Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt tilfeldige spørsmål her, men sitter å surfer litt og kommer over et par ting.

 

http://alexcampagna....ght-strobe.html

 

Er ikke dette fastlys? Hvordan kan han få disse lysene til å "synke" med kameraet?

 

Behøver lys og synke med kameraet ?

Jeg tenkte på blitsen. At den blinker som en blits i det kameraet tar bilde. Eller er dette bare lys som lyser opp objektet uden å blinke?

 

Det er brukt sparepærer "5000 Kelvin",så det er et arrangement med fast lys.

 

Edit:etter litt research er det ikke en sparepære men studiopærer*,sparepærer,lysstoffrør og led ligger oppunder 5000K de også.

*her i 220Volt utførelse.

Takk Nautica!

Lenke til kommentar

Har en litt spesiell Lightroom-case her, noen som vet hva som skjer?

 

Jeg har vært på reise og har derfor brukt en annen katalogfil og annen plass enn vanlig for å lagre bilder, begge lokalt på pc'en. Til vanlig har jeg både katalogfila og bildene på ekstern harddisk. Når jeg nå kom hjem var det tid for å kopiere bildene over til vanlig sted på den eksterne harddisken, og det jeg gjorde var:

- Kopiere bildefilene over til den eksterne harddisken

- I Lightroom, med den alternative katalogfila aktiv, gikk jeg inn på 'find missing folders' og hjalp Lightroom å finne stedet jeg hadde flyttet bildene til

- Skiftet katalogfil til den vanlige som ligger på den eksterne disken

- velger 'import from catalog' og får importert alle bildene som lå i den alternative katalogfila.

Så langt alt vel. Men så skal jeg laste ned de siste bildene fra helga fra kameraet, og på kameraet ligger også fortsatt en del bilder som allerede er lastet ned (og flyttet og importert på nytt). Lightroom skjønner ikke at dette er de samme filene, og laster dem ned på nytt, legger dem i samme mappe som de gamle med en -2 lagt til i filnavnet, selv om jeg har huket av for 'don't import suspected duplicates'. WTF?

 

Du tenker for komplisert. Export catalog først, så importerer du den på den andre maskinen. Bildene følger med og alt.

Lenke til kommentar

Det er en og samme pc, men bildene og katalogfila lagret på to forskjellige steder. Import og eksport mellom katalogene var uproblematisk, men Lightroom forsto ikke at en del av bildene på kameraet var de samme som også var importert fra den andre katalogfila. Tyder på at duplikatsjekken til Lightroom ikke er så smart som jeg trodde.

Lenke til kommentar

Tenkte å fortelle, i tilfelle noen lurer på hvordan det gikk med saken min, der noen hadde stjelt et bilde og brukt det til reklamering. Jeg endte opp med å kreve 1500 kr, og det var de villig til å betale. Siden jeg ikke har noe stort behov for pengene, la jeg meg såpass lavt. Da fikk de jo en smekk på pungen, og lærer av det. Hadde jeg vært veldig fattig student, og i tillegg hadde tanker om å selge bildet, så ville jeg nok ha tatt mer.

Lenke til kommentar

Noen som vet hvor jeg kan finne bruksanvisningen til Canon MP630 skriver på nett? Kan ikke finne igjen min noen steder.. :p

http://tinyurl.com/38spcwh

 

 

Nuvel.. det er ingen brukermanualer linken din! Jeg har allerede vært på disse sidene og det er ingenting som jeg kan bruke. :)

 

Jobber du deg igjennom denne downloads'en finner du til slutt manualen på engelsk :)

 

Edit:her har du den,så slipper du og klikke deg igjennom hele jungelen.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...