IceFox Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 (endret) Noen tips til en plugin som retter opp fortegning? Vet at KR har anbefalt en, men det var til CS2. Jeg har CS3. Det er nok DxO du mener. Det programmet retter opp de optiske feilene i bestemte forhåndsprogrammerte hus+objektiv-kombinasjoner. DxO kan brukes både som selvstendig program og som plugin i CS2/CS3 og ljosstoga. Å få plugin i LR hadde vært digg. Gratis? EDIT: Never mind... Endret 25. juni 2008 av IceFox Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Har du stort kamera trur jo "alle" at du jobbar for avis. Stort og stort. Jeg har for pokker det minste digitale speilreflekskameraet i verden! Riktignok ser det ganske stort ut med 14-54 og en ekstern blits. Og med den store hvite på et 300D er det klart man blir lagt merke til. Velkommen til akam, og velkommen inn i yrket! Er selv en rimelig fersk aktør innen journalistikk, men det er et veldig, veldig godt yrke. Hvor studerer du, og hva er fremtidsplanene? Prima tankegang å gi en slik presentasjon. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Noen tips til en plugin som retter opp fortegning? Vet at KR har anbefalt en, men det var til CS2. Jeg har CS3. Det er nok DxO du mener. Det programmet retter opp de optiske feilene i bestemte forhåndsprogrammerte hus+objektiv-kombinasjoner. DxO kan brukes både som selvstendig program og som plugin i CS2/CS3 og ljosstoga. Å få plugin i LR hadde vært digg. Gratis? EDIT: Never mind... Måtte teamet bak DxO brenne varmt og lenge i helvete. De har faktisk ikke støtte for noe av optikken min. Hadde de i det minste hatt støtte for 28mm-eren, så hadde jeg sikkert brukt det. Det er kanskje ikke deres feil at jeg ikke bruker et av de objektivene de har støtte for, men det forhindrer meg ikke å forbanne noen som er så frekke at de lager et program som ikke kan brukes av meg Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Leste litt nøyere gjennom KRs artikkel, og der sto det jo at man kan rette opp fortegning via et filter i PS. Uten plugin. Funket greit det. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Det filteret bruker jeg også. Det er Lens Correction under Distort. Er ganske brukbart hvis det anvendes med måte. Ofte må man beholde litt forvrengning for at det ikke skal se rart ut. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Og for de av oss som liker å manipulere bilder kan kanskje dette være et eksempel på hvordan det ikke skal gjøres for F*EN! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 HeiJeg tenkte denne tråden var stedet å presentere meg som ivrig leser av dette forumet. ... Siden jeg er hjemme på ferie i nord har jeg en del tid til å ta bilder. Se ikke bort fra at det dukker opp en post i BK en vakker dag. Ha en fin dag! Øystein Hei Hei, Velkommen til oss ... Håper du får tatt mange fine bilder, og du er hjertelig velkommen å bidra til BK. Minner også på den interessante diskusjonen som pågår her akkurat nå. Tom Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Velkommen til oss, Øystein! Hva har skjedd hos folket i dag da? Lenke til kommentar
Vegard_ Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 (endret) Velkommen til oss, Øystein! Hva har skjedd hos folket i dag da? Jobb her i gården! Sikler på stativ, men er usikker på hode. har bestemt meg for Manfrotto 190 XPROB. Tror det er bra. Sitter med det i håna, virker konge... Edit: Digger at man kan ha det i minimumshøyde på ett par cm Endret 25. juni 2008 av Vegard_ Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Og for de av oss som liker å manipulere bilder kan kanskje dette være et eksempel på hvordan det ikke skal gjøres for F*EN! Litt av en merkelig bokeh på det objektivet der, ja. :!: Lenke til kommentar
GLN Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 (endret) Noen som selger en off-shoe kabel til 30D/430EX? Tror jeg skal prøve meg på portrett snart. Vil bli første gang, må bare skaffe modell først. Endret 25. juni 2008 av Pirja Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Tror jeg skal prøve meg på portrett snart. Vil bli første gang, må bare skaffe modell først. Titt i speilet, det er en der. Han som jeg ser er ikke videre pen, men det hjelper å ta av brillene Tom Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Tror jeg skal prøve meg på portrett snart. Vil bli første gang, må bare skaffe modell først. Titt i speilet, det er en der. Han som jeg ser er ikke videre pen, men det hjelper å ta av brillene Tom *rapportert til styret for krenkende oppførsel mot andre forummedlemmer* Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Noen som selger en off-shoe kabel til 30D/430EX? Tror jeg skal prøve meg på portrett snart. Vil bli første gang, må bare skaffe modell først. protip; drop blitzen i første omgang, og ta det på en dag med enkelt vær istede. posering og menneske kontakt er vanligvis vanskelig nok for de fleste i begynnelsen=) hjelper lite om du skal fikle med en blitz også bruker ca aldri blitz ute (har ikke noe blitz..*cry*) selv på portretter ^^ Lenke til kommentar
GLN Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 (endret) Noen som selger en off-shoe kabel til 30D/430EX? Tror jeg skal prøve meg på portrett snart. Vil bli første gang, må bare skaffe modell først. protip; drop blitzen i første omgang, og ta det på en dag med enkelt vær istede. posering og menneske kontakt er vanligvis vanskelig nok for de fleste i begynnelsen=) hjelper lite om du skal fikle med en blitz også bruker ca aldri blitz ute (har ikke noe blitz..*cry*) selv på portretter ^^ Skal prøve å få til øyekontakt, bra posering. Så skal jeg droppe blitsen som du sier så for vi se. Må prøve å få en modell jeg kjenner, så modellen er trygg. Da blir det ikke så anspent på bildene, og modellen kan slippe litt mer løs Takk for noen kjappe tips cruel Endret 25. juni 2008 av Pirja Lenke til kommentar
oystein_i Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Velkommen til akam, og velkommen inn i yrket! Er selv en rimelig fersk aktør innen journalistikk, men det er et veldig, veldig godt yrke. Hvor studerer du, og hva er fremtidsplanene? Studerer i Bodø. Når det gjelder fremtidsplanene tenker jeg at både nyheter, kultur og feature/reportasje er spennende å drive med. Ser frem til å jobbe med portrettering til høsten, ikke minst med tanke på de fotografiske utfordringene det gir. Uansett hva det blir til fremover ser jeg ikke for meg at jeg skal legge fotograferingen på hylla med det første. Ø Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 (endret) Studerer i Bodø. Når det gjelder fremtidsplanene tenker jeg at både nyheter, kultur og feature/reportasje er spennende å drive med. Ser frem til å jobbe med portrettering til høsten, ikke minst med tanke på de fotografiske utfordringene det gir. Uansett hva det blir til fremover ser jeg ikke for meg at jeg skal legge fotograferingen på hylla med det første. Ø Aha. Kjenner en fyr som gikk i Bodø, skal være bra. Nyheter er ofte litt stress, men overkommelig. I sommer jobber jeg nesten bare med reportasjer og portrettintervju. Eneste problemet er når man har utskrivning av begge på samme dag, hehe. Portrettintervju er en tricky sjanger, men ikke så vanskelig at det er uoverkommelig. Et godt triks er å gjøre det til en normal samtale. Bruk gjerne båndopptaker, men gjør også notater. Mitt prinsipp med portrettintervju er at det skal være lettfattelig nok til at de som ikke kjenner personen kan lære å kjenne personen; mens gode venner likevel skal kunne lære noe nytt. Det første portrettintervjuet er ofte skummelt. Skikkelig dritskummelt. Det viktigste er å finne et objekt som er interessant, men ikke minst for deg. Å portrettintervjue noen du ikke klarer å interessere deg for selv engang, det er ikke noen god start. Gamle menn er ofte gode objekter i dagens samfunn. Hvem skulle tro at en tidligere rådmann og skolesjef i en lite Nord-Norsk kommune ved en anledning snublet i ett sjult piggtrådgjerde og falt ned en skråning på repp-øvelse; mens Hans Majestet Kong Olav V så på. Bodø skal så vidt jeg husker ha et par gamle fotografiske ringrever labbende rundt, men det er mulig det har endret seg. Fotografi er viktig som bare pokker. Det er få aviser igjen i Norge som sender fotograf med journalisten på generell basis. Større regionalaviser gjør det kanskje ved større nyheter, portrettintervju er en situasjon der det tidvis skjer, samme med reportasjer. Men regelen er at du må kunne håndtere et kamera. Du må kunne ta gode bilder, helt enkelt. De fleste fotografer må også kunne skrive en enkel tekst, men det er en annen sak. Håper du kommer til å trives, med dine favorittema er det god sjanse for at du vil passe bra inn i en lokal- eller regionalavis. Men en ting, arbeider du frilans eller vikarierer i en avis i sommer? Erfaring er viktigere enn teori. Om du har jobbet aktivt som frilanser, og gjerne under studiene også, tjener du penger og opparbeider deg praktisk erfaring. Og det vil du ikke angre på senere. Endret 25. juni 2008 av Simon Aldra Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Gamle menn er ofte gode objekter i dagens samfunn. Hvem skulle tro at en tidligere rådmann og skolesjef i en lite Nord-Norsk kommune ved en anledning snublet i ett sjult piggtrådgjerde og falt ned en skråning på repp-øvelse; mens Hans Majestet Kong Olav V så på.Minner meg om en historie noen jeg kjenner fortalte, om en noen hun kjente igjen:Denne venninnen var en meget aktiv skigåer, og utnyttet den helt siste snøen ved Fjellheisen i Tromsø. Hun var forøvrig meget nærsynt, og brukte solide briller. Da snøen i fjellet kan være nokså morken i juni, falt hun skikkelig på nedturen, og mistet brillene. Mens hun fomlet rundt etter brillene, hørte hun en stemme bak henne: "Jaså, er skiføret dårlig i dag?", og noen andre damer som flirer. Hun kravler bort der stemmen kom fra, men fordi hun var svært nærsynt, så hun ikke hvem det var før hun hadde ansiktet bare noen desimetre fra ansiktet til damen, og hvorpå hun ser at damen er HM Dronning Sonja, som sitter i snøkanten og soler seg sammen med noen hoffdamer ;-) Bare en skikkelig avsporing i OT-tråden vår ;-) Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Du er off off topic. Fikk fotografert både knugen og drotten her om uka, men litt slitsomme politifolk. JADA! Så lenge vi holder alle minst ti meter unna er de utenfor fare! NEIDA! Ingen kan treffe med pistol på det holdet! ... Og om noen skulle tro noe annet, jeg er rojalist. Jeg var ikke der for å drepe dem, men for å ta bilde av dem. Hrmpf. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Jeg også har vært å handlet vilt - et originalt objektivdeksel for Canon objektiver - 52mm Ø. Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå