Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Under forberedelse av noen familieportrett med mine blitser i dag fant jeg ut av skruen som holder hotshoe-adapter og stativ fast i hverandre er knekt. Det er Photoflex sin blitsskinne for bruk med deres softboxer. Den gule skruen som er knekt kan vel skaffes som 1/4"-skrue fra Manfrotto, men jeg tror det er værre med den andre. Noen av dere som har peiling på hvor jeg kan få tak i en slik (før jul....) ?

 

 

Lenke til kommentar

Har du tilgang til et verksted kan du Borre ut den gamle og skru inn en pinnebolt,såfremt du får tak på riktig gjenge-snitt.

 

Annet alternativ er og dra innom en velassortert maskinforretning og spørre etter maskinhåndtak/maskinhendler da burde du finne tilsvarende sålenge det er snakk om millimeter.

 

Løsningen var nærmere enn jeg først trodde. Stjal en skrue fra en av festeplatene til kulehodet mitt og reverserte festeanordningen. Holder nok til bruk over julen slik at produsenten klarer å sende meg nye deler som forhåpentligvis ikke knekker.

 

 

Endret av Shocktrauma
Lenke til kommentar

Nesten så jeg har lyst til å kjøpe Canon EF 50mm f/1.8 bare for å være med på Uke 50mm :)

Hvis du har råd, så ville jeg lagt i litt mer og kjøpt en 50mm f/1.4. Jeg har Sigma sin, og den er nydelig.

 

50mm er i utgangspunktet en brennvidde jeg syns havner litt mellom to stoler på 1,6x cropsensor, så jeg kvier meg litt for å legge så mye i et slikt objektiv. Samtidig føler jeg at kvoten min for fotoutstyr er brukt for en stund :)

 

Men har samtidig lyst til å utforske brennvidden litt. Det som i utgangspunktet kanskje er en litt ukomfortabel brennvidde vil jo føre til gode utfordringer. Og det er jo gjerne når man legger en ordentlig innsats i det at de gode bildene kommer :)

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

50mm er i utgangspunktet en brennvidde jeg syns havner litt mellom to stoler på 1,6x cropsensor, så jeg kvier meg litt for å legge så mye i et slikt objektiv. Samtidig føler jeg at kvoten min for fotoutstyr er brukt for en stund :)

Jeg var akkurat der selv. Men etter å ha brukt 50mm en stund, så har jeg endret oppfatning. Har også brukt mye 45mm på µ-4/3 i det siste.

 

Men har samtidig lyst til å utforske brennvidden litt. Det som i utgangspunktet kanskje er en litt ukomfortabel brennvidde vil jo føre til gode utfordringer.

Da starter du med den billige ;)

Lenke til kommentar

50mm til Canon:

 

Skal du skyte på full åpning, eller prioriterer du skarphet nedblendet?

Full åpning: Sigma 50/1.4.

Skarphet nedblendet: Canon 50/1.4.

 

Med sidekommentar: Sigma har litt mer upresis autofokus og du kan risikere et eksemplar med front-/bakfokus. Det er heller ikke stor forskjell på skarpheten.

 

 

 

Eller: Vil du ha byggekvalitet og bedre ring til manuell fokus, på bekostning av at du ikke får autofokus:

Du skal uansett bruke det nedblendet for maks skarphet, og du er klar over litt fokus shift: ZE 1.4/50.

Du vil ha skarphet over hele fjøla, og det ikke gjør noe at det er høy pris og maks blender på "bare" f/2: ZE Makro-Planar 2/50.

 

 

Eller II: Du vil ha maks blender - mindre skarphet blendet ned (i forhold til de andre), og høy pris ikke gjør noe:

Canon EF 50/1.2L.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Så kan du jo sammenligne EF 50/1.4 og Sigmalux her. :)

 

Og - så er ikke Zeiss Planar 1.4/50 noe for deg. Oppgraderte selv til dyre men gode ZE 2/50, og de andre snacksy tingene gjør at jeg ikke savner 1.4-2.0.. :)

 

Ellers: Grr - forum!

 

Får en grønn "Laster..." øverst på siden, mangler mange knapper i editoren, og får bare en blank side når jeg forsøker å opprette en ny sak i tracker.

 

Har akkurat forsøkt å slette cache og cookies, men hjalp ikke..

Lenke til kommentar

 

Har akkurat forsøkt å slette cache og cookies, men hjalp ikke..

 

Du må logge ut og avslutte forumet,så kan du slette minnekapslene.

Jeg avslutter forumet,stenger firefox så går jeg på C-Cleaner og sletter alle kapsler fra der.

Hender også jeg må forandre rik-editor i kontrollpanelet før jeg stenger/sletter.

Lenke til kommentar

jeg har 35mm og 85mm, har ille lyst på 50mm 1.4, men får ikke bestemt meg for om jeg vil ha sigma eller canon sin :/

 

skulle fått prøvd ut begge samtidig:P

 

Jeg har både canon50 1.8 og sigmalux50 1.4 og jeg er enig i alt Trondster sier, men vil legge til at canons sin er nesten umulig å manuellfokusere med. knøttliten fokusring så den er ubrukelig til filming.(for meg)

P-E

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...