Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Og går vi ut i fra at E-4xx/E-5xx/E-6xx står for minst 80% av salget. Tar vi med E30 som "utgående" model, er vell muligens 95% av speilrefleksene fra Olympus borte. For alle praktiske formål høres det ut som de har gitt opp 43.

Det stemmer nok E4xx & Co stod for brorparten av salget av 4/3 hus; men de brukerene har stort sett kjøpt de rimelige objektivene til Olympus. Slikt sett så har overgangen til µ-4/3 ikke påvirket salget av proff-objektivene til Olympus.

 

Jeg vil forøvrig ikke bli overrasket om det kommer en oppdatering av E-30 i løpet av første halvdel av 2011 - da med sensor og prosessoren til E-5.

 

De av oss med noe bedriftsøkonomisk utdannelse, har sikkert noen bedre utrykk og teorier på hvorfor ang hva slik "strategi" kalles (Som elektro ingeniør, har jeg vell utelukket meg-selv her). For meg høres det ut som seigpining til en langsom og stille død i møte, uten at for mange som kjøpte seg inn i 43 system skal bli alt for sinna/skuffa.

Hovedfokus til designet av E-5 var å få utnyttet de beste objektivene til Olympus (SHG klassen). Og foreløpige indikasjoner tyder på at de har lykkes meget godt med det.

 

Og brukerene av disse objektivene er ikke interessert i hus som E-4xx & Co.

 

Til det, med de ryktene som går rundt, vil jeg ikke tru at mange nye kjøper seg inn i Olympus 43 system. Altså blir objektiv salg mest til de som er i systemet fra før av. Med ingen nye objektiver, vil total salget av Olympus 43 objektiver da falle.

 

Da sitter vi igjen med en marginalisert 43 avdelig, og en m43 avdelig som går godt (kanskje). Utviklingsbudsjett vil bli styrt til m43. Etter eller annet Return On Investment, som jeg har hørt om.

Det er klart at mesteparten av R&D budsjettet går til µ-4/3. Noe annet vil være dumt. Det er jo en stor pengemaskin for tiden.

 

Hvis du kommer ned til Oktoberfest i 2015, Tomsi, kan vi se hvordan det gikk. Har Olympus mer en E6, spanderer jeg en öl. Hvis Olympus ikke har hat noen nye 43 speilreflex de siste 2 aarene, spandere du. ;~)

Det er en deal. Men toppmodellen heter nok da E-7 ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haha, joa. Men den dagen det blir kjøpt MF skal jeg jo uansett ha et DSLR i tillegg.

 

Men jeg tror egentlig jeg bare har lyst til å bruke penger, eller få litt forandring. Pleier å gå over. Gresset er alltid grønnere på den andre siden - tipper jeg hadde savnet ræva av dofen til 35L om jeg skulle gått over til Pentax. Det virker som de har truffet blink med K-5, ser ut som et glimrende kamera. 5Den min er kanskje gammel, stygg, og har ubrukelig skjerm, men bildekvaliteten er fortsatt utrolig bra. Får kjøpe 5DIII når den kommer i stedet.

Lenke til kommentar

Når dere legger inn bilder og redigerer, endrer dere alltid størrelsen på bildet fra det som gjerne er over 3000 X (et annet høyt tall) til et lavere eller beholder dere størrelsen i bredde og høyde?

 

Om man tar bilder i raw og etter å ha redigert skal eksportere det JPG, mister man da mye av kvaliteten kontra å lagre som TIFF eller lignende formater?

Lenke til kommentar

Å bytte fra 5d mk ii til pentax er ganske kleint. Ser nok bedre ut på papiret enn det er i virkeligheten. Du kan se jævlig langt etter å ha den fine dybdeskarpheten du får med 35 1,4 på hel / halvfig bilder ihvertfall :p

Det er ikke alle som synes at smal DOF er det aller viktigste her i livet ;)

Smal DOF ikke det aller viktigste her i livet??!?!

Har du glemt at det eksisterer både pupper og skotsk whisky?

Ååååå.. Gidd nevne pupper da "#¤%&/( !!!

 

Jeg klarte meg helt fint med med google pentaxglass og annet kamerasnax, også kommer du med pupper som jeg selvfølgelig også måtte google!!!

:wee:

Lenke til kommentar

Når dere legger inn bilder og redigerer, endrer dere alltid størrelsen på bildet fra det som gjerne er over 3000 X (et annet høyt tall) til et lavere eller beholder dere størrelsen i bredde og høyde?

 

Om man tar bilder i raw og etter å ha redigert skal eksportere det JPG, mister man da mye av kvaliteten kontra å lagre som TIFF eller lignende formater?

Jeg redigerer alltid i full oppløsning.

 

Når du lagrer det som JPEG mister du litt kvalitet i kompresjon, men det er egentlig detaljer med mindre du velger veldig høy komprimeringsgrad.

 

Store fordeler med TIFF er at du kan lagre som 16bit farger, og ikke minst at du kan lagre layers.

Når jeg redigerer, så bruker jeg mest mulig layers - kurver blir et adjustment layer, touchup på bildet blir eget layer etc - så er de fleste endringene ikke-destruktive - jeg kan komme tilbake til originalen uten å skade den. I TIFF, PSD etc, så kan jeg lagre layers. Lagrer jeg som JPEG, så tar alle endringene effekt. Hvis jeg etterpå finner ut at curves-innstillingene skulle vært endret, så blir ikke resultatet like bra hvis jeg begynner å endre på en allerede redigert JPEG, kontra å bare endre innstillingene i curves-layeret på en mer "rik" fil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...