Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Noen i Stavanger området som kjeder seg på dagtid? Er sykemeldt, men kjeder raua av meg her hjemme, så en liten fototur hadde ikke skadet. Prøver meg på noen selvprotretter i et hjemmelaget studio atm :p

 

 

Tja.. jobber turnus og bor rett ved Bryne.. ;) Så det betyr at jeg har rimelig mye fri innemellom.. :)

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Kjøpte et Sandisk Extreme 16GB 30MB/s. :D

Nå var du flink :)

 

 

Mistenker at fotoforhandlere tar seg veldig godt betalt! :) Kjøpte et SanDisk 8GB CF-kort 60MB/S til ca 1100 kr på Stavanger Foto. Hos Clas Ohlson koster et SanDisk 8GB CF-kort 30MB/S ca 400 kr.. og jeg nekter å tro at man merker noe særlig til at det andre kortet er "dobbelt" så raskt! :) Mao nesten 1/4 av prisen til Stavanger Foto for det "samme" kortet.

Lenke til kommentar

1099 kroner betalte jeg. Bryr meg ikke nevneverdig om det var dyrt eller ikke for jeg trenger det . Skal til Thailand etter skolen og da kan jeg ikke putre rundt med to kort på 6GB til sammen.

Må du, så må du. 22GB kan fort bli snaut ;) Jeg tok vel rundt 40GB på en to ukers tur til Kambodsja og Vietnam. Jeg hadde ca 24GB med minnekort, og en liten netbook som backup.

 

Det er ikke anbefalt å slette bilder fra kamera, da det øker sjanser for at filsystemet på kortet kan bli korrupt ...

Lenke til kommentar

PocketWizard MiniTT1 og 2 * FlexTT5 for Nikon plukket opp. Venter bare på AC3 ZoneController da; Dyrt for leketøy man ikke bruker så veldig ofte; men det har uten tvil sine bruksområder hvor studioblitser blir for overdrevet og lite praktisk; samt Nikon CLS ikke fungerer. Blir gøy å teste :)

Lenke til kommentar

Kjøpte et Sandisk Extreme 16GB 30MB/s. :D

Nå var du flink :)

 

 

Mistenker at fotoforhandlere tar seg veldig godt betalt! :) Kjøpte et SanDisk 8GB CF-kort 60MB/S til ca 1100 kr på Stavanger Foto. Hos Clas Ohlson koster et SanDisk 8GB CF-kort 30MB/S ca 400 kr.. og jeg nekter å tro at man merker noe særlig til at det andre kortet er "dobbelt" så raskt! :) Mao nesten 1/4 av prisen til Stavanger Foto for det "samme" kortet.

 

Vel jeg merker faktisk relativt stor forskjell på 30mbs og 60mbs i 5dmkIIen. Men så skyter jeg kun RAW også. Blir grei størrelse på filene kan man si :p

Lenke til kommentar

(..) og jeg nekter å tro at man merker noe særlig til at det andre kortet er "dobbelt" så raskt! :) Mao nesten 1/4 av prisen til Stavanger Foto for det "samme" kortet.

De to er på ingen måte det "samme" kortet. At detaljbutikker er overpriset når det gjelder tilbehør som minnekort, UV-filtre, solblendere, kabler og annet smått er jeg helt enig i - men prisforskjellen mellom disse to kortene er tett på to-ganger'n - for eksempel tar Komplett 279 for 30MB/s og 479 for 60MB/s.

 

Et godt poeng, men dårlig sammenligning.

Lenke til kommentar

PocketWizard MiniTT1 og 2 * FlexTT5 for Nikon plukket opp. Venter bare på AC3 ZoneController da; Dyrt for leketøy man ikke bruker så veldig ofte; men det har uten tvil sine bruksområder hvor studioblitser blir for overdrevet og lite praktisk; samt Nikon CLS ikke fungerer. Blir gøy å teste :)

Er det sånn at man må kjøpe slike PocketWizards i Norge (eller fra et europeisk land) pga frekvensene? Har sett litt på siden dems og ser at det er forskjellige frekvenser etter hvilken verdensdel/land man skal bruke utstyret i. link

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Ellers - Adobe har oppdatert lisensreglene - den eneste grunnen til å kjøpe Educational-versjonen er hvis du på død og liv skal ha den på et obskurt språk - for eksempel skandinavisk.

 

Den nye "Student and Teacher"-versjonen kan i motsetning til den tidligere "Student"-versjonen, som erstattes, nå også følgende:

- Kjøpes av både studerende og ansatte ved skoler/universitet etc.

- Installeres på to maskiner.

- Brukes kommersielt.

 

Les mer i denne tråden.

 

Med andre ord: Student & Teacher kan alt både Full-versjon og Educational-versjon kan, og kan kjøpes av alle som kan kjøpe Educational-versjonen - men finnes kun i "English, German, French, Italian, Spanish, Dutch, Polish, Czech, Japanese, Korean, and Traditional Chinese."

..Og Student & Teacher Lightroom 3 koster 69 EUR+moms, ikke 80. ;)

Når kona mi er lærer kan jeg (ehm hun) kjøpe Student & Teacher versjonenformoder jeg. Må hun rote fram bevis på medlemskap i utdanningsforbundet/ lønnslipper under registrering eller sjekker man ikke slik informasjon.

Lenke til kommentar

Hun må sende inn en eller annen form for dokumentasjon. Etter du har lagt inn bestilling får du link til en side der du må laste opp inscannet dokumentasjon i pdf eller jpg-format. Bestillingen blir ikke prosessert før denne dokumentasjonen er lastet opp.

 

Edit - bestill nedlastbar versjon fra Adobe Educational Store - da slipper du moms (enn så lenge).

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Kjøpte et Sandisk Extreme 16GB 30MB/s. :D

Nå var du flink :)

 

 

Mistenker at fotoforhandlere tar seg veldig godt betalt! :) Kjøpte et SanDisk 8GB CF-kort 60MB/S til ca 1100 kr på Stavanger Foto. Hos Clas Ohlson koster et SanDisk 8GB CF-kort 30MB/S ca 400 kr.. og jeg nekter å tro at man merker noe særlig til at det andre kortet er "dobbelt" så raskt! :) Mao nesten 1/4 av prisen til Stavanger Foto for det "samme" kortet.

 

 

Det er absolutt forskjell i hastighet på kortene. Jeg testet med et 8GB 30mb/s SD Extreme-kort og fikk 26mb/s. Samme test med 8GB 60mb/s CF Extreme-kort ga meg nøyaktige 55mb/s. Sistnevnte er svært fin å installere OS fra på min Mac - tar nøyaktig 3 min og 19 sekunder å installere OS X. ;)

 

Edit: Testet et 16gb 90mb/s Extreme PRO CF-kort også. Tikket inn på 77mb/s.

Endret av Shocktrauma
Lenke til kommentar

Hun må sende inn en eller annen form for dokumentasjon. Etter du har lagt inn bestilling får du link til en side der du må laste opp inscannet dokumentasjon i pdf eller jpg-format. Bestillingen blir ikke prosessert før denne dokumentasjonen er lastet opp.

 

Edit - bestill nedlastbar versjon fra Adobe Educational Store - da slipper du moms (enn så lenge).

 

Har ikke skanner, men kan vel ta bilde av siste lønnslipp regner jeg med.

Lenke til kommentar

Når vi så er inne på minnekort, hvor stor lese- og skrivehastighet bør jeg ha på K-5? RAW-filene er vel ca 15-17mb.

 

Den her virker jo OK, men er 30mb/s nok? Skal sies at jeg sjelden skyter sport/action, men når jeg først er i en situasjon der jeg vil få bruk for 7 fps, vil gjerne at det er kamera og ikke minnekortet som er flaskehalsen.

Lenke til kommentar

Den her virker jo OK, men er 30mb/s nok? Skal sies at jeg sjelden skyter sport/action, men når jeg først er i en situasjon der jeg vil få bruk for 7 fps, vil gjerne at det er kamera og ikke minnekortet som er flaskehalsen.

Kameraet er flaskehalsen, ja - et kjappere minnekort kan kanskje gi deg ett eller to biler ekstra før det interne bufferet er fullt. Der hvor korthastigheten derimot hjelper, er i hvor fort bufferet tømmes, så det er klar til ny dyst - og da hjelper det veldig med et kjapt minnekort hvis du skal ha flere lange serier tett etter hverandre.

 

Har du ikke den problematikken - kan du fint nøye deg med et langsommere kort, som eventuelt derimot gjerne i alle fall kan være kjapt nok til en eventuell videofunksjonalitet på kamerahuset.

Lenke til kommentar

Når vi så er inne på minnekort, hvor stor lese- og skrivehastighet bør jeg ha på K-5? RAW-filene er vel ca 15-17mb.

 

Den her virker jo OK, men er 30mb/s nok? Skal sies at jeg sjelden skyter sport/action, men når jeg først er i en situasjon der jeg vil få bruk for 7 fps, vil gjerne at det er kamera og ikke minnekortet som er flaskehalsen.

Når det gjelder seriebilder, så detter farta så fort bufferet er tomt uansett minnekort. Så jeg er usikker på om det er så veldig mye å hente på gå fra 30mb/s til 60mb/s. Det er gjerne på høyeste videokvalitet (dvs. raskt nok holder) og rask kopiering fra kort til PC hvor man har størst glede av raske kort.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar, både Trondster og Tomsi. Det blir nok neppe flere lange serier tett etter hverandre, satser på at kamerabufferet klarer seg der. (Tror det er 40 JPEG og 20 RAW i bufferet til K-5)

 

Angående overføring til PC, så er det jo kjekt med litt høyere hastiget, men ikke et must. Sandisk er for det meste gode greier, men fra Lexar er det kun enkelte typer som gjelder, eller?

 

Skrev nemlig opp på ønskelisten (til jul) SD-minnekort fra Sandisk eller Lexar, men kanskje jeg bare burde spurt om et gavekort på JP? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...