Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Låner en canon 70-200 2.8L is usm, fy faen for ett rått objektiv, vet hva jeg må få skaffa meg gett, makan til elskbart objektiv

Det er farlig å låne utstyr ;)

 

Kan vel si meg enig i det, låne gromt utstyr er dyrt i lengden.

 

På den andre siden lånte jeg en 10,5mm fisheye et halvt års tid, og kan ikke at jeg fikk lyst på noe tilsvarende senere. Den var på kamera i ca 14 dager, og i bunnen av fotosekken resten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På min 24-70 så er det blitt et skrapemerke på undersiden av Øvre periferi-rørflensen, som om det noe som har satt seg fast inni der og skraper på den når jeg endrer på brennvidden.

Hmm - låter "service", det der.. Spørsmålet er om det er noe rusk eller noe som har slått seg løs... :ermm:

 

Syntes jeg hadde et bra forslag på navn, jeg! :cool:

 

 

Edit: Dvs - er det en skrapelyd når du endrer brennvidden, eller "bare" et skrapemerke?

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Nei, ingen lyd. Bare et merke som er der. Prøvde ta et bilde av det, bomma litt på fokus men man ser det jo her også.

 

 

Om man ser mot lyset så ser man at det egentlig går helt frem, men det er et punkt det blir veldig tydelig fra og bakover (altså inn i objektivet)

 

Edit: grunnen til at jeg lurte på hva det het var at jeg skulle søke på nett om noen andre også hadde fått sånt merke, men så visste jeg ikke helt hva jeg skulle søke etter.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Om man ser mot lyset så ser man at det egentlig går helt frem, men det er et punkt det blir veldig tydelig fra og bakover (altså inn i objektivet)

Jeg stemmer for "engangsskramme fra at objektivet har vært dunket og skrapet borti et eller annet".

 

Hører du ingen lyder er det neppe noe som skraper borti noe nå, og det der ser også ut som en ingenting-skramme - såvidt jeg kan se er den ikke dyp en gang!

 

Hører/merker du ikke noe ville jeg klassifisert det der som "kjennemerke bare du (og nå også trofaste akamlesere) kjenner til, og som gjør at du kan kjenne igjen objektivet. Sånn i tillegg til serienummeret. Ikke det at de andre akamleserne kjenner til serienummeret, men når en overtrøtt forumskribent skriver et teit sitat, så skal man være konsekvent".

Lenke til kommentar

Nei, sikkert ingen ting å bry seg om. Objektivet har aldri fått slag der, og den delen er jo også inni solblenderen og er beskyttet, og merket fortsetter helt tydelig inn i objektivet og er helt rett (frontelementet snurrer jo ikke hverken under zooming eller fokusering på det objektivet), derfor tenkte jeg at det kunne være noe som satt fast der. Og det går ikke an å vaske bort.

Men jeg prøvde igjen. Det er jo en lyd når jeg vrir på zoomringen, men jeg vet jo ikke om den lyden er normal siden det jo er ting som beveger seg. Får vel bare følge med om det blir tydeligere etterhvert.

 

Så det ikke er tvil om hvilket merke det er snakk om på det bildet så la jeg det inn i spoiler

 

 

 

Lenke til kommentar

er det bare meg eller er lightroom 3 sykt ustabilt