Nautica Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 (endret) Jeg får snart illebefinnende... enkelte "kunder" er så blonde at jeg trodde ikke det var mulig. Sender faktura med giro og KID+beløp+kontonummer. Så får jeg tilbakemelding: kan ikke du oppgi kontonummeret så kan jeg overføre? Er det ikke du som er litt blond Går utifra at det er når du purrer at denne type spørsmål fremtrer,unnskyldingene er mange og kreative det for å få utsatt betalingene. Endret 28. desember 2010 av Nautica Lenke til kommentar
ventle Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Canon-brukere som har lyst på noe nytt bør ta en tur innom bruktmarkedet på foto.no... er en fyr som har lagt ut en haug med grom optikk til svært hyggelige priser, bla. 70-200 2.8 IS til 6000, 16-35 mk1 til 4000 og mkII til 6900, 35L, 180macro, 65mm 1-5x macro og mer. Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Noen som har fått tafset på Leica S2? Noe jeg kunne tenkt meg å beføle for å si det sånn... Ja, jeg har tatt bilder med det. Høy kvalitet! Har du noen eksemplarer? Kunne tenke meg å se hvor bra kvalitet det er på bildene i forhold til mitt eget 5D MkII. Og til slutt, er det verdt 165k? Har kun ett ute nå. Tok noen portrettbilder med den, men har ikke fått bearbeidet de ennå. Kameraet er veldig mye bedre alt i småformatverden - om man kun ser på bildekvalitet. Optikken er enormt god. Passer bedre ute enn inne. Om du trenger en trillion terrapixler, og alt annet S2 har å by på, er det verdt det. Hvis du tenker at det er kjekt å ha. Not so much. Den har bare 37 mpx da. Skal man ha flere pixler er det Leaf sin 80 mpx bakstykke eller Phase/Hassy sine med 60 mpx. Tar man mest bilder inne i kontrollerte omstendigheter ville jeg sett på Hasselblad sin billigste H4D med 80mm til overkant av 100k. Du skal uansett drive seriøst for å få 'penger igjen' for kjøp av mellomformat. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Jeg får snart illebefinnende... enkelte "kunder" er så blonde at jeg trodde ikke det var mulig. Sender faktura med giro og KID+beløp+kontonummer. Så får jeg tilbakemelding: kan ikke du oppgi kontonummeret så kan jeg overføre? Er det ikke du som er litt blond Går utifra at det er når du purrer at denne type spørsmål fremtrer,unnskyldingene er mange og kreative det for å få utsatt betalingene. Faktisk ingen purring, var normal faktura hvor betalingsfrist ikke er forfalt. Jeg for min del gjør dette veldig enkelt, ingen betaling innen frist medfører purring så inkassovarsel og deretter til inkasso (heldigvis skjer dette ikke veldig ofte). Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 (endret) Ja, nå skal jeg inn i en ny verden, for å si det sånn. Ved siden av datamaskinen står det nå en slik: (bilde lånt fra Jessheap.com) En Epson Stylus Pro 7800. 24 tommer / 61cm/ A1+ utskrifter. Mye å lære for å bruke en slik en, men jeg skal nå få det til. Prisen på utskrifter henger ikke med på under A4 et sted, men derfra og opp er det betydelig rimeligere enn f.eks. JPXXL. Endret 28. desember 2010 av Ratleto Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Ja, nå skal jeg inn i en ny verden, for å si det sånn. Ved siden av datamaskinen står det nå en slik: (bilde lånt fra Jessheap.com) En Epson Stylus Pro 7800. 24 tommer / 61cm/ A1+ utskrifter. Mye å lære for å bruke en slik en, men jeg skal nå få det til. Prisen på utskrifter henger ikke med på under A4 et sted, men derfra og opp er det betydelig rimeligere enn f.eks. JPXXL. Gratulerer fra en som sliter med å finne plass til en Epson P50 ;-) Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Gratulerer fra en som sliter med å finne plass til en Epson P50 ;-) Takker. Hehe. Hvem sier at det ikke er trangt her med den? Den ruver godt her, for å si det sånn. Er jo en halvmeter høy oppå skjenken den står på nå foreløpig. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Jeg har også lyst på ny skriver. Men trenger nok ikke en så svær en som deg Ratleto. Om jeg er flink og sparer litt så blir det nok en ny Canon PIXMA Pro9500 Mark II eller noe annet i tilsvarende størrelse i løpet av sommeren/høsten neste år. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Prisen på utskrifter henger ikke med på under A4 et sted, men derfra og opp er det betydelig rimeligere enn f.eks. JPXXL. Tar du oppdrag? Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Prisen på utskrifter henger ikke med på under A4 et sted, men derfra og opp er det betydelig rimeligere enn f.eks. JPXXL. Tar du oppdrag? Det er litt av poenget når jeg har investert i en så stor skriver. Og jeg kommer til å legge meg på et billig nivå, bare for å bruke printeren og blekk jevnlig. Slike maskiner har ikke godt av å bli stående ubrukt for lenge av gangen. Dersom du har noe allerede nå, så bare ta kontakt på PM, men jeg satte opp skriveren i går, og driver fortsatt og finner ut av papir, blekk og alle innstillingene i forbindelse med dette. F.eks. så er uttrykket "PLATEN GAP" neppe noe man er borti før man får en storformatskriver. Regner med å begynne å bli ganske komfortabel med skriveren til midten av januar, tenker jeg. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Har ikke noe som skal printes akkurat nå nei, men greit å vite om muligheten. Akkurat nå er jeg på utkikk etter noen som kan trykke fotobøker basert på PDF-filer, slik som Blurb kan, men forhåpentligvis litt billigere... Har sendt forespørsel til Eurofoto, som de besvarte med å sende meg en e-post uten innhold, og til Japan Photo, som ikke har gitt meg noe svar enda. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Styrer fortsatt med mulige omprioriteringer av både fotoutstyr og generell fritid anno 2011. Pr idag bruker jeg Nikon, svært lite Olympus og vurderer i tillegg Panasonic mFT. For å bedre arbeidsflyten ser jeg lite poeng i å sitte å holde styr på 3 ulike merke dedikerte redigeringsprogrammer, og lurer på om folket her er enig i at Lightroom er en felles vinner for alle 3 systemene ? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Styrer fortsatt med mulige omprioriteringer av både fotoutstyr og generell fritid anno 2011. Pr idag bruker jeg Nikon, svært lite Olympus og vurderer i tillegg Panasonic mFT. For å bedre arbeidsflyten ser jeg lite poeng i å sitte å holde styr på 3 ulike merke dedikerte redigeringsprogrammer, og lurer på om folket her er enig i at Lightroom er en felles vinner for alle 3 systemene ? Lightroom er en fellesnevner - et annet alternativ er Bibble. Andre igjen bruker en mer generisk raw-converter til bildeheandlingen og orginaiserer i et annet program. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Har ikke brukt Lightroom, skal laste ned en 30 dg versjon etter helga og teste det. Antar at lager jeg feks en Nikon, Olympus og Panasonic katalog og bildene i mappestruktur under de igjen så har jeg ett system som burde fungere. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Har ikke noe som skal printes akkurat nå nei, men greit å vite om muligheten. Akkurat nå er jeg på utkikk etter noen som kan trykke fotobøker basert på PDF-filer, slik som Blurb kan, men forhåpentligvis litt billigere... Har sendt forespørsel til Eurofoto, som de besvarte med å sende meg en e-post uten innhold, og til Japan Photo, som ikke har gitt meg noe svar enda. Der kan jeg nok ikke hjelpe. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Har ikke brukt Lightroom, skal laste ned en 30 dg versjon etter helga og teste det. Antar at lager jeg feks en Nikon, Olympus og Panasonic katalog og bildene i mappestruktur under de igjen så har jeg ett system som burde fungere. Jeg hadde nok droppet egne kataloger per kamera - det forvirrer mer enn det forenkler. Ettersom en katalog i Lightroom lar deg filtrere på kamera, så er det lett å filtrere. Jeg bruker skiller normalt ikke på kamera i filstrukturen heller. Jeg bruker en filstruktur på dette formatet YYYY\YYYY-MM\YY-MM-DD beskrivelse Der beskrivelsen er et eller annet passende. Ettersom filene har forskjellig extension så legger jeg normalt alle filene i en og samme mappe. Det har vært noen enkelte tilfeller der jeg har laget egne mapper for kameraer; men da gjerne fordi jeg har testet et bestemt hus. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Ah det var en genial funksjon, målet med å bytte er å gjøre ting enklere og jeg fortrekker å bruke Lightroom skikkelig når har lært det, enn å drive å surre rundt i 3 ulike programmer med ulike menyer, funksjoner osv. Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Gjør akkurat det samme her med mapper, også glad å se fler og fler tar til vett og bruker yyyymmdd (og lignende) datomerking. Lightroom er helt fantastisk syns jeg, eneste som mangler er linuxversjon ;P Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Lightroom er helt fantastisk syns jeg, eneste som mangler er linuxversjon ;P Det hadde blitt populært, tror jeg. Men jeg klarer meg lenge med Bibble 5, som faktisk virker på Linux. Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Lightroom er helt fantastisk syns jeg, eneste som mangler er linuxversjon ;P Det hadde blitt populært, tror jeg. Men jeg klarer meg lenge med Bibble 5, som faktisk virker på Linux. No vart eg nyskjerrig Va å så på Bibble5 virka litt interessant ut..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå