Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

hvorfor man hater forskjellige filter størrelser.

Og vi snakker her ikke om UV filter. Som en hver halvgod Akamist, har jeg selvfølgelig lest Tomsis og Anews filter tester. Av filter vet vi, polariserings-filter og ND filter => bra. UV filter => ondt.

Jobben har krevd at jeg er på tur igjen, så, da står jeg der, hos min lokale pusher i Arnhem. Kamera pusher, vel og merke. Men siden man er i grunnen en anstendig man, må man kunne unne seg et eller annet. Og i dette tilfellet et polariserings-filter. Men hvilket?? Eller, rettere sagt, for hvilket objektiv. Logiske ville vært et 77mm, for mine to vidvinkler. Men. . .

Når reiser jeg egentlig mer med min gamle D40 og en Sigma 18-50 zoom, med 72mm. Og ikke poker om jeg vil vente med å prøve dette ut. Altså blir det 72mm filter gjenge denne gangen.

Som sagt, jeg hater at produsenter ikke kun bruker en filter gjenge diameter.

Greit nok at Nikon, Canon, Pentax og hva vet jeg har forskjellige objektiv fester. Men den anndre siden kunne dog vært et som passer til alt.

En step down ring, hadde kanskje kunnet fungert, men det hadde pushern ikke. Evnt, hadde det noe med en uheldig Canon kommentar og gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er pola filter på vidvinkel så helt heldig? Mtp ujevn effekt av filter.

Jeg ville nok valgt filter til en mer normalzoom

Helt enig - polafilter på vidvinkel blir sjelden noen suksess. Samtidig synes jeg at himmel blir naturlig mer mettet med vidvinkel uten filter, så behovet er ikke egentlig ikke så stort.

Lenke til kommentar

Må man betale toll fra kaffebrus.com?

Ja, for varer over 200,-

edit: Mva blir det

Det hele kommer an på hva du skal kjøpe,elektronikk,fotoutstyr,studioutstyr har ikke toll.

Men varer som totalt i en sending overstiger 200.- Nkr skal det betales mva for,samt at du får et behandlingsgebyr som normalt pleier og ligge på rundt en 160.-

Lenke til kommentar

Litt tilfeldige spørsmål her, men sitter å surfer litt og kommer over et par ting.

http://alexcampagna....ght-strobe.html

Er ikke dette fastlys? Hvordan kan han få disse lysene til å "synke" med kameraet?

Behøver lys og synke med kameraet ?

Jeg tenkte på blitsen. At den blinker som en blits i det kameraet tar bilde. Eller er dette bare lys som lyser opp objektet uden å blinke?

Lenke til kommentar

Litt tilfeldige spørsmål her, men sitter å surfer litt og kommer over et par ting.

http://alexcampagna....ght-strobe.html

Er ikke dette fastlys? Hvordan kan han få disse lysene til å "synke" med kameraet?

Behøver lys og synke med kameraet ?

Jeg tenkte på blitsen. At den blinker som en blits i det kameraet tar bilde. Eller er dette bare lys som lyser opp objektet uden å blinke?

Det er brukt sparepærer "5000 Kelvin",så det er et arrangement med fast lys.

Edit:etter litt research er det ikke en sparepære men studiopærer*,sparepærer,lysstoffrør og led ligger oppunder 5000K de også.

*her i 220Volt utførelse.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Prøver meg litt frem med colorchecker fra xrite, men kan ikke si jeg synes den retter til det bedre.

Legger ved et bildet som viser før og etter hvor bildet til høyre har profil i.h.h.t colorchecker.

Det andre vedlegget viser etter å ha samplet gråkortet..

Jeg trodde det var nok å bruker en av delene :p

post-62513-0-03186300-1289859681_thumb.jpg

post-62513-0-84251900-1289860192_thumb.jpg

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Er pola filter på vidvinkel så helt heldig? Mtp ujevn effekt av filter.

Jeg ville nok valgt filter til en mer normalzoom

Helt enig - polafilter på vidvinkel blir sjelden noen suksess. Samtidig synes jeg at himmel blir naturlig mer mettet med vidvinkel uten filter, så behovet er ikke egentlig ikke så stort.

Tenkte først på 28mm. Litt vid vinkel, ikke ultra vid.

Kanskje litt dårlig formulert av meg.

hvorfor man hater forskjellige filter størrelser.

Har du vurdert en filterrigg? En Cokin-rigg eller lignende? Så kjøper du ett sett med filtre, og overganger til de forskjellige diametrene du har.

Har vurdert det. Men tenkte jeg skulle først prøve om det er noe jeg vil bruke så mye at det lønner seg med en større investisjon.

Hvordan fungere det med 77mm til 62mm? Eller spiller den minste størrelsen ingen rolle?

Lenke til kommentar

Har en litt spesiell Lightroom-case her, noen som vet hva som skjer?

Jeg har vært på reise og har derfor brukt en annen katalogfil og annen plass enn vanlig for å lagre bilder, begge lokalt på pc'en. Til vanlig har jeg både katalogfila og bildene på ekstern harddisk. Når jeg nå kom hjem var det tid for å kopiere bildene over til vanlig sted på den eksterne harddisken, og det jeg gjorde var:

- Kopiere bildefilene over til den eksterne harddisken

- I Lightroom, med den alternative katalogfila aktiv, gikk jeg inn på 'find missing folders' og hjalp Lightroom å finne stedet jeg hadde flyttet bildene til

- Skiftet katalogfil til den vanlige som ligger på den eksterne disken

- velger 'import from catalog' og får importert alle bildene som lå i den alternative katalogfila.

Så langt alt vel. Men så skal jeg laste ned de siste bildene fra helga fra kameraet, og på kameraet ligger også fortsatt en del bilder som allerede er lastet ned (og flyttet og importert på nytt). Lightroom skjønner ikke at dette er de samme filene, og laster dem ned på nytt, legger dem i samme mappe som de gamle med en -2 lagt til i filnavnet, selv om jeg har huket av for 'don't import suspected duplicates'. WTF?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Sattan.. har fått omgangssjuke.. :p jeg er høyst smittsom.. det bare å komme innom om man vil ha litt.. er gavmild jeg.. alle som vil ha skal få! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...