Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Hva er det som gjør at Leica M9 koster over 50000 blanke Norske kroner? :hmm:

Pris, håndverk, kvalitet, tradisjon, design, merkevare, håndlaget, prestisje, størrelse, etc. Finnes egen tråd om dette.

 

Svaret på tråden vi linker til er egentlig ganske enkelt: "De behøver ikke rettferdiggjøre prisene sine. Folk kjøper det allikevel."

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det som gjør at Leica M9 koster over 50000 blanke Norske kroner? :hmm:

Mer eller mindre håndlagd, av dyktige fagfolk som tjener godt og jobber under trygge forhold, ekstrem presisjon og kvalitet, ...

 

Koble alt det med svært små produksjonsserier (få solgte enheter å fordele kostnader til forskning og utvikling), så må det bli dyrt. Så lenge de får solgt passe mye til den prisen kan de fortsette.

 

De tjener inn endel ekstra ved å selge latterlig mye dyrere samlerutgaver; titanutgaven nå gikk unna på en time. Det var 100 stk for 180.000,- hver :D Sånn får de folk med altformye penger til å sponse standard M9 så den blir så billig som den er :yes:

Lenke til kommentar

Jeg mener Canon har et lite overtak på Nikon D700 med EOS 5D mkII

 

Og jeg som har eid både 5DII og D700 (og venter på en D700 i posten, faktisk) føler at jeg har rett til å bruke ett ord som jeg bruker veldig sjelden; pølsevev.

Joda, 5DII har video, flere megapixler, og nesten like god ytelse på høy ISO, men D700 er raskere i bruk, raskere AF, raskere FPS (ihvertfall når man har 8fps med grep), og D700 har noen små finesser som er veldig praktiske å bruke, f.eks at man kan programmere midtknappen på multikontrolleren til å vise 100% utsnitt på fokuspunktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

:!:

 

NB! Såvidt mindre enn to, ikke en dråpe mer!

Skal skifte ut oppvaskmaskin. Skulle trekke gamle forlengede inn/ut vannledninger under flere skap. Problem: De ville lekke mye vann ut under benken i det jeg trakk dem. Kikket på klippet, begynte på nesten to glass rødvin og kom kjapt til den elegante løsningen: Hamp og rørkitt stappet inn i det lille hullet i påfyllingsslangen, og en vinkork surret med enda mer rørkitt og hamp holder utløpsslangen tett. (Både hamp og vin fåes kjøpt fritt i hele Køben!)

Og - funket som fanken - sølte ikke en dråpe. Surret også snøre til slangene før jeg trakk dem, så det burde være en smal sak å trekke de nye slangene tilbake igjen. Det gjør jeg mens jeg tar det andre glasset rødvin.

 

..Og så er det bare å gå for et tredje glass og resten av flaska mens jeg går løs på det elektriske anlegget og mekker ledninger selv - eller har jeg da misset et viktig poeng? Hmmm.. :hmm::whistle:

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

wow, folk er frekke, greit nok 40d har synki i pris pga 50d og 60d er ute, men å tilby meg 1000kr og mene det er ett BRA tilbud er direkte frekt!

 

Tja.. ikke ment som å være frekk.. men du sitter med en brukt og gammel utgått modell.. hva er det som retferdiggjør en høyere pris da? Hva ville du forventet pris på den gamle og brukte stasjonære toppmodell PC'en i fra 2007..? ;)

Lenke til kommentar

Tja.. ikke ment som å være frekk.. men du sitter med en brukt og gammel utgått modell.. hva er det som retferdiggjør en høyere pris da? Hva ville du forventet pris på den gamle og brukte stasjonære toppmodell PC'en i fra 2007..? ;)

Ikke sammenlignbart. Bruktprisen på 40D er langt høyere enn 1k.

 

Edit: Tipper reell fornuftig bruktpris er et sted 3-3.5k.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Det er postet 18 40D'er på bruktmarkedet den siste måneden. Billigste var på kr 2800, ellers ligger de fleste på 3500-4000. De aller fleste selges med batterigrep, uten grep bør 3000 være en fornuftig pris som både selger og kjøper kan være fornøyd med.

 

Men husk at ettersom det selges såpass mange 40D'er - 40D er den klart mest annonserte modellen på bruktmarkedet siste måned - så kan det ta litt tid og få solgt den. Men 1000 kr bør du ikke akseptere uansett.

Lenke til kommentar

Blir bare så oppgitt over at folk mener det er fornuftig pris:P

Tror mailen du fikk går solid under "det er lov å prøve seg"-kategoriseringen. "Ubehagelig" for mottakeren og "verdt et forsøk" for avsender.

 

Et problem er at ganske så mange nisser prøver seg på helt urealistiske priser, og blir like sur som deg når de får mailer på det motsatte.

 

Forskjellen er at du har rett i at 3-3.5k er helt fair for en 40D, mens dama tar "litt" feil i at 6k er fair for en 20D.

Lenke til kommentar

Apropos 20D hadde dere kjøpt en for 1K med batterigrep og to batterier men uten lader?

Tenkte å bygge et om til IR når jeg får tid (ir-filter koster ca 1300 i seg selv)

 

EDIT: Takket likesågodt ja til tilbudet. Da blir det IR-prosjekt rundt juletider. :)

Endret av ET!
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
Ikke sammenlignbart. Bruktprisen på 40D er langt høyere enn 1k.

 

Det er vel høyst sammenlignbart, da dette er utgått brukt hardware.. Er det ikke..? :) Forresten så ble kameraet lansert 22. feb 2006, altså nær 4 år siden! Og nyprisen var ca 9000 kr, og bare det at man dro kortet og kjøpte kameraet så sank verdien på dette med ca 40% av nyprisen. Så at kameraet skal gå nå for 3000 - 3500 kr, da "nyprisen" var på 5400kr finner jeg litt merkelig! ;)

 

Så kanskje tusenlappen er riktig pris likevel..? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...