Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

5D har like god ISO-ytelse pr. pixel som 5DmkII. I min bok er 5D en seriøs oppgradering fra 40D, selv om du mister en del features fra 40D som er et nyere kamera - ikke minst Live View, som for undertegnede er en killer feature.

 

Du kan for eksempel kikke på Bob Atkins' artikkel om emnet.

 

Men - ville selv heller hatt 5D enn 40D - kommer an på prioritering. Det er en - annen type hus, framfor å gå "opp" eller "ned". Økt sensorstørrelse og prisme gir større og lysere søker, mindre dybdeskarphet og bedre ytelse på høy ISO. Det er ikke så kresen på detaljer i midten, men stiller desto høyere krav til optikken i kantene, angående bildekvalitet som distorsjon, vignettering og kromafeil. Og du får helt annen effektiv brennvidde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm, ser på ebay at 5d koster mindre der, typ 3600-4000, men må vel brått betale moms/toll-avgift osv?

Det er alltid en gamble å handle på ebay - brukt kan jeg tenke meg ekstra dicey. Man skal jo egentlig betale moms (ingen toll på foto), men man kan ofte be avsender merke sendingen som gave. Det er bare det at en 5D er spåass stor, at jeg vil ikke bli overrasket om tollerene fatter mistanke.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...