Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp fra erfarne canonister.

 

Jeg sliter med å finne ut av et 40D hus for en kursdeltaker. (Jeg holder kurs for Friundervisninga).

 

Problemet er EV-komp. Jeg dreier inn ønsket EV-komp, f.eks -2, trykker SET. Når jeg så aktiverer lysmåler smetter kompen tilbake til +2/3. Det samme skjer om jeg forsøer +2. EV-komp nekter altså å la seg stille.

 

Dette er et hus som brukes av mange (avishus), så jeg håper at det er en eller anne obskur innstilling som jeg ikke finner. Men jeg frykter at det er feil på huset. Hva tror folket?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EV? Er du sikker på at det ikke er blits-EV du driver og prøver å justere, da? EV justerer du direkte med hjulet bakpå, det - ikke noen knapp først.

 

Så - problemet er i så fall at det er en åpenbar innstilling - det er bare å trykke utløseren halvveis ned for å komme i "aktiv" modus og så rotere hjulet. Du skal bare passe på at bryteren bakpå ikke står på ON (og heller ikke OFF), men på streken som peker opp på tommelhjulet. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp fra erfarne canonister.

 

Jeg sliter med å finne ut av et 40D hus for en kursdeltaker. (Jeg holder kurs for Friundervisninga).

 

Problemet er EV-komp. Jeg dreier inn ønsket EV-komp, f.eks -2, trykker SET. Når jeg så aktiverer lysmåler smetter kompen tilbake til +2/3. Det samme skjer om jeg forsøer +2. EV-komp nekter altså å la seg stille.

 

Dette er et hus som brukes av mange (avishus), så jeg håper at det er en eller anne obskur innstilling som jeg ikke finner. Men jeg frykter at det er feil på huset. Hva tror folket?

 

Står den innstilt på C1-C3? Dersom det er tilfelle går den tilbake til forhåndsprogrammerte innstillinger etter kort tid.

Lenke til kommentar

Alt av foto da?

Korrekt! :)

Ehm..

 

Canon 5D, 5D Mark II, 400D

Canon EF 50/1.4, 85/1.2II, 135/2, 17-40/4

Canon Speedlite 430EX, 540EZ, 580EX II (Nikon SB-24)

Profoto D1 Air 500, Profoto BatPac, Profoto 3' octabox

Qihe 300 (billig), 90x90 softbox, 70x140 softbox

Pocket Wizards, Profoto Air Remote

Westcott paraplyer, Orbis ringblits

Ymse Manfrotto stativer og hoder

Mye forskjellige småting som jeg ikke husker i farten.

 

Bruker ellers en rekke forskjellige Broncolor-blitser i studio.

Nikon D3x med 16/2.8, 50/1.4, 85/1.4, 105mm mikro, 70-200/2.8II

Epson Stylus Pro 7900

 

Ble litt rotete, men sånn er det når jeg tar ting på sparket. :p

 

Hovedtingene jeg bruker mest.

5042710514_0c840cf049.jpg

Lenke til kommentar

Står den innstilt på C1-C3? Dersom det er tilfelle går den tilbake til forhåndsprogrammerte innstillinger etter kort tid.

C-funksjonene er lumske - de husker alle innstillinger - alt fra C.Fn-detaljer som speillås og AF-ON funksjon, til fokus-beep og bildeformat. Har sørget for at alle C-funksjonene skyter RAW, så jeg ikke bare får jpg hvis den av vanvare skulle stå feil..

Lenke til kommentar

Lyskilden er rett over kameraet - og så kommer skyggene loddrett ned - du kan såvidt se skygge under fingrene hennes, men armen skjuler skyggen bak armen - du kan nemlig dermed ikke se skygge på loddrette ting, bortsett fra rett under.

 

Men - dette er ikke akkurat så veldig pen lyssetting, da - direkte blits fra kameraet rett på modellen. Gir andre skyggetoner på det som er i vinkel mot kameraet, som den ene underarmen og det underste låret.

Så det er blitsen på kameraet og ingenting annet altså? Om det var god eller dårlig lyssetting aner jeg ikke, det jeg stusset på var hvorfor det var så sterkt lys og ingen skygger, ved første øyekast. Jeg syns det så rart ut, derfor jeg stusset ved det. Men jeg kjøper den forklaringen med de loddrette skyggene når jeg tenker meg om. Noe jeg nok gjør litt for sjelden.

Lenke til kommentar

Problemet er EV-komp. Jeg dreier inn ønsket EV-komp, f.eks -2, trykker SET. Når jeg så aktiverer lysmåler smetter kompen tilbake til +2/3. Det samme skjer om jeg forsøer +2. EV-komp nekter altså å la seg stille.

 

 

Sett kameraet enten i P/TV/AV og trykk utløserknappen halvveis ned så du aktiverer kameraet "kan slippe knappen etterpå" ,vri på det lille hjulet bak utløserknappen til ønsket EV,den vil forbli i valgte posisjon helt til man justerer EV igjen.

Husk at on/off bryteren må vris enda et knepp forbi on,for og kunne bruke EV funksjonen.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Ehm..

 

Canon 5D, 5D Mark II, 400D

Canon EF 50/1.4, 85/1.2II, 135/2, 17-40/4

Canon Speedlite 430EX, 540EZ, 580EX II (Nikon SB-24)

Profoto D1 Air 500, Profoto BatPac, Profoto 3' octabox

Qihe 300 (billig), 90x90 softbox, 70x140 softbox

Pocket Wizards, Profoto Air Remote

Westcott paraplyer, Orbis ringblits

Ymse Manfrotto stativer og hoder

Mye forskjellige småting som jeg ikke husker i farten.

 

Bruker ellers en rekke forskjellige Broncolor-blitser i studio.

Nikon D3x med 16/2.8, 50/1.4, 85/1.4, 105mm mikro, 70-200/2.8II

Epson Stylus Pro 7900

 

Ble litt rotete, men sånn er det når jeg tar ting på sparket. :p

 

Hovedtingene jeg bruker mest.

5042710514_0c840cf049.jpg

 

 

Og hva koster denne herligheten da? :p

Lenke til kommentar

Jepp, tror nok Trondster har rett. Men uenig i at den ikke er pen. Her funker den veldig greit synes jeg.

Stygt er det ikke - men det er litt hardt lys, som gir i alle fall meg assosiasjoner til "feriebilde i syden". Men igjen godt mulig det fotografen var ute etter også. Er vel ellers bortskjemt her inne med fine lyssettinger fra deg, gorpium, DeViSoR m.fl.

 

Litt underlig hva man får assosiasjoner med - lyset der, med rett på blits med vignettering og mørk hotellbakgrunn sier kanskje "feriebilde" for meg - mens en dame jeg kjenner fra Kanariøyene tenker "turist" hver gang hun kjenner lukten av solkrem.. :D:cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...