Shocktrauma Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Deaktiverer Camera Calibration da Deaktiverer du Camera Calibration vil du fremdeles bruke "Adobe Standard"... @Bykatt: Det er meg bekjent ingen slik funksjon i Lightroom per dags dato. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Men det blir annerledes da... Er det noen måte å skru det helt av eller bruke profilen som kameraet var innstilt på? Altså kameraets profil, ikke Adobe sitt Camera Standard. Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Har ikke brukt Lightroom, skal laste ned en 30 dg versjon etter helga og teste det. Antar at lager jeg feks en Nikon, Olympus og Panasonic katalog og bildene i mappestruktur under de igjen så har jeg ett system som burde fungere. Lightroom er det ultimate. (Ja, det finnes andre gode alternativer, men Adobe all the way skader ikke). Konverter alle råfiler til DNG i samme slengen, så har du sakene på plass. Nåja, Photoshop er ganske grusomt, masse fine ideer, men med en programbase fra 1817 og muligens brukt sjimpanser for koding er det alt annet enn flott. Men burde bli flott den dagen de bestemmer seg for å starte på blanke ark igjen ;P En annen uting med Adobe er at de putter filer i hytt og pine når man installerer, og at installeren ikke bruker temp folder men egen søppel på c: så man må ha masse ledig plass der (som jeg i min visdom ikke har ) Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Men det blir annerledes da... Er det noen måte å skru det helt av eller bruke profilen som kameraet var innstilt på? Altså kameraets profil, ikke Adobe sitt Camera Standard. Legger ved en preset slik at du får bildene dine så nøytrale som mulig. Velg denne når du importer bilder under "Develop Settings". Lenke til kommentar
phax Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 (endret) Du kan takke Adobe for den flotte "Adobe Standard"-profilen under Camera Profile i Develop-modulen. Sett denne til Camera Standard eller Natural. Lag en preset som du bruker ved import og saken er løst. Hvordan lager man en slik preset? edit: fikk til... Endret 28. desember 2010 av phax Lenke til kommentar
Breni Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Bestilt nettopp en ef-s mattskive, så håper manuellfokus blir en del lettere når jeg tar i bruk blender 1.4 på samyangen min Det tror jeg nok du merker forskjell på, ja! Du vil også merke stor forskjell på 50/1.8 - du får mye mer kontroll på fokusplanet. Kan være du vil merke at søkeren blir litt mørkere med 18-55 og 55-250 innendørs i dårlig lys, men jeg tror du vil bli veldig fornøyd. Det høres bra ut! Er det enkelt å bytte ut selve mattskiven? Fikk melding om at varen kan hentes på fotovideo nå, skal se om jeg får hentet den i løpet av morgendagen (idag ) Lenke til kommentar
CFM Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 (endret) Legger ved en preset slik at du får bildene dine så nøytrale som mulig. Velg denne når du importer bilder under "Develop Settings". Ahh, takker! Skal prøve den i morra. Endret 28. desember 2010 av Audi TDI Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Såpass ja.. Ser den, savner det grønne livet selv! Tror det er Kalvø som skriver noe om at det er rundt midtlivskrisen menn begynner å snakke om hvor arti de hadde det i militæret. Og at det gjerne er da forsvaret kaller dem inn til repp-øvelse for å minne dem på at det ikke var arti. Ikke spør meg, jeg ville inn men kom ikke inn på grunn av synet. Irriterer meg fortsatt. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Hadde for dårlig syn jeg óg. Men han mannen som skulle bestemme om jeg måtte inn eller ikke, spurte meg om jeg hadde lyst eller ikke. Da svarte jeg at jeg nok ikke var helt enig i alt det det norske forsvaret foretar seg, og dermed helst ville slippe. Endte opp med at vi satt og snakka i tredve minutter om norsk utenrikspolitikk. Ganske koselig, sånn egentlig. Fikk forøvrig levert inn 5D IIen i dag. Tar nok et par uker før den er frisk igjen. :| Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Hehe Simon, nå er det bare et halvt år siden jeg dimma. Bedre blir det ikke av at man stadig er oppe i Rena leir og leker fotograf der. Utrolig kjedelig å stå der sivilt å se andre skyte og hate.. (Eller, hatinga kan være ganske underholdende å se på til tider). Lenke til kommentar
