gorpium Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Og resten da? Har du sakt A.. må du også si B vettu.. Ehm.. har ikke oppdatert meg på prisene, men sånn grovt overslag blir kamera og objektiver på rundt 70k Pluss litt ekstra for annet ekstrautstyr, som Speedlites, PW, stativer osv. Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 (endret) jeg har jo ett enkeltmannsforetak, og jeg får jo freelance-oppdrag en gang iblant samt tar jeg no bilder for venner av venner innimellom hvor jeg får litt betalt også, burde jeg hatt en egen konto eller noe til dette? og åssen gjør man det mav å betale skatt for inntekten osv.? har hatt lite oppdrag i år men merker ting blir bedre og bedre og får flere og flere oppdrag så kanskje en fordel å ha tinga i orden edit: som dere skjønner er jeg helt grønn på dette:P Endret 8. november 2010 av Bjørnli Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 jeg har jo ett enkeltmannsforetak, og jeg får jo freelance-oppdrag en gang iblant samt tar jeg no bilder for venner av venner innimellom hvor jeg får litt betalt også, burde jeg hatt en egen konto eller noe til dette? og åssen gjør man det mav å betale skatt for inntekten osv.? har hatt lite oppdrag i år men merker ting blir bedre og bedre og får flere og flere oppdrag så kanskje en fordel å ha tinga i orden edit: som dere skjønner er jeg helt grønn på dette:P må vel skatte viss du tjener over 50k i året. må også betale moms, men du kan trekke fra momsen på utstyr osv Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 jeg har jo ett enkeltmannsforetak, og jeg får jo freelance-oppdrag en gang iblant samt tar jeg no bilder for venner av venner innimellom hvor jeg får litt betalt også, burde jeg hatt en egen konto eller noe til dette? og åssen gjør man det mav å betale skatt for inntekten osv.? har hatt lite oppdrag i år men merker ting blir bedre og bedre og får flere og flere oppdrag så kanskje en fordel å ha tinga i orden edit: som dere skjønner er jeg helt grønn på dette:P Meld deg på kurs hos skatteetaten for nye næringsdrivende. Der får du vite alt du trenger ang regnskap - og moms dersom du passerer 50k. må vel skatte viss du tjener over 50k i året. må også betale moms, men du kan trekke fra momsen på utstyr osv Du skal skatte av inntekt under 50k også. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Du kan vel lese til øyet blir vått om dette på www.bedin.no Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Tall for firmaet oppgir du hos altinn og betaler moms enten annenhver måned eller hvert år. Da regner de ut skatten du må betale samtidig som privatskatten din blir regnet ut. Blir omsetningen stor anbefaler jeg å betale skatt eller sette av penger underveis så du ikke ender opp med en svær baksmell. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Hvordan fungerer det mot føring av utgifter - er det ikke sånn at man kan/skal trekke fra utgifter til fotoutstyr osv fra inntekter på fotooppdrag? Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 (endret) Hvordan fungerer det mot føring av utgifter - er det ikke sånn at man kan/skal trekke fra utgifter til fotoutstyr osv fra inntekter på fotooppdrag? Stemmer sånn generelt. Men om man kjøper enkelt-utstyr eller "utstyr som hører sammen" for over 15.000, så kan man ikke avskrive alt på en gang. Da må man begynne å rote med saldogrupper, og avregne og greier.Hvis ikke tingen varer under 3 år da. Da kan du avskrive hele greia med en gang. Link. Endret 8. november 2010 av Ratleto Lenke til kommentar
ehauger Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Akkurat fylt 30, og det første som skjer er at jeg pådrar meg en strekk i ryggen når jeg skal hente noe på øverste hylle. Juhu! Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Akkurat fylt 30, og det første som skjer er at jeg pådrar meg en strekk i ryggen når jeg skal hente noe på øverste hylle. Juhu! Da e hardt at varta gamal, veit du. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Forskere har vel funnet ut at det bare går nedover etter at man har passert 25. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Forskere har vel funnet ut at det bare går nedover etter at man har passert 25. Forskere har også funnet ut at de som poengterer dette har større sannsynlighet enn andre til å få en knyttneve i kjeften. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Dødsprosessen starter når man blir 23 - da er det ikke lenger oppbygning, men vedlikehold.. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Forskere har vel funnet ut at det bare går nedover etter at man har passert 25. Forskere har også funnet ut at de som poengterer dette har større sannsynlighet enn andre til å få en knyttneve i kjeften. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Dødsprosessen starter når man blir 23 - da er det ikke lenger oppbygning, men vedlikehold.. Som en 70 år ung bekjent sier når han heller opp et glass med godsaker - "Life is hard, but it has its compensations". Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Dødsprosessen starter når man blir 23 - da er det ikke lenger oppbygning, men vedlikehold.. *Puh* Da har jeg to år på meg. 1 Lenke til kommentar
ÅdneD Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 http://www.foto.no/cgi-bin/articles/articleView.cgi?articleId=43251 Meget bra om opphavsrett. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Ehm.. har ikke oppdatert meg på prisene, men sånn grovt overslag blir kamera og objektiver på rundt 70k Pluss litt ekstra for annet ekstrautstyr, som Speedlites, PW, stativer osv. Takk for svaret!! Du har mye flott utstyr, og du tar flotte bilder. Så det går vel som "hånd i hanske" da.. Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Ehm.. har ikke oppdatert meg på prisene, men sånn grovt overslag blir kamera og objektiver på rundt 70k Pluss litt ekstra for annet ekstrautstyr, som Speedlites, PW, stativer osv. Takk for svaret!! Du har mye flott utstyr, og du tar flotte bilder. Så det går vel som "hånd i hanske" da.. Takk for det! Men veldig mye igjen å lære. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 En på jobben påstår at han får bedre bilder med sin gamle ixus,en med sitt 450D kamera. Bildene blir så uklare med 450D'en,men med ixus'en blir alt i bildet veldig skarpt. Prøvde og forklare grunnen,men han trodde ikke på meg da han mente at han kunne ta bilder "kjører full auto" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå