Simon Aldra Skrevet 25. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 25. juni 2008 Du er vel litt fanboy du også? Man gjemmer seg litt bak det faktum at man bruker Olympus, men vil ikke si du er noe særlig mindre enn mange andre. Glad i å markedsføre Olympus, er du i hvertfall... Jeg har vært fanboy, som alle mennesker. Søren sylte, det har nok du også vært. Jeg er ikke glad i å promotere Olympus. Dersom du ser meg poste i speilrefleksforumet ser du kanskje at det er rimelig sjelden jeg anbefaler Olympus. Faktisk kan jeg ikke huske på lenge at jeg har anbefalt et Olympuskamera alene på veldig lang tid. Og sist var det vel et E-1 med 14-54 for de som trenger ekstrem værtetting. Hva tenker du på? At CaNikon-fanboys ikke har en god objektivpark å tilbe? Men om du tenker kunnskapsmessig, har du nok rett. Veldig mange trangsynte der ute, ja. De har det. L-optikk er ypperlig. Noe annet har jeg ikke påstått. Mulig at det er litt ironisk. Men jeg skjønner godt at han faller for fristelsen. Det er liksom opplest og vedtatt at L-optikk er krem, mens de færreste er klar over kvaliteten på Zuiko. Folkeopplysning kaller jeg det Det er ment veldig ironisk. Men det er faktisk noe annet også. Det var et slags unødvendig gledesutbrydd, første test av et zoomobjektiv med slik lysstyrke, og ikke bare det, det overmåte skarpt også. Så ville dele det med dere, siden dere normalt faktisk er ganske glade i å utvide horisonten på utstyrsfronten. Det gjør i alle fall jeg, når jeg leser ferdig testene om Zuiko går jeg over til L-optikk, og så videre. Ut fra samme logikk, så er jeg glad i å framheve fordeler ved Petnax. Jeg og simon_aldra forsøker å fylle et hav av uvitenhet Dette er selvfølgelig skrevet med et ironisk glimt i øyet, men santidig er jeg faktisk delvis alvorlig når jeg sier dette. Jeg var forresten innom ei fotosjappe på Hamar i dag. Skulle ha minne, og må med skam meddele at jeg endte opp med et Ducati-kort. Men grunnen til at jeg nevner dette er at de hadde Samsung GX-10 utstilt. De fortalte at det solgte som nyhakka møkk. Artig. Tom_si_42 har i det store og det hele helt rett. Det er noe motstridende i oss, vi vil spøke, men mener det litt. Det er som når lekeslossing utagerer. Og Patnex har mye jævla digg fastoptikk. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 25. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 25. juni 2008 Hva tenker du på? At CaNikon-fanboys ikke har en god objektivpark å tilbe? Men om du tenker kunnskapsmessig, har du nok rett. Veldig mange trangsynte der ute, ja. De har det. L-optikk er ypperlig. Noe annet har jeg ikke påstått. Var KimNK som muligens mente det. Men som jeg skrev i nesten setning, var det sikkert dét han tenkte på. Men for all del, promoter Olympus så mye som du bare vil. Jeg er en av de som trenger å utvide horisonten min. Jeg er ikke negativ til hverken Olympus, Pentax eller Sony. Om JEG som førstegangskjøper hadde gått for det er en annen sak. Det jeg ønsket å påpeke var at du fremsto som en smule ironisk, i den sammenheng jeg har lest innleggene dine i de siste dagene. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 25. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 25. juni 2008 Men for all del, promoter Olympus så mye som du bare vil. Jeg er en av de som trenger å utvide horisonten min. Jeg er ikke negativ til hverken Olympus, Pentax eller Sony. Om JEG som førstegangskjøper hadde gått for det er en annen sak.Vi prøver ikke påvirke deg som førstegangskjøper. Vi prøver å påvirke deg som andregangskjøper ;-) Men seriøst - E-3 med 14-35 f/2.0 ville kunne få meg til å konvertere til Olympus på sekundet, i hvert fall i kombinasjon med 35-100 og/eller 50-200SWD... Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 25. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 25. juni 2008 Jeg hadde kanskje vurdert Nikon om jeg fikk et 14-24, 24-70, 70-200VR i NY utførelse og et D3. Men neh, jeg er forelsket i Zuikooptikk. Det er noe med filosofien i å lage et kitobjektiv som er mer enn godt nok optisk for magasinbruk i en tid der ingen andre gjør det samme, med unntak av Nikkor 18-70. Jeg liker den tankegangen. Ikke sånn å forstå at Olympus er det perfekte system. Det er mye jeg savner fra andre produsenter. Nå kan det jo hende at Sony akterutkjører begge de to store på høy ISO nå uansett, så vi får se. Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 25. