Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et spørsmål til dere her inne som har egne hjemmesider, og/eller andre som har tips.

Jeg ønsker å lage en hjemmeside som en portifølje for mine bilder, og uten store kunnskaper innen programmering ser jeg etter noen enkle og gode program / nettløsninger. Vet det er flere sider hvor du kan kjøpe en ferdig nettside, og det er noe slikt jeg har i tankene. Tenkte ikke å bruke kjempestore summer, men er det noen som har gode løsninger?

Bruker allerede flickr og har sett på type fotothemes på wordpress o.l, men føler dette blir kort i lengden. Har sett på livebooks.com, men de hadde skremmende høye priser. Vurderer også bludomain.com for øyeblikket, men ønsker flere alternativer. Er også åpen for å lage noe selv såfremt det ikke krever stor kunnskap om programmering.

Tips?

Endret av Paisley
Lenke til kommentar

Hvordan får man slike bilder? Er det en som kjører ved siden av imens de svinger eller er det magi?

Dårlig eksempel.. Hvis bilen f.eks svinger.. Det må jo være veldig vanskelig å få til ved å kjøre ved siden av?

ser det står i beskrivelse noe om rig-shot, så tipper det er brukt sugekopp-rigg osv. noen kjappe søk på flickr så ser du åssen det er gjort:)

Lenke til kommentar

Hvordan får man slike bilder? Er det en som kjører ved siden av imens de svinger eller er det magi?

Dårlig eksempel.. Hvis bilen f.eks svinger.. Det må jo være veldig vanskelig å få til ved å kjøre ved siden av?

Stativ som er festa til bil med sugekopp og diverse andre gadgets, så retusjeres de vekk etterpå.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Et spørsmål til dere her inne som har egne hjemmesider, og/eller andre som har tips.

Jeg ønsker å lage en hjemmeside som en portifølje for mine bilder, og uten store kunnskaper innen programmering ser jeg etter noen enkle og gode program / nettløsninger. Vet det er flere sider hvor du kan kjøpe en ferdig nettside, og det er noe slikt jeg har i tankene. Tenkte ikke å bruke kjempestore summer, men er det noen som har gode løsninger?

Bruker allerede flickr og har sett på type fotothemes på wordpress o.l, men føler dette blir kort i lengden. Har sett på livebooks.com, men de hadde skremmende høye priser. Vurderer også bludomain.com for øyeblikket, men ønsker flere alternativer. Er også åpen for å lage noe selv såfremt det ikke krever stor kunnskap om programmering.

Tips?

Jeg anbefaler Smugmug eller Zenfolio. Har førstnevnte og er meget fornøyd, kan sees om du klikker på "Camera"-lenken i signaturen min.

Lenke til kommentar

Tips?

Jeg anbefaler Smugmug eller Zenfolio. Har førstnevnte og er meget fornøyd, kan sees om du klikker på "Camera"-lenken i signaturen min.

Dette så veldig bra ut, og en god løsning for min del. Ved å betale for denne tjenesten, vil man da få sin egen nettadresse, eller må man selv fikse domene?

Syntes nemlig det er så ufattelig tøffere å slippe "www.(insert site name)/ (insert nettadresse)"..

Jeg viser til Snikpelliks side som er et godt eksempel på en side jeg ønsker å sette opp: Min lenke

Er noe slik mulig med smugmug, og eventuelt hvilken av abbonentløsningene er det som gjør det best mulig?

Lenke til kommentar

Dette så veldig bra ut, og en god løsning for min del. Ved å betale for denne tjenesten, vil man da få sin egen nettadresse, eller må man selv fikse domene?

Syntes nemlig det er så ufattelig tøffere å slippe "www.(insert site name)/ (insert nettadresse)"..

Jeg viser til Snikpelliks side som er et godt eksempel på en side jeg ønsker å sette opp: Min lenke

Er noe slik mulig med smugmug, og eventuelt hvilken av abbonentløsningene er det som gjør det best mulig?

Både Smugmug og Zenfolio tilbyr at du setter opp ditt eget domene, men ikke den billigste løsningen. Domenet kjøpes og betales på egenhånd. Jeg har gjort det med min Smugmug-konto. Jeg tror at Zenfolio er nærmest til å levere en løsning som den du linket til. Kanskje opprette testkontoer til begge og teste?

