Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor det, Yavel? Vokst opp fra det?

 

Har et dilemma... ble kontaktet av en elevbedrift som vil at jeg skal ta noen bilder for dem. De har visstnok ikke allverden til startkapital, så jeg vet ikke hva jeg skal ta for det. Burde jeg ta timepris + antall bilde? Hva er grei pris uten å ribbe de blakk?

 

Er mye mer vandt med å ta total sum men da hos folk med litt større lomme enn elever.

Lenke til kommentar

Hvorfor det, Yavel? Vokst opp fra det?

 

Har et dilemma... ble kontaktet av en elevbedrift som vil at jeg skal ta noen bilder for dem. De har visstnok ikke allverden til startkapital, så jeg vet ikke hva jeg skal ta for det. Burde jeg ta timepris + antall bilde? Hva er grei pris uten å ribbe de blakk?

 

Er mye mer vandt med å ta total sum men da hos folk med litt større lomme enn elever.

 

Hvis det ikke er store jobben, kan du jo vurdere å gjøre det pro bono? :)

 

Francis

Lenke til kommentar

Hvorfor det, Yavel? Vokst opp fra det?

 

Har et dilemma... ble kontaktet av en elevbedrift som vil at jeg skal ta noen bilder for dem. De har visstnok ikke allverden til startkapital, så jeg vet ikke hva jeg skal ta for det. Burde jeg ta timepris + antall bilde? Hva er grei pris uten å ribbe de blakk?

 

Er mye mer vandt med å ta total sum men da hos folk med litt større lomme enn elever.

 

orker ikke ta med meg kamera en gang :( vært masse jobb osv, dog jobben min er jo et postkort bilde. så masse flotte motiver, men blir liksom ikke noe

Lenke til kommentar

Hva det er får være det samme, men ikke noe jeg har bruk for på noen måter. :)

 

Skulle gjort det gratis om jeg var i superhumør men har litt regninger såe... ja. :p

 

@Yavel: Jeg var slik i ca 2 uker. Orket ikke en ting. Tenkte ikke på kameraet en gang, men plutselig fikk jeg kick fordi en kompis hadde fått nytt objektiv og det var gøy å leke med, blahblahblah. Hjelper skikkelig på å ha bekjente som fotograferer også. Er mye gøyere å ha med seg noen, bortsett fra studio da. :p

Lenke til kommentar

har mista all lyst til og ta bilder :(

 

Jeg har den og høyner med mangel på kamera. (Hvertfall et som gir inspirasjon til å ta bilder, Ixusen gjør ikke helt den jobben.)

 

har mista all lyst til og ta bilder :(

 

Jeg har den og høyner med mangel på kamera. (Hvertfall et som gir inspirasjon til å ta bilder, Ixusen gjør ikke helt den jobben.)

 

Skal egentlig ikke klage, for det er en annen mangel som også har med dette å gjøre og det er mangelen på spesidaler. :hmm:

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Snakker vi før eller etter jul? :p

Spørs hvor mye jobbing det blir - men mest sannsynlig etter jul. Har nemlig litt smålyst på 70-200/2.8L IS også... Kommer ikke til å greie å bestemme meg for om jeg vil ha et til skikkelig kamerahus eller flere objektiver før jeg har penger på konto, klar til å brukes. :|

 

Om det å miste fotolysten: Har tatt ca. fire bilder de siste to ukene - faktisk har kameraet mitt blitt brukt mer av andre enn meg selv, siden ikke i alle i klassen har blitssynckontakt på kamera. Har dog hatt skikkelig videokick - redigerte to filmer, på tilsammen 8 minutter ferdig video i dag. Begynner å jobbe ganske effektivt i Final Cut etterhvert. :)

Lenke til kommentar

Angående å miste lysten til og ta bilder, så har jeg ikke mistet den men jeg er såpass gammel at jeg har hatt en del andre hobbyer i løpet av livet. En del er blitt lagt på hylla ene og alene fordi hobbyen etter hvert har blitt som en ekstra jobb uten samme lønna. Når ting bare blir slitsomt og all glede forsvinner, så er det ikke vits å holde på lengre. Det henger ofte sammen med at andre stille krav og forventer resultater. Når jeg plukket frem kamera for halvannet år siden bestemte jeg meg for at dette skulle være på mine egne premisser.

Lenke til kommentar

Jo, bareanton, om hobbyen blir slitsom så mister man lysten. Det begynner med "Kan du.." og etterhvert blir det "Du må..". Nå er det ikke sånn med meg lenger, jeg passet på å gjøre ting vanskelig for folk helt fra begynnelsen.

 

"Ta bilder..? klart det.." Og siden folk jo skal ha best mulig kvalitet så gir man en CD med RAW-filer samtidig som man sier at dem nå har best mulig utgangspunkt for redigeringen. Folk som kan redigere fra RAW spør ikke om andre kan ta bildene, og folk som ikke kan det har heller ikke noe lyst å lære seg det. Og når de ser at det krever mye mer arbeid fra dem selv enn om dem tok disse bildene selv så spør dem ikke mer.

Lenke til kommentar

har mista all lyst til og ta bilder :(

Er inne i en slik periode av og til selv. Akkurat nå f.eks.

Men satser på den kommer tilbake.

 

Jeg er i en lignende periode selv. Orker ikke å gå ut, og orker heller ikke å sette meg ned og bruke tid på redigering. Noen ganger får jeg plutselig kjempelyst til å redigere, og kan sitte 5-6 timer en kveld og rote rundt i forskjellig programvare. Ettersom jeg ikke har noen venner med stor fotointeresse, må jeg nesten presses ut for å fotografere gjennom blant annet skolen som de siste ukene har hatt en masse oppgaver med foto.

 

Men lysten kommer nok tilbake om noen måneder. Sånn er det for meg når det gjelder spill.

 

Jo, bareanton, om hobbyen blir slitsom så mister man lysten. Det begynner med "Kan du.." og etterhvert blir det "Du må..". Nå er det ikke sånn med meg lenger, jeg passet på å gjøre ting vanskelig for folk helt fra begynnelsen.

 

"Ta bilder..? klart det.." Og siden folk jo skal ha best mulig kvalitet så gir man en CD med RAW-filer samtidig som man sier at dem nå har best mulig utgangspunkt for redigeringen. Folk som kan redigere fra RAW spør ikke om andre kan ta bildene, og folk som ikke kan det har heller ikke noe lyst å lære seg det. Og når de ser at det krever mye mer arbeid fra dem selv enn om dem tok disse bildene selv så spør dem ikke mer.

 

Veldig enig i det du sier. Er perioder hvor folk maser og ber om å bli fotografert og tilslutt orker man bare ikke mer. Selv hadde vi noe vi kaller kulturuke på skolen for to uker siden hvor jeg var på en gruppe som skulle lage fotoutstilling. Dette krevde at jeg tok og arbeidet med bilder hver dag og da ble jeg tilslutt sliten og lei etter en uke med foto 5 timer hver dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...