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 25. juni 2008 Dette er en meget underholdene tråd. Den omhandler alle de merkelige kommentarene folk har fått når de har gått rundt med kameraene sine. Knalltråd! hahahah Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 25. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 25. juni 2008 Blir nytt dSLR tidligst om et par uker ( ), men i mellomtiden har jeg fått hendene på et Minolta XG-9. Ikke akkurat et kvalitetshus, men det er heller ikke poenget. Jeg har som håp å få lært meg hvordan jeg håndterer det på en god måte og håper det kan være et godt springbrett mot å utvikle mine kunnskaper når et nytt hus kommer meg i hende. Noe av grunnen til at jeg vil prøve dette er enkeltes meninger om film kontra digitale bilder. Føler ikke jeg kan hoppe på den nye digitale bølgen uten å ha vært innom den analoge. Sikkert noen som mener det er en dum tanke fra min side, men sikkert noen som er enige også? Håper bare jeg kan komme over litt billig optikk. Det som står på nå er et fast 40/2. Skal ha et annet objektiv et sted hjemme, men det er for tiden ikke lokalisert. Hvilken film vil dere anbefale? Er det bare å gå på JP og spørre etter billigste type eller er det noe annet jeg bør tenke på? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 25. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 25. juni 2008 Hvilken film vil dere anbefale? Er det bare å gå på JP og spørre etter billigste type eller er det noe annet jeg bør tenke på?Hvis du vil ha en god konsumentfilm (negativ) som ikke koster skjorta, er Fuji Superia 200 et fint valg. Fuji Reala 100 er også en svært god film, hvis du vil spandere på noen ekstra kroner. Kodak BW400 er heller ikke en dårlig film, hvis du har lyst på en sorthvittfilm uten noe særlig stress med fremkalling. Hvis du vil prøve deg på dias, er Velvia og Provia fra Fuji av de bedre. Kan gi litt uvante farger, men gir veldig flotte bilder. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 25. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 25. juni 2008 Eneste jeg har erfaring med er Kodak BW400. Og funket veldig bra, OK pris også, C41 process så lett å få framkalt =) Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 25. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 25. juni 2008 Så lenge du er under opplæring er den rimeligste lysbildefilmen det riktige for deg. Du blir tvunget til å lære deg å eksponere skikkelig, samtidig som det ikke koster en formue. Og kvaliteten er god på alle lysbildefilmer. GX-9 var et glimrende kamera i sin tid, og er det fortsatt. Ingen grunn til å rakke ned på det. Du har et veldig kult objektiv der. Jeg kjenner det ikke selv, men ut fra specs virker det veldig interessant. De som bruker gammal Rokkor på dSLR foretrekker Olympus, og da blir det en veldig interessant brennvidde, ekv til 80mm på film eller fullformat. Hvis du skulle velge å kjøpe fourthirds digitalt har du allerede et godt portrettobjektiv der. Alene er er ikke et objektiv nok til å velge system, hvis ikke det er et svært godt objektiv. Hvis det er et slik objektiv, og du har flere med samme fatningen, ville jeg tatt det med i betraktningen når digitalt system skal kjøpes inn. Les litt om det objektivet du har. Kombiner det gjerne med en 85mm, og en 24mm. Da har du dekket det som i alle fall jeg ser på som nødvendig i tre kompakte fastobjektiver. Ulempen er at du ender opp som meg. Dvs at du blir så vant med god fastoptikk at budsjett-zoomer blir kjipe å leve med. Men det er jo fint å ha kvalitetsidealer å leve med. Lenke til kommentar
ZoDz Skrevet 25. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 25. juni 2008 (Tror denne cash-back perioden går ut 30.juni nå hvis jeg ikke husker feil.)RandiA Det stemmer. Fint dere minner meg om at jeg ikke har sendt inn for 10-22mm-en. Må få gjort papirarbeidet i morgen. Synd det ikke var cashback på 430EX og 85mm f/1.8. Vakre peniser. Har ikke så stort markeringsbehov jeg Jepp; nå har jeg fått låne en Tamron 18-250mm. Tom Kan ikke gjøre det for meg? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 25. juni 2008 Kan ikke gjøre det for meg? Kun hvis det er jeg som får pengene Tom Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 25. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 25. juni 2008 Å jobbe analogt er før man hopper på det digitale er en kjempeide! Dagens opp og ned. Opp er at jeg har kost meg med et 70-200/2.8L. Ned er at det står på et 300D. Ned er også at 300D gikk tom for strøm halvveis ut i dagen og jeg ikke har lader. Ekstra ned er at jeg fikk en fotball i solblenderen på 14-54. Ekstra opp er at det ikke er et merke fra sammenstøtet. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 25. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 25. juni 2008 Ang tråden som det ble snakket om på et annet forum: Jeg fotograferte en 3. divisjonskamp (fotball) - og en optimistisk supporter spurte om jeg jobbet for VG. :!: Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 25. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 25. juni 2008 Opp: Klokka 18:00 skal jeg hente min nye Nikon 24-70 f/2.8. Ned: Nå sitter jeg og trener på å si "nei, den har jeg hatt leeenge" på en mest mulig nonchalant måte Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 25. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 25. juni 2008 Opp: Klokka 18:00 skal jeg hente min nye Nikon 24-70 f/2.8.Ned: Nå sitter jeg og trener på å si "nei, den har jeg hatt leeenge" på en mest mulig nonchalant måte Du kan jo si du fikk bytte den mot Tamron 28-75 for en "billig" penge... Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 25. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 25. juni 2008 Ang tråden som det ble snakket om på et annet forum: Jeg fotograferte en 3. divisjonskamp (fotball) - og en optimistisk supporter spurte om jeg jobbet for VG. :!: Det er da ikke noe spesielt. Jeg ble en gang spurt om jeg jobbet for Washington Post fordi jeg snakket engelsk til noen engelskspråklige. Og det var på en menighetskaffe. abraxa, du labbet forbi et loppemarked og la merke til at noen solgte noe gammel Nikkor-optikk. Si at du vurderte et teleobjektiv også, men det ble litt dyrt, tre tusen. 24-70 fikk du, i topp standard, for 500. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 25. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 25. juni 2008 Har du stort kamera trur jo "alle" at du jobbar for avis. Lenke til kommentar
oystein_i Skrevet 25. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 25. juni 2008 Hei Jeg tenkte denne tråden var stedet å presentere meg som ivrig leser av dette forumet. Siden i fjor høst har jeg lest ivrig på forumet, og det er her jeg har funnet råd og tips til objektivkjøp. Jeg har lest mange tråder og fått en økt forståelse for fotografi og sett mye bra bilder. Akam har et fantastisk forum, jeg håper ikke det ender opp med å forvitre slik det har blitt utrykt bekymring for i en tråd. I mine øyne er det mye verdifull kompetanse her, som iallefall har styrket min interesse for foto. Jeg har et Canon eos 400d med tamron 17-50 f2.8 som jeg trives veldig godt med. Den linsa ble kjøpt mye på grunn av det jeg leste her på forumet. Ønskelista er lang men jeg har litt is i magen foreløpig. Det koster jo en del og som fattig student er det ikke alt som er innen rekkevidde. Dessuten syns jeg det er greit å vokse litt med det utstyret en har først. Etterhvert beveget jeg meg mer over fra fokus på utstyr til å se på bilder i bildekritikken og finne mer ut av kreativitet og selve fotograferingen. Det er mye å lære, men jeg koser meg med prosessen og tar det stegvis. Som journaliststudent har jeg fått en del input på pressefoto den veien. Liker veldig godt det realistiske/dokmentariske i foto og er vel ikke altfor glad i hard bildebehandling. Siden jeg er hjemme på ferie i nord har jeg en del tid til å ta bilder. Se ikke bort fra at det dukker opp en post i BK en vakker dag. Ha en fin dag! Øystein Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 25. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 25. juni 2008 Noen tips til en plugin som retter opp fortegning? Vet at KR har anbefalt en, men det var til CS2. Jeg har CS3. Det er nok DxO du mener. Det programmet retter opp de optiske feilene i bestemte forhåndsprogrammerte hus+objektiv-kombinasjoner. DxO kan brukes både som selvstendig program og som plugin i CS2/CS3 og ljosstoga. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 25. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 25. juni 2008 Sendte inn bilde til fotokonkurransen til scandinavianphoto og fikk svar; Hei Petter Tusen hjertelig takk for det flotte bidraget ditt! Når konkurransen er ved veis ende vil alle deltagere motta en mail med konkurransens utfall. Uavhengig av premieplassering vil alle bidrag bli presentert i et fotoalbum på vår hjemmeside. Mvh X Noen som tror at hun faktisk har sett på bildet eller bare funnet standard malen og copy/pastet inn navnet mitt? Jeg tipper copy/paste Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå