Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Jeg går rundt og tenker alt for mye. Snart har jeg eid mitt canon 1000d i et år, og det frister stort med et nytt kamerahus. Grunnen er vel at jeg føler jeg har vokst fra kameraet, ønsker mulighet til å filme i HD og et mer robust, større og tyngre da hendene mine ikke lenger sitter like godt rundt grepet på 1000d.

 

Spørsmålet er om jeg bør spare opp til ønsket, et 7d eller om jeg bør gå for innkjøp av tilleggsutstyr til mitt 1000d. Da nevner jeg blits, et par billige objektiver, filtre, nytt og solid stativ , batterigrep og en rekke andre finesser.. Jeg er vanvittig usikker på om jeg bør oppgradere nå, eller spare. Mye av utstyret jeg da kjøper kan jeg jo bruke på 7d når jeg har råd til den, men vil ikke utsette kjøpet av en 7d i et halvt år fordi jeg da har lite penger.

 

Hva tror du? Kjøpe inn utstyr til min nåværende 1000d, eller spare til 7d som kan kjøpes inn til våren?

 

Er det like greit å ta spranget?

Endret av Paisley
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men gu så herlig det er med god skjerm hvor man faktisk kan beskue den fra obskure vinkler uten stor endring i bilde.

Veldig flott om du er som meg, og har mange rare sitteposisjonar.

Hehe, jeg sitter normaltsett foran skjermen når jeg jobber, men hendig om det er flere i rommet som skal se på skjermen.

Da slipper jeg å tenke på at de ser et annet bilde enn det jeg gjør.

Lenke til kommentar

Nei, neste på tapeten får bli en ColorEdge-sak.

 

Hva gjør en ColorEdge, som en FlexScan med IPS-panel ikke klarer? :)

 

Francis

Maskinvare-kalibrert. Langt bedre kontroll på skjermen før de sender ut.

Nøyaktig måling av bakgrunnslyset over hele bildeflaten. Alle komponenter har høyere kvalitet.

Generelt en mye høyere kvalitet på skjermen - ergo prisen.

 

FlexScan og andre billigere modeller fra HP og Dell med IPS vil nok være godt nok for folk flest.

Jeg vil bare bruke pengene på kvaliteten som sikrer at det jeg leverer ser bra ut fra topp til tå.

Derfor kjøpte jeg Profoto for kvalitetslys, Epson 7900 står i studio, Mac på vei, nesten kun L-optikk og god Nikkor. :)

 

Men for all del. Alle trenger ikke bruke like mye penger og tid som meg. :p

Lenke til kommentar

Jeg må spørre dere eksperter om noe. Jeg kom over et bilde på flickr Her er en link

 

På det bildet kan jeg ikke se noen skygger etter modellen, selv om modellen er veldig opplyst. Hvordan går det an?

Blits i rimelig nærhet av kamera?

Og hvis du ser nøye etter så ser du skygger, men de er små.

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Akkurat, det tenkte jeg ikke på .. Nå tror jeg at jeg ser jeg en skygge allikevel, på steinen bak henne langs kroppen, under armen.

 

Edit: Ja det husker jeg å ha lest, når du nevner det Anew, at en stor lyskilde gir mykere lys enn en liten. Men det leste jeg i fjor, i den boka jeg har fortsatt med nå, så det hadde jeg glemt. Kanskje det er best jeg begynner helt fra begynnelsen igjen.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Lyskilden er rett over kameraet - og så kommer skyggene loddrett ned - du kan såvidt se skygge under fingrene hennes, men armen skjuler skyggen bak armen - du kan nemlig dermed ikke se skygge på loddrette ting, bortsett fra rett under.

 

Men - dette er ikke akkurat så veldig pen lyssetting, da - direkte blits fra kameraet rett på modellen. Gir andre skyggetoner på det som er i vinkel mot kameraet, som den ene underarmen og det underste låret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...