Lenke til kommentar

bare å bruke "save-my-ass-twice" er det ikke?

(save as, shift-cmd/ctrl-s)

Da overskrives den forrige. og velger men save as oppdaterer ikke lightroom med den nye. Isåfall må man velge å importere eller synce?

Hva med virtual copies funksjonen i Lightroom da?

Faen! Skriver essay om fotohistorie er på 845ord av 2500ord innleveringstid kl 23.55 i kveld.

Problem: fotohistorie i seg selv er jo interessant, men dette er NORSK fotohistorie.

Jepp, sett "norsk"-foran-ting-og-alt-blir-mye-daffere-regelen teller her og.

Har hatt skrivesperre i mange dager nå.

Lenke til kommentar

Nå fikk du meg til og søke etter motion blur bilder :)

Kom over denne siden 40 Perfectly Captured Motion Blur Photographs.

Edit:angående Audien er nok mesteparten foregått her.

Processing : Adobe Lightroom 3 and Photoshop CS5

Edit II: dette forstår jeg ikke,med 3 sekunder lukkertid ville vel hele bakgrunnen være ukjennelig ?

Exif : 1 RAW using a Nikon D700 with Nikkor AF-S 14-24mm f/2.8 G lense @ 14mm f/11 3s 200 ISO
Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Stativ som er festa til bil med sugekopp og diverse andre gadgets, så retusjeres de vekk etterpå.

Retusjeres vekk etterpå ja.. For jeg syns det var rart at man ikke så selve rig'en. :)

Lenke til kommentar

bare å bruke "save-my-ass-twice" er det ikke?

(save as, shift-cmd/ctrl-s)

Da overskrives den forrige. og velger men save as oppdaterer ikke lightroom med den nye. Isåfall må man velge å importere eller synce?

Hva med virtual copies funksjonen i Lightroom da?

Faen! Skriver essay om fotohistorie er på 845ord av 2500ord innleveringstid kl 23.55 i kveld.

Problem: fotohistorie i seg selv er jo interessant, men dette er NORSK fotohistorie.

Jepp, sett "norsk"-foran-ting-og-alt-blir-mye-daffere-regelen teller her og.

Har hatt skrivesperre i mange dager nå.

Ja, den er jo grei, men du må likevel large og åpne nytt bilde fra lightroom.

Lenke til kommentar

Jeg har visst betalt 9000 kroner for døde piksler. En 160 sekunds eksponering avslørte det.

Det er nok ikke døde piksler, men noe som kalles hot pixels. Så og si alle digitale kameraer har det. Slå på long exposure noise reduction eller hva det heter.

Javel? Mitt tidligere D40 hadde absolutt ingen hot pixels på 160 sekunders eksponering uten noise reduction. Dessuten er bildet krydret GODT med slike piksler. Kan legge ved bildet i full størrelse. Det er som en stjernehimmel. De ses enda tydeligere på råfilen.

post-136745-0-20827000-1290807208_thumb.jpg

Long Exposure NR rettet opp i feilen, men aldri i verdenshavet om jeg skal sitte og fryse ræva mi ute og vente på at NR skal bli ferdig med bildet. Latterlige Nikon.

Endret av Wiciwato
Lenke til kommentar

Javel? Mitt tidligere D40 hadde absolutt ingen hot pixels på 160 sekunders eksponering uten noise reduction. Dessuten er bildet krydret GODT med slike piksler. Kan legge ved bildet i full størrelse. Det er som en stjernehimmel. De ses enda tydeligere på råfilen.

D40 har vel CCD sesnor. Slik støy er ihvertfall vanlig på CMOS sensorer.

"Long exposure noise reduction" er ikke vanlig støyfjerning (med tap av detaljer osv), men kameraet eskponerer to ganger - siste gang med lukkeren igjen. Da finner kamera ut hvilke piksler som har hengt seg opp, og kan fjerne de. Fungerer meget bra. Ulempen er at kamera bruker dobbelt så lang tid fra du trykker ned utløseren til kamera er ferdig.

Long Exposure NR rettet opp i feilen, men aldri i verdenshavet om jeg skal sitte og fryse ræva mi ute og vente på at NR skal bli ferdig med bildet. Latterlige Nikon.

Er ikke bare Nikon. Jeg har det på Canon, Olympus og Panasonic.

Test 30 sekunder og jeg tipper du ser det der også.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...