Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Gikk plutselig på hovedgata i gamlebyen (her i Gdansk) i kveld. Ganske fine juledekorasjoner - tipper jeg må ta meg en tur dit i morra ettermiddag med fotoappratet.

 

Fikk meg forøvrig ei flathand* på kjeken av en sint sunnmøring som nettopp hadde blitt skalla i kjeften av en sint polakk i nevnte gate. Note to self: Ikke dra slibrige vitser med sunnmøringer som nettopp har blitt skalla i kjeften. :!:

 

 

*) tipper han skal mobbes for flathandslaget i morratidlig. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville ikke oppgradert til D300. Ville ventet til neste sommer/sen-sommer.

 

D200:

D300 or D300s nets you a modest boost in high ISO work, better autofocus, Live View, and faster card writes. Just barely qualifies as a reasonable upgrade.

http://www.bythom.com/upgradepath.htm

Modest boost in high ISO? Tror ikke de som faktisk har oppgradert fra D200 til D300(s) er enig i den beskrivelsen.

 

Fikk meg forøvrig ei flathand* på kjeken av en sint sunnmøring som nettopp hadde blitt skalla i kjeften av en sint polakk i nevnte gate. Note to self: Ikke dra slibrige vitser med sunnmøringer som nettopp har blitt skalla i kjeften. :!:

Det er enkelte tider av døgnet det lønner seg å fare stille i dørene ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Life's hard! :)

 

En guttunge spør faren om forskjellen på "reelt" og "potensielt"- Faren ber ham spørre sin mor, søster og bror om de

ville hatt sex med Kjell Inge Røkke for 10 millioner kroner. Guttungen gjorde som faren ba om, og kom tilbake og fortalte at joda - alle tre

ville hatt sex med hvem som helst for den summen ! Der ser du sier faren - potensielt har vi 30 millioner, reelt sitter vi igjen med to horer og en homo !

Lenke til kommentar

Vurderer seriøst å skrive ut litt stort panorama bilde, ca 240x44cm. http://www.quadtonerip.com/html/QTRoverview.html

Har driveren som trengs men jeg har noen mindre hinder som må løses.

1.Hva gjør jeg med utskriften som kommer ut i front etterhvert som den dkrives, må jeg stå å holde den?

2.hvor mye blekk ryker med her og kan jeg estimere den på noen måt :p

Dette blir da i sort hvit.

3.Regner med rammen bli noe dyr, noen med ide/erfaring med slike dimmensjoner?

 

Ellers har jeg en god løsning for å henge opp rullen med ark bak min 3880 :p

 

Edit: fant ut at den bruker gjennomsnittlig 2.2ml pr square feet @ 2880 DPI og 2ml pr square feet @ 1440 DPI. Så da er det bare å regne ut

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Dpreview:Just Posted: Pentax 645D sample images

"We've had Pentax's long-awaited 40 megapixel medium format DSLR in the office for a couple of days and have used it to shoot our standard test scene. The $10,000 camera is the highest resolution camera ever to be pointed at our test subjects and its huge 44x33mm sensor has certainly done an impressive job."

 

Nok en fristelse for de som bare har såkalt "fult" format. :wee:

- Litt dyrere enn D3x og 1Ds mk3, men oppløsning av en annen verden.

 

Ja, jeg benytter sjansen til å latterliggjøre det ganske ensporede jaget etter nøyaktig 36 x 24 mm sensor som tydeligvis er den eneste størrelsen langs en lang akse med ulike størrelser som gjelder for enkelte. Klart det har sin misjon, men jeg latterliggjør kun ensporigheten og uvilligheten til å se på andre punkter over og under på areal-skalaen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Vurderer seriøst å skrive ut litt stort panorama bilde, ca 240x44cm. http://www.quadtoner...TRoverview.html

Har driveren som trengs men jeg har noen mindre hinder som må løses.

1.Hva gjør jeg med utskriften som kommer ut i front etterhvert som den dkrives, må jeg stå å holde den?

2.hvor mye blekk ryker med her og kan jeg estimere den på noen måt :p

Dette blir da i sort hvit.

3.Regner med rammen bli noe dyr, noen med ide/erfaring med slike dimmensjoner?

 

Ellers har jeg en god løsning for å henge opp rullen med ark bak min 3880 :p

 

Edit: fant ut at den bruker gjennomsnittlig 2.2ml pr square feet @ 2880 DPI og 2ml pr square feet @ 1440 DPI. Så da er det bare å regne ut

 

Måtte spesialbestille ramme til 150x50 med pastatur. Kom på et par tusen, så jeg vil ønske lommeboken din en god tur. Blir vel godt for den å tømme magen litt, kanskje. :p

Lenke til kommentar

@ Inc: Jeg har brukt Colorburst RIP og er svært fornøyd med det. Relativt dyr RIP for printeren din though. ;) Andre alternativer er MiRage, QuadTone og Qimage (windows).

 

Hvilket papir skal du printe på? Hvis du bruker vanlig Epson Luster er det ingen vits i å bruke 2880 dpi. Opp/nedskalèr bildefilen din til 180 dpi eller 360 dpi for best resultat, 300 dpi vil gi deg "trappetrinnseffekt" når printerdriveren oppskalerer bildet rett før print.

 

Anslagsvis gir 2880 dpi ca 10% mer blekkforbruk enn 1440 dpi. Dette har kun med dråpestørrelse å gjøre når det printes. 1440 dpi gir en stor og en mindre dråpe og 2880 dpi gir to små dråper. Min erfaring er at det kun er enkelte typer ark (Epson Trad. Photo Paper (Barytt)) som man kan se hårfine forskjeller på.

Lenke til kommentar

Nok en fristelse for de som bare har såkalt "fult" format. :wee:

- Litt dyrere enn D3x og 1Ds mk3, men oppløsning av en annen verden.

 

Ja, jeg benytter sjansen til å latterliggjøre det ganske ensporede jaget etter nøyaktig 36 x 24 mm sensor som tydeligvis er den eneste størrelsen langs en lang akse med ulike størrelser som gjelder for enkelte. Klart det har sin misjon, men jeg latterliggjør kun ensporigheten og uvilligheten til å se på andre punkter over og under på areal-skalaen.

La meg se om jeg har forstått deg rett. 36x24mm er en ubetydelig oppgradering fra APS-C, mens 44x33mm utgjør en verden av forskjell ift 36x24?

 

Jaja, det skal i hvert fall bli godt å slippe å høre gnålet fra pentaxbrukere om at større sensorstørrelse ikke har noen reell betydning.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

dette er viktig, fordi, viss ikke folk kjøper nytt. så er det ingen grunn til og finne opp nye ting

Jeg har slitt med å se verdien av plussknappen. Nå savner jeg plutselig en minusknapp.

 

vel se på det på denne måte, viss de tingene de produserte aldri går i stykker. så vil folk aldri trenge og kjøpe nytt. derfor vil folk miste jobbene sine. mange av de tingene vi elsker i dag, hadde ikke eksistert fordi, de som har forbedret og skapt nye ting, hadde ikke hatt jobber!

Lenke til kommentar

vel se på det på denne måte, viss de tingene de produserte aldri går i stykker. så vil folk aldri trenge og kjøpe nytt. derfor vil folk miste jobbene sine. mange av de tingene vi elsker i dag, hadde ikke eksistert fordi, de som har forbedret og skapt nye ting, hadde ikke hatt jobber!

 

Du mener det er bedre å skape kunstige behov (forkorte produkters levetid med vilje) enn å bruke tilgjengelig arbeidskraft og ressurser til å dekke reelle behov?

Lenke til kommentar

vel se på det på denne måte, viss de tingene de produserte aldri går i stykker. så vil folk aldri trenge og kjøpe nytt. derfor vil folk miste jobbene sine. mange av de tingene vi elsker i dag, hadde ikke eksistert fordi, de som har forbedret og skapt nye ting, hadde ikke hatt jobber!

 

Du mener det er bedre å skape kunstige behov (forkorte produkters levetid med vilje) enn å bruke tilgjengelig arbeidskraft og ressurser til å dekke reelle behov?

 

tingen er den, at uten det kunstige behovet, så vil folk miste jobbene! det reelle behovet, er ikke eksisterende i forhold til hva vi kan klare og produsere!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...