Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil selv aldri kunne ha Pentax - ville fått

på hjernen hver gang jeg så på logoen..

Har ellers kommet fram til at mine hovedkriterier for systemvalg først og fremst er optikkutvalg og pris, og som sekundære kriterier størrelse, vekt og sensorstørrelse. Har også et krav om at systemet vedlikeholdes med nye produkter. Sensoregenskaper og dill på huset er ikke viktig i forhold til de andre punktene.

Sensorer og funksjoner går hele tiden opp og ned - merkene bytter på hvem som er de ledende.

Lenke til kommentar

Sensorer og funksjoner går hele tiden opp og ned - merkene bytter på hvem som er de ledende.

Så sant det ikke er helt spesielle ting som tilsier at man skal bytte, så vil de flestes behov dekkes greit av de fleste systemene. Mao bør man tenke over grunnen til at man skal bytte, hvor mye det evt koster og om det strengt tatt er nødvendig.

Lenke til kommentar

Vil selv aldri kunne ha Pentax - ville fått

på hjernen hver gang jeg så på logoen..

Har ellers kommet fram til at mine hovedkriterier for systemvalg først og fremst er optikkutvalg og pris, og som sekundære kriterier størrelse, vekt og sensorstørrelse. Har også et krav om at systemet vedlikeholdes med nye produkter. Sensoregenskaper og dill på huset er ikke viktig i forhold til de andre punktene.

Den kan jeg skjønne.

5D produserer fantastiske bilder, og 35L er upåklagelig glass. Det eneste problemet jeg har med det er at det er så svært og tungt! Og det er et stort problem, da kameraer er ubrukelige når de ligger hjemme fordi de er så svære. Så blir jeg fristet av 4-stopps sensorstabilisering, i tillegg til alt det fine glasset som Pentax har (se det jeg postet over, f.eks), og så har de mange utmerkede pannekaker også. Den største mangelen til Pentax såvidt jeg ser er noe i området 18-25mm med god lysstyrke (1.4-1.8).

Det idéelle hadde vært M9, men jeg er ikke millionær enda.

Endret av olelovold
Lenke til kommentar

400 hørtes ganske fornuftig ut egentlig, ikke for lavt og ikke for høyt så de synes jeg er for dyr til å brukes igjen

Jeg kan være enig i det. Du kan jo også prøve deg med 450,- så har du litt prutningsmonn hvis nødvendig.

Går utifra at anbefalte priser er med MVA,eller ?

Jeg ville nok lagt meg på 380.- + mva til og begynne med,og eventuell lagt til noen "gebyrer" så som transportkostnader pr.km. faktureringsgebyr,prosessering,etc.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Vurderer å bytte system til Pentax.

Oh god why?

Det eneste problemet jeg har med det er at det er så svært og tungt! Og det er et stort problem, da kameraer er ubrukelige når de ligger hjemme fordi de er så svære. Så blir jeg fristet av 4-stopps sensorstabilisering, i tillegg til alt det fine glasset som Pentax har (se det jeg postet over, f.eks), og så har de mange utmerkede pannekaker også. Den største mangelen til Pentax såvidt jeg ser er noe i området 18-25mm med god lysstyrke (1.4-1.8).

Kjøp en 550D for anledninger hvor du ikke vil 'pack the heat'.

Til det du holder på med skjønner jeg ikke hvordan du vil flytte vekk fra fullformat.

Lenke til kommentar

Fordi det er kompakt og svært bra, både hus og glass. 4-stopps innebygd IS, ISO opp til 51k, sinnsykt dynamisk omfang, godt utformet ergonomi. Limited-glasset har en spesiell plass i hjertet mitt - mitt første SLR var K10D med 43mm f/1.9. Mangelen ligger primært i lyssterke vidvinkler som nevnt tidligere. Cropfaktoren kan jeg leve med. På lang sikt (3 år) blir det uansett anskaffet MF - kanskje 645D, som forøvrig har gjort det svært bra i test mot langt dyrere Phase One P40+.

Lenke til kommentar

Er det noe poeng uten lyssterke vidvinkler da? Om ja, kjør på. Pentax med Limited-glass er et flott system. :)

Er akkurat det som er mitt største ankepunkt og hovedgrunn til at jeg ikke har skaffa meg et mer kompakt system enda - uten lyssterkt glass kan jeg like gjerne la kameraet ligge hjemme i de tilfellene jeg tror det kunne vært greit med et kompakt system.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...