Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bruker av og til 200mm istedenfor kikkert. Nå trenger jeg ikke ta et bilde engang siden jeg har 7D'en. Den har jo liveview, men om jeg bruker 30D så må jeg ta jeg et bilde .. uansett så forstørret jeg det opp på displayet så jeg kan se hva jeg ser på. Fint på fisketur når man lurer på hvem som står "borti der".

 

Med 2xII på enda så blir det en jævlig god kikkert også. En gang så jeg noe som blinket i elva omtrent 6-700m unna. Ved å bruke nevnte metode fant jeg ut at det var en halvlitersboks fra mack som lå i vannet.

Lenke til kommentar

Heh. Oppdaget noe artig med manuel fokus.

Problemet med manuel fokus er å treffe riktig med fokus, særlig hvis mattskiven ikke er egnet til det og du er ned mot f1.4 hvor dof er rimelig smal. Alle vet at når kameraet har låst fokus i auto mode så vises det er rund prikk (eller lign) inne i søkeren.

Det samme skjer i manuel modus også, når jeg fokuserer selv så lyser den prikken opp når jeg har funnet riktig fokus. Artig liten feature det der altså:)

Er det slik på canikon greiene ?

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Hvem kan om liming/lapping av skai? Tok av setetrekket og fant en 4-5 små hull og rifter. Skumgummien var helt full av vann og jeg hadde problemer med å få tørket det, derfor tok jeg av trekket.

 

Har kjøpt en lim som heter VLP (vinyllim), men ser at den skal brukes på yttersiden over riftene. Men er det nok?

 

Nautica kan vel slikt også? Båter er vel fulle av skaiputer og slikt?

Lenke til kommentar

Uffameg. Var i studio med to klassekamerater som jeg var på gruppe med. Oppgaven var å ta bilder av modell med en lyssetting vi hadde funnet i et motemagasin. Disse hadde da funnet en venninne som kunne være modell. Men bildene ble slettes ikke bra og jeg syns ikke at modellen var spesielt pen. Sånn kan det gå. :ermm:

 

Om du skal etterligne ett motebilde, og ikke en gang har sett modellen før du kommer til studio, så har du uansett feilet ^^ Det sier seg jo selv at man må velge ett bilde der modellen du har til rådighet, lyset du har tilgjenglig etc passer med bildet.

 

Men om det var bare lyset du skulle etterligne, så er jo ikke det noen hindrig i mot å få god karakter på skoleoppgaven.

Lenke til kommentar

Hvem kan om liming/lapping av skai? Tok av setetrekket og fant en 4-5 små hull og rifter. Skumgummien var helt full av vann og jeg hadde problemer med å få tørket det, derfor tok jeg av trekket.

 

Har kjøpt en lim som heter VLP (vinyllim), men ser at den skal brukes på yttersiden over riftene. Men er det nok?

 

Nautica kan vel slikt også? Båter er vel fulle av skaiputer og slikt?

 

Problemet er at alle former for "midlertidige" reparasjoner ikke vil holde så veldig lenge riftene vil relativt fort begynne og utvide seg,det eneste holdbare er og levere trekket til en sadelmaker,møbeltapetserer eller en kalesjemaker som også driver med puter/etc.

 

Det behøver ikke og koste så mye hvis de klarer og reparere skadene.

Hvor bor du ? det hender også at det kan finnes vernebedrifter/sysselsetting-bedrifter som driver med søm i nærheten og er du heldig så gjør de det gratis :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Nikon - ja, til og med når objektivet ikke er montert i fatningen (dvs. freelensing)

Canon - bare om du har Canon-kompatibelt objektiv eller adapter med fokusbekreftelse

Hvordan får man det til?

 

Trenger ikke gjøre noe på de kameraene jeg har prøvd - følg med på fokusindikatoren i nedre venstre hjørne når du fokuserer, så er det en prikk når du har fokus, en pil på den ene eller andre siden når du nesten har fokus.