henkeZ Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Hvor mye tror dere jeg kan få for følgende; Canon 1D III Canon 5D Canon 16-35 f/2.8L II Canon 70-200 f/2.8L IS Canon 50mm f/1.4 Canon 300 f/4L IS Canon 580 EX II Delvis pressebrukt. Det vil si fint pressebrukt 1D-en er vel 3 år gammel, 5D-en 2-3 år. Er helt utdatert på hva som er nytt og hva ting koster når det gjelder foto i dag, derfor spør jeg om råd her. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 29. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2010 Jeg gir deg 2 colakorker og et frimerke... Lenke til kommentar
henkeZ Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 trønder.............................................. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Hvor mye tror dere jeg kan få for følgende; Canon 1D III 9000 Canon 5D 5000 Canon 16-35 f/2.8L II 7500 Canon 70-200 f/2.8L IS 9000 Canon 50mm f/1.4 2000 Canon 300 f/4L IS 9000 Canon 580 EX II 2500 Delvis pressebrukt. Det vil si fint pressebrukt 1D-en er vel 3 år gammel, 5D-en 2-3 år. Dette er ett røft gjennomsnitt av hva disse bruker å gå for må om dagen. 1D3 virker å være ganske tungsolgt om dagen, har sett den helt nede i 7500 (det var ett godt pressebrukt eksemplar), 70-200 2.8 IS er markedet også ganske mettet på. Ellers er det stort sett kurant vare. 1 Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Mens vi snakker om LightRoom, det er en funksjon jeg savner fra Canons DPP-programvare: Se hvilke fokuspunkter som var brukt, dette er markert med en liten rød rute. Er det mulig å få til dette med siste versjon av LightRoom? Vet at jeg sikkert bør se det selv, men i blant er det god hjelp... Nei det finnes ikke - ennå. Capture One har den fantastiske Focus Mask som viser hvilke områder som er i fokus. Etter det jeg vet, så vil Adobe komme med noe lignende. Lenke til kommentar
ehauger Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Såpass ja.. Ser den, savner det grønne livet selv! Tror det er Kalvø som skriver noe om at det er rundt midtlivskrisen menn begynner å snakke om hvor arti de hadde det i militæret. Og at det gjerne er da forsvaret kaller dem inn til repp-øvelse for å minne dem på at det ikke var arti. Ikke spør meg, jeg ville inn men kom ikke inn på grunn av synet. Irriterer meg fortsatt. Er jeg den eneste som ikke savner det livet? Opp i otta, gjøre masse ting jeg ikke har lyst til og så få kjeft fordi jeg gjør det på en måte som er mer effektiv enn det noen andre har tenkt på? Merker at akademikerlivet er litt mer meg. 3 Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 trønder.............................................. Nei, Nikon-idiot. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 trønder.............................................. Nei, Nikon-idiot. Geipe Lenke til kommentar
Gorgat Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Er vell ingen som har et canon hus som er villig til å låne det bort 30.12.10? 50D eller 7D helst Hvis optikk også hadde det vært herlig. Skal brukes på cufinalene i håndball, så endten et zoom objektiv eller noe zoom objektiv i mellom 18 og 120 mm med rask fokus. Har bare en 30D - tviler på at den har noe i en håndballhall å gjøre. Høyner tomsi42 sitt tilbud med en 40D dersom du ikke får tak i noe annet. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Hehe Simon, nå er det bare et halvt år siden jeg dimma. Bedre blir det ikke av at man stadig er oppe i Rena leir og leker fotograf der. Utrolig kjedelig å stå der sivilt å se andre skyte og hate.. (Eller, hatinga kan være ganske underholdende å se på til tider). Som sagt, jeg ville inn. Jeg liker tanken. Men slik ble det ikke. Såpass ja.. Ser den, savner det grønne livet selv! Tror det er Kalvø som skriver noe om at det er rundt midtlivskrisen menn begynner å snakke om hvor arti de hadde det i militæret. Og at det gjerne er da forsvaret kaller dem inn til repp-øvelse for å minne dem på at det ikke var arti. Ikke spør meg, jeg ville inn men kom ikke inn på grunn av synet. Irriterer meg fortsatt. Er jeg den eneste som ikke savner det livet? Opp i otta, gjøre masse ting jeg ikke har lyst til og så få kjeft fordi jeg gjør det på en måte som er mer effektiv enn det noen andre har tenkt på? Merker at akademikerlivet er litt mer meg. Tror ikke jeg hadde taklet akademikerlivet. Merker at jeg aldri er mer happy enn når jeg arbeider i felt med et kamera. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå