså klar over at det ikke er snakk om et slags fast oppsett på betrakningsavstand og DPI, men en slags gjennomsnittstabell burde jo finnes et sted. :) Jeg fant en tabell på et søk på Google, men den sa 2 meter på 50 DPI, men ingenting om papirtype eller bildetype. Og jeg ser jo selv at det holder med 1 meter på 50 DPI på semiglossy og bilde med mye struktur i seg (riper, mønster osv).

Lenke til kommentar

Noen fra Oslo med en reporter i magen som vil være med å gjøre en enquete i Oslo sentrum i dag fra 12-16 med ferdige spørsmål? Betalt og greier ;)

Sorry. Er i Steinkjer. Ellers hadde ekstra cash fra en enkel enquette vært fine å ha...

 

-

 

Da er tønne 1552 med Arran Single Malt Single Cadk prøvesmakt. Absolutt å anbefale!

 

Har også prøvd ut en single malt fra Japan(!), Hakushu 10yo. Absolutt verdt penger. Minner en del om Tullamore Dew 12yo med en dash Glenmorangie Quinta Ruban..

Lenke til kommentar

Da er tønne 1552 med Arran Single Malt Single Cadk prøvesmakt. Absolutt å anbefale!

Single Cadk? Er du sikker på at du kun har prøvesmakt :p

 

Da er tønne 1552 med Arran Single Malt Single Cadk prøvesmakt. Absolutt å anbefale!

Har også prøvd ut en single malt fra Japan(!), Hakushu 10yo. Absolutt verdt penger. Minner en del om Tullamore Dew 12yo med en dash Glenmorangie Quinta Ruban..

Flere som skryter av Single Malt fra Japan. Må se å finne meg en slik en.

Lenke til kommentar

Da er tønne 1552 med Arran Single Malt Single Cadk prøvesmakt. Absolutt å anbefale!

Single Cadk? Er du sikker på at du kun har prøvesmakt :p

Skriver fra mobil, det forklarer vel en del.

 

Da er tønne 1552 med Arran Single Malt Single Cadk prøvesmakt. Absolutt å anbefale!

Har også prøvd ut en single malt fra Japan(!), Hakushu 10yo. Absolutt verdt penger. Minner en del om Tullamore Dew 12yo med en dash Glenmorangie Quinta Ruban..

Flere som skryter av Single Malt fra Japan. Må se å finne meg en slik en.

På ingen måte dum. Litt annerldes, men god.

Lenke til kommentar

Gylden regel jeg har fått fra en ekspert.

Alt under f.eks. 60x50 bør kjøres på 360 dpi (standard for Epson-printere) og over den størrelsen på 180 dpi.

Høres ut som en grei regel. Men 8MP på 50x70cm er ganske så bra, og det er godt under 360dpi?

6Mpix, som jeg har hengende hjemme i 50x70, blir ganske nøyaktig 100 dpi. Det er ikke mange prikkene ekstra i 8Mpix (spesielt ikke fra Canons 8Mpix-generasjon, som var utstyrt med superkraftig AA-filter). På en meters avstand ser det helt fint ut. Om man har bedre sammenligningsgrunnlag, så ser man nok svakheten, men man skal nokså tett på før det ser "dårlig" ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...