Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

 

Protip: Installer nyeste versjon av DPP og oppdater firmware til nyeste versjon (krever for 5D firmware v1.1.0). Koble kameraet til maskinen med USB-kabel og start EOS Utility. Gå inn i menyen og kryss av for alle de objektivene du bruker med huset.

Så kan du i RAW-konverteringen i DPP korrigere både vignettering og geometrifeil! Sweet, eller hva? Det er ganske så mange objektiver som støttes. :)

 

Jeg forstod ikke helt dette protipset. Man kan jo gå inn i DPP og velge automatisk korrigering for vignettering, CA og distorsjon, basert på hvilke objektiv man bruker så sant objektivet er på lista du linka til. Jeg har aldri knyttet min objektiv til kamera, men jeg har muligheten for å korrigere automatisk (et klikk) under lens correction i NR/Lens fanen.

Er det slik at hvis jeg knytter opp objektivene i henhold til linken her så kan jeg sette det til å korrigere som default?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstod ikke helt dette protipset. Man kan jo gå inn i DPP og velge automatisk korrigering for vignettering, CA og distorsjon, basert på hvilke objektiv man bruker så sant objektivet er på lista du linka til. Jeg har aldri knyttet min objektiv til kamera, men jeg har muligheten for å korrigere automatisk (et klikk) under lens correction i NR/Lens fanen.

Er det slik at hvis jeg knytter opp objektivene i henhold til linken her så kan jeg sette det til å korrigere som default?

Du får i alle fall et ikon oppe til høyre om at bildet er tatt med objektivdata, og det korrigerer pr. default for vignettering.

 

Tror jeg skal teste litt med og uten objektivdata..

Lenke til kommentar

Speaking of backup. Noen andre som har lekt med tanken på å bruke Subversion til off-site backup? Tenkte på å ha en pc med SVN server og repository på ekstern harddisk stående på jobb, og så kjøre en SVN-klient på pc'en hjemme. Hver kveld (eller så ofte jeg måtte ha lyst) kjører jeg en SVN commit, og vips er alle nye eller endrede filer, men ingenting annet, overført til disken på jobb. Burde ikke det være en enkel og grei løsning?

Lenke til kommentar

Speaking of backup. Noen andre som har lekt med tanken på å bruke Subversion til off-site backup? Tenkte på å ha en pc med SVN server og repository på ekstern harddisk stående på jobb, og så kjøre en SVN-klient på pc'en hjemme. Hver kveld (eller så ofte jeg måtte ha lyst) kjører jeg en SVN commit, og vips er alle nye eller endrede filer, men ingenting annet, overført til disken på jobb. Burde ikke det være en enkel og grei løsning?

 

Høres ut som en god ide!

 

Er jo ingenting som tilsier at det kun kan brukes til kode :).

 

Francis

Lenke til kommentar

Er jo ingenting som tilsier at det kun kan brukes til kode :).

Men sjekk åssen det funker med store filer - Visual Source Safe (som forøvrig er crap) funker veldig dårlig over tregt nettverk og/eller med store filer..

 

Hvis den laster opp filene til serveren for å sjekke om de er like blir det en treg prosess, og om mulig ønsker du å automatisk få alle filene i katalogene med i backup, så du slipper å legge alle til.

 

Mistenker en dedikert backup-software vil fungere bedre..

 

Se hva som kom i posten!

Bastard. Slett ikke misunnelig - neida, neida! :love:

Lenke til kommentar

Men sjekk åssen det funker med store filer - Visual Source Safe (som forøvrig er crap) funker veldig dårlig over tregt nettverk og/eller med store filer..

Visual Source Safe fungerer dårlig. Punktum Finale.

 

Subversion skal fungere greit på store filer; men det er muligens andre som egner seg bedre. Hva med git?

Lenke til kommentar

Hvis den laster opp filene til serveren for å sjekke om de er like blir det en treg prosess, og om mulig ønsker du å automatisk få alle filene i katalogene med i backup, så du slipper å legge alle til.

 

Det gjør den såvidt jeg vet ikke - repositoryet er jo på forhånd "sjekket ut" fra serveren, så den lokale SVN-klienten holder styr på hvorvidt filene har blitt endret, og om det har dukket opp nye filer i mappestrukturen. Skal se hvordan det fungerer når jeg får sitene til å kommunisere, foreløpig har jeg litt issues med å komme forbi routere/brannmurer, må visst åpne litt porter her og der.

 

En ekstra bonus er jo at jeg kan få passordbeskyttet, kryptert tilgang til filene på SVN-serveren fra en hvilken som helst datamaskin koblet på internett, det kan være kjekt å ha :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...