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Nikon - ja, til og med når objektivet ikke er montert i fatningen (dvs. freelensing)

Canon - bare om du har Canon-kompatibelt objektiv eller adapter med fokusbekreftelse

Hvordan får man det til?

 

Trenger ikke gjøre noe på de kameraene jeg har prøvd - følg med på fokusindikatoren i nedre venstre hjørne når du fokuserer, så er det en prikk når du har fokus, en pil på den ene eller andre siden når du nesten har fokus.

Aha, kikket på feil plass jeg.

Har forresten kjøpt meg et Vanguard Epson idag. Det eneste som er dumt med det er måten du skrur kameraet på stativet. Der må man skru skruen inn i kameraet med en mynt e.l.

Lenke til kommentar

 

Har forresten kjøpt meg et Vanguard Epson idag. Det eneste som er dumt med det er måten du skrur kameraet på stativet. Der må man skru skruen inn i kameraet med en mynt e.l.

 

Har du ikke en hurtigfeste plate/Hurtigutløsningsplate ?

Jo, men for å feste kameraet til den platen må jeg skru det inn med en mynt e.l. Stod ihvertfall det i bruksanvisningen. På mitt gamle kunne jeg skru det inn ved hjelp av en knott, mye enklere.

Lenke til kommentar

Kristoffer Schau Uhm - hva heter han igjen - skuespilleren bak Glenn Rodney Skog - familien til en kamerat av meg fikk et av dem..

 

Edit: Tenker ikke klart her på morran - har vært hos legen, og har enda ikke fått morrakaffen..

 

Edit II: Der var'n: Geir Schau.

 

Edit III: Kikk i damas KK..

 

Takker. Geir Schau, jaggu hadde ikke kona det nevnte bladet hvor et par av de geniale kortene var trykket.

Lenke til kommentar

Hvem kan om liming/lapping av skai? Tok av setetrekket og fant en 4-5 små hull og rifter. Skumgummien var helt full av vann og jeg hadde problemer med å få tørket det, derfor tok jeg av trekket.

 

Har kjøpt en lim som heter VLP (vinyllim), men ser at den skal brukes på yttersiden over riftene. Men er det nok?

 

Nautica kan vel slikt også? Båter er vel fulle av skaiputer og slikt?

 

Problemet er at alle former for "midlertidige" reparasjoner ikke vil holde så veldig lenge riftene vil relativt fort begynne og utvide seg,det eneste holdbare er og levere trekket til en sadelmaker,møbeltapetserer eller en kalesjemaker som også driver med puter/etc.

 

Det behøver ikke og koste så mye hvis de klarer og reparere skadene.

Hvor bor du ? det hender også at det kan finnes vernebedrifter/sysselsetting-bedrifter som driver med søm i nærheten og er du heldig så gjør de det gratis :)

Bor i Finnmark, og de vernede bedriftene her i området jobber vel mest med tre tror jeg.

 

Men jeg har en søster som driver med reperasjon av skinn, sko og slike ting, og hun har alt fått en ting hun skal fikse for meg. Nytt trekk til polstringen på styret. Har også nevnt for henne at det kan hende hun må fikse litt på setet også, men ikke før neste sommer.

 

Planen har nå blitt til at dette er en midlertidig rep. for denne sesongen, ser at det ikke blir så veldig pent med det limet, så tar jeg trekket av igjen til sommeren. Og får lagd helt nytt trekk da. Kanskje av skinn, om det ikke er noe som taler mot det fremfor skai.

 

Alternativet er å kjøpe helt nytt sete til neste år, uorginalt, med litt høyere sittestilling og et lite "bagasjerom", og også mye mindre vekt fordi det er brukt noe annet enn skumgummi inni setet (husker ikke helt hva dem brukte, men det var noe "nytt" som ikke trekker til seg vann). Det er litt dyrt, tror det kostet omkring 4-5.000,- i USA. Men dette er jo neste års bekymringer. Tror det limet vil holde hele vinteren. Sårene er veldig småe, største er vel i underkant av 1cm. Og jeg blir å lime noe veldig tynt stoff på innersiden i tillegg til det som er utapå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...