Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

 

Jeg pleide og hølje nedpå et par liter appelsin juice nå jeg føler en forkjølelse er på vei,om det hjelper vet jeg ikke men ble bare litt uggen et døgns tid før alt er tilbake til det normale.

 

Placebo er en fin venn...

 

Det merkelige er at i studier så fungerer placebo faktisk nesten like bra som enkelte medisiner.

 

 

Leveres i original plast til og med. Og det følger med et Pro1 polafilter som koster 500-700 kr.

 

Følger det med UV-filter :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

UV-filter er totalt ubrukelig på alle nivå.

Si ikke det. Om du skal på kostymeparty og trenger noe som kan fungere som en monokkel så tror jeg UV-filter skal fungere bra. Ikke de aller største selvsagt, da.

Seriøst, jeg har faktisk vært på jakt etter monokkel til kostyme tidligere. Det å bruke et UV-filter har ikke slått meg inn! Det er jo genialt! Hvis man klarer å feste et lite kjede til det hadde det vært optimalt. Jeg trekker tilbake det jeg sa, UV-filter er ikke totalt ubrukelig!

Lenke til kommentar

Lykke til, Ådne. Lykke til ;)

 

Supply & demand, Oscar! Dessuten er det et helsikes godt eksemplar, og så godt som nytt. Leveres i original plast til og med. Og det følger med et Pro1 polafilter som koster 500-700 kr.

 

Hehe joda, men jeg tror jeg vet hva du kjøpte det for^^

Endret av _nomad
Lenke til kommentar

Om UV-filter...vurderer faktisk å skaffe meg ett, fikk faktisk litt øl inn på frontelementet på lørdag. Kan være kjekt å ha til neste gang jeg drikker litt for mye på vors før jeg drar på konsert med kamera.

 

Eksterndisken min med bildene fra i år er forøvrig kræsja. Har ikke gidda ta backup de siste to månedene heller, så jeg har mista typ 4-5k bilder og x antall timer med video. FÅr se om jeg ikke sender til IBAS ellerno etterhvert, men de aller viktigste bildene har jeg ferdigkonvertert som high-res JPEG uansett, så er ikke så veldig kritisk. Men suger uansett baller. :(

Lenke til kommentar

Harddisk krasj er aldri morro. Er litt paranoid selv, spesielt med skolearbeid som ikke er levert \ skal inn til vurdering for semesteret. Men siden lagringsplass er såpass billig, har jeg alt liggende på minst 3 steder - Stasjonær - laptop og ekstern HDD som igjen står hjemme hos mine foreldre. Skolearbeid ligger i tillegg på en FTP.

 

Ellers: B-DAY! :new_woot:

Lenke til kommentar

Eksterndisken min med bildene fra i år er forøvrig kræsja. Har ikke gidda ta backup de siste to månedene heller, så jeg har mista typ 4-5k bilder og x antall timer med video. FÅr se om jeg ikke sender til IBAS ellerno etterhvert, men de aller viktigste bildene har jeg ferdigkonvertert som high-res JPEG uansett, så er ikke så veldig kritisk. Men suger uansett baller. :(

 

Men nå har du kanskje lært? Tar de fleste en krasj med tap av data før man lærer. Som killswitch, så har jeg også alle mine data på minst 3 steder. Og minst en av dem ute av huset.

 

Hvis det er viktige bilder, så finnes det rimeligere alternativer enn Ibas, men jeg husker ikke i farta hva dem heter. De etablerte seg i Norge for 1-2 år siden med målet å konkurrere med Ibas. Noen andre som husker hva de herer?

Lenke til kommentar

Harddisk krasj er aldri morro. Er litt paranoid selv, spesielt med skolearbeid som ikke er levert \ skal inn til vurdering for semesteret. Men siden lagringsplass er såpass billig, har jeg alt liggende på minst 3 steder - Stasjonær - laptop og ekstern HDD som igjen står hjemme hos mine foreldre. Skolearbeid ligger i tillegg på en FTP.

 

Ellers: B-DAY! :new_woot:

Gratulerer! :D

 

Jeg kopierer over til Macbook Pro, så over til 2.5" eksterndisk, så sletter jeg fra kamera - så tar jeg backup av eksterndisken til en 3.5" eksterndisk. Etter det sletter jeg fra MBP. Så har jo fortsatt det aller siste ejg tok bilder av. Men tipper jeg skal fikse meg et bedre system. Kanskje to 2.5-disker, som begge ligger i fotosekken - så jeg faktisk gidder å ta backup nummer to. Usannsynlig at begge skal ryke. Men er jo fortsatt ikke sikra fra at jeg mister de etc. Hmm. :hmm:

 

 

Men nå har du kanskje lært? Tar de fleste en krasj med tap av data før man lærer. Som killswitch, så har jeg også alle mine data på minst 3 steder. Og minst en av dem ute av huset.

 

Hvis det er viktige bilder, så finnes det rimeligere alternativer enn Ibas, men jeg husker ikke i farta hva dem heter. De etablerte seg i Norge for 1-2 år siden med målet å konkurrere med Ibas. Noen andre som husker hva de herer?

Vel, er ikke første gangen jeg mister viktige data, men jeg er den typen som lærer, for så å glemme det når jeg begynner å bli lei av rutinen.

 

Er ikke superviktige bilder egentlig - siden jeg har JPEG-kopier av de aller viktigste, men er jo litt surt. Så tipper jeg sender inn til IBAS eller lignende først når jeg faktisk har råd til det, og virkelig begynner å savne bildene. Om det finnes konkurenter som kan gjøre det for et par tusen er det dog aktuelt. :)

 

Regner egentlig med det bare er kretskortet på disken som er ødelagt, eller til og med bare USB-pluggen. Plukka ut disken i håp om at det var nok å bare sette på et annet SATA til USB-adapter, men USB-pluggen var lodda rett på kretskortet. :|

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar

Hehe joda, men jeg tror jeg vet hva du kjøpte det for^^

Glass som 35L holder seg meget godt/stiger i verdi over tid, så det. :yes: Forøvrig en desto bedre grunn for å kjøpe et. Du får basically låne et flott objektiv gratis over lengre tid, og kan selge det uten tap eller med litt fortjeneste. En investering!

 

Dessuten har jeg den eneste 35L til salgs på foto.no/finn.no for øyeblikket. Men du må gjerne komme med et godt bud, så skal jeg tenke på saken. ;)

Endret av olelovold
Lenke til kommentar

Nja,hvis du fotograferer over 3600 meter er det en fordel og bruke ekstra UV-beskyttelse også på digitale kameraer :)

 

Har du en artikkel om emnet du kan referere til? :)

 

Må jeg :)

 

Ok,leste en fin artikkel for en tid tilbake angående dette,når man er høyder over 4000 fot er uvb <400Nm og sensoren sitt uv-filter er innen uv-spektret 700-400 Nm.

 

Her er noen andre artikler som omhandler det samme.

 

Bob Atkins

 

High Altitude Exposure

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...