Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Har ikke brukt Lightroom, skal laste ned en 30 dg versjon etter helga og teste det.

Antar at lager jeg feks en Nikon, Olympus og Panasonic katalog og bildene i mappestruktur under de igjen så har jeg ett system som burde fungere.

Lightroom er det ultimate. (Ja, det finnes andre gode alternativer, men Adobe all the way skader ikke).

Konverter alle råfiler til DNG i samme slengen, så har du sakene på plass. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

No vart eg nyskjerrig :ph34r: Va å så på Bibble5 virka litt interessant ut.....

Jeg trives godt med det. Det er ikke like velpolert som Lightroom, men mer oversiktlig og lettere å bruke. Lightroom synes jeg blir uoversiktlig og knotete. Bibble er også rimeligere; og har en litt mer edruelig oppgraderingspolitikk enn Adobe.

Men den største fordelen for meg*, er at jeg kan velge om jeg bruker en intern katalog eller ikke. Med Lightroom, så må du.

*) I tillegg til å støtte linux.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er vell ingen som har et canon hus som er villig til å låne det bort 30.12.10?

50D eller 7D helst

Hvis optikk også hadde det vært herlig.

Skal brukes på cufinalene i håndball, så endten et zoom objektiv eller noe zoom objektiv i mellom 18 og 120 mm med rask fokus.

Lenke til kommentar

Er vell ingen som har et canon hus som er villig til å låne det bort 30.12.10?

50D eller 7D helst

Hvis optikk også hadde det vært herlig.

Skal brukes på cufinalene i håndball, så endten et zoom objektiv eller noe zoom objektiv i mellom 18 og 120 mm med rask fokus.

Har bare en 30D - tviler på at den har noe i en håndballhall å gjøre.

Lenke til kommentar

Bestilt nettopp en ef-s mattskive, så håper manuellfokus blir en del lettere når jeg tar i bruk blender 1.4 på samyangen min :)

Det tror jeg nok du merker forskjell på, ja! Du vil også merke stor forskjell på 50/1.8 - du får mye mer kontroll på fokusplanet.

Kan være du vil merke at søkeren blir litt mørkere med 18-55 og 55-250 innendørs i dårlig lys, men jeg tror du vil bli veldig fornøyd. :)

Lenke til kommentar

Forbaskede post i butikk som stenger kl 20 i romjula, uten å opplyse om dette på nettsidene sine, slik at jeg finner det ut først når jeg står utenfor butikken klokka 20:11 :mad:

Vanlige postkontor stenger dessverre kl 15 i romjula - noe jeg ikke har rukket for andre dag på rad. Dessverre for de av oss som faktisk jobber i romjula. ;)

Endret av Shocktrauma
Lenke til kommentar

Når vi først snakker om Lightroom, tror jeg har spurt om dette før, men jeg har i såfall glemt det.

Når jeg importerer bildene og åpner dem i "Develop" så lastes bildet inn, men så gjør Lightroom et eller annet med fargene og kontrasten (og litt til) så det blir mer blassent og mer oransje/rødaktig enn slik originalen er. Jeg bruker ganske lang tid for å få det tilbake til det opprinnelige og det er ganske irriterende.

Det vises jo originalt et lite øyeblikk før LR kuker det til...

Lenke til kommentar

Mens vi snakker om LightRoom, det er en funksjon jeg savner fra Canons DPP-programvare: Se hvilke fokuspunkter som var brukt, dette er markert med en liten rød rute.

Er det mulig å få til dette med siste versjon av LightRoom?

Vet at jeg sikkert bør se det selv, men i blant er det god hjelp... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...