Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Glædelig jul!

Eller ikke helt for min del. Kameraet klikket nå da jeg akkurat skulle ut å ta noen lysningsbilder. virker som utløseren er fast i fokus posisjonen. objektivene fokuserer av seg selv. Jeg har prøvd flere objektiver, og moduser uten at det hjalp. noen forslag?

Kameraet 7D med grep. Jeg har og prøvd å slå av grepet..

P-E

Kameraet er ikke satt på følgefokus "ai-servo" ?

Jo det kan godt hende, men jeg får ikke tilgang til noen ting. Er som om utløseren er halveis nede og avbryter alt annet enn fokus. får tatt bilder, men får ikke sett dem. kommer ikke inn på noen ting av menyer eller Q knappen, osv

P-E

Har du prøvd å oppdatere firmware på nytt. Eller er kamera såpass låst at du ikke får gjort noe?

Vet faktisk ikke om jeg får gjort dette, og jeg har aldri gjort det før heller. Kameraet er såpass nytt at det hadde nyeste firmware når det kom.

jeg finner vel ut hvordan jeg gjør dette på canon sine sider?

Lenke til kommentar

Jo det kan godt hende, men jeg får ikke tilgang til noen ting. Er som om utløseren er halveis nede og avbryter alt annet enn fokus. får tatt bilder, men får ikke sett dem. kommer ikke inn på noen ting av menyer eller Q knappen, osv

P-E

Det høres ille ut.Er redd det er en feil med kamera da. Kan f.eks være en bryter som har hengt seg opp.

Lenke til kommentar

P-E

Er det ikke 7D du har ?

Ta og sjekk alle knapper/hjul så du er sikker at de ikke har låst seg i en posisjon,ta også og sjekk popup blitsen at kontakten der ikke tuller.Når du er sikker at ikke noe sitter fastlåst i en on-posisjon kan du ta ut batteriet samt minnebatteriet* la de være ute en times tid så kameraet fåt tid til og utlade seg hundre prosent da kan du prøve igjen.Kameraet vil da automatisk stille seg til 0 og du må programmere alt igjen.

* minnebatteriet finner du i samme lomme som hovedbatteriet,det er et lite klips der som holder det på plass.Lokasjonen er inn mot sentrum av kameraet innfelt i batterilomma.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

P-E

Er det ikke 7D du har ?

Ta og sjekk alle knapper/hjul så du er sikker at de ikke har låst seg i en posisjon,ta også og sjekk popup blitsen at kontakten der ikke tuller.Når du er sikker at ikke noe sitter fastlåst i en on-posisjon kan du ta ut batteriet samt minnebatteriet* la de være ute en times tid så kameraet fåt tid til og utlade seg hundre prosent da kan du prøve igjen.Kameraet vil da automatisk stille seg til 0 og du må programmere alt igjen.

* minnebatteriet finner du i samme lomme som hovedbatteriet,det er et lite klips der som holder det på plass.Lokasjonen er inn mot sentrum av kameraet innfelt i batterilomma.

Jeg tenker likt som nautica her. Sjekk spesielt den AF knappen bak på kameraet, har den satt seg fast mens den er inntrykt?

Hei,

ja skal prøve full resett med en times venting. kommer tilbake med rapport.

Det merkelige var at dette skjedde mens jeg rullet ned iso`en. Jeg holdt ingen av disse andre knappene inne, så vidt jeg husker.

P-E

Lenke til kommentar

Heisann, godtfolk!

Jeg fikk et Sandisk SD-kort 8gb, og et annet Sandisk Extreme HD Video 8gb kort. Sistnevnte er jo beregnet på bruk til HD, men det vil funke like greit til foto som vanlig minnekort?

Skulle tro det. HD-video har jo gjerne en litt større mengde med data som skal lagres per sekund enn stillfoto. Funker det for HD-video funker det nok for vanlig fotografering.

Lenke til kommentar

Heisann, godtfolk!

Jeg fikk et Sandisk SD-kort 8gb, og et annet Sandisk Extreme HD Video 8gb kort. Sistnevnte er jo beregnet på bruk til HD, men det vil funke like greit til foto som vanlig minnekort?

Skulle tro det. HD-video har jo gjerne en litt større mengde med data som skal lagres per sekund enn stillfoto. Funker det for HD-video funker det nok for vanlig fotografering.

Den er god. Jeg tenkte egentlig at det ville funke da det sto noe sånt som for "hd videos and pictures", men stusset litt når det stod Sandisk 8gb HD Video-kort på esken.

Ellers, noen formeninger om Velbon Sherpa 603/803r? Kurant nok for å brukes av og til?

Link: 603r, 803R

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

HURRA!

Nå virker kameraet.

Det hjalp og resette kameraet ?

Prøv og provosere frem feilen igjen hvis du klarer det,er problemer med å reklamere hvis ikke feilen er der :)

Siste kamera-firmware er 1.2.3.

Hei,

ja det hjalp. Først hadde jeg bare ute minnebatteriet i 5-6 minutter noe som ikke var nok. Jeg hadde det så ute i 1 time, og måtte sette klokka og dat pånytt. Alle andre instillinger var merkelig nok beholdt..

Mens jeg ventet den timen trykte jeg mye på de annbefalte knappene, utløseren og af-lås ganske mye og hardhent, men vanskelig å si hav som forårsaket dette.

Jeg har prøvd å gjennskape situasjonen uten hell(eller uhell)

Jeg tenker at kanskje har jeg vært uforsiktig med noen av søtsakene i går kveld, som har forårsaket dette, eller kanskje det ble for mye akevitt og rødvin:-)

uansett, jeg er klar til lysningen imårgen forhåpentligvis, og i mellomtiden koser jeg med 3 bind av Scott Kelly som lå under juletreet.

Skjer dette igjen får jeg benytte meg av garantien, men forhåpentligvis holder det jula igjennom.

Tusen takk for hjelpa, og fortsatt god jul :-)

Endret av per-erik
Lenke til kommentar

God Jul alle sammen !

Sitter å sjekker, leter, myser på videoer, leser tester videre i søk etter en eller annen form for DSLR ViDeO løsning, og siden jeg har kjørt Nikon over 3 år så ser det ut som jeg innser at Nikon DSLR video har flere klare svakheter og heller mer mot Panasonic GH2.

Noen her som har brukt video delen på dette kameraet her ?

Siden dette ikke er ett "ekte" DSLR så har det tydeligvis klare fordeler over speilbaserte løsninger, og Panasonic er jo ikke akkurat noen amatører innen videoutstyr.

Hvis går for en slik løsning så er det mest sannsynlig med 14-140 Zoom "kit".

Lenke til kommentar

Uhm - vel - seriefotografering stiller markant høyere krav enn HD-video - i alle fall hvis du ønsker å skyte mange gjentatte serier kort tid etter hverandre.

Canon full HD har en rimelig høy bitrate på 48Mbit/s eller så - her er 6-7 MB/s nok. Seriefotografering kan derimot utnytte båndbredden for å tømme bufferet hurtig, og kan godt utnytte det mangedobbelte.

Men - når det er sagt - så vil nok kortet fungere helt fint.

Lenke til kommentar

Noen som vet om en side son har gode tuts for en som er fersk med ekstern blits?

Til standard snapshot fotografering bruker du manuelle innstillinger på kameraet og ttl på blitsen,forutsetter at du har en blits som støtter ttl.

Bruk iso 100/200 blender etter dybden du vil ha i bilde og lukker imellom 1/60 og 1/125 sec,rett gjerne blitsen oppover og -1 på eksponering kontrollen i blitsen.

Husk at lyset rundt omkring kan tulle med fargemetningen når du bruker blits.

Her har du litt lesestoff angående blits.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

God Jul alle sammen !

Sitter å sjekker, leter, myser på videoer, leser tester videre i søk etter en eller annen form for DSLR ViDeO løsning, og siden jeg har kjørt Nikon over 3 år så ser det ut som jeg innser at Nikon DSLR video har flere klare svakheter og heller mer mot Panasonic GH2.

Noen her som har brukt video delen på dette kameraet her ?

Siden dette ikke er ett "ekte" DSLR så har det tydeligvis klare fordeler over speilbaserte løsninger, og Panasonic er jo ikke akkurat noen amatører innen videoutstyr.

Hvis går for en slik løsning så er det mest sannsynlig med 14-140 Zoom "kit".

Hvis du ikke skal ha et dedikert videokamera, så er nok GH2 et av de beste valgene. Sony A55 er også et kamera du bør kikke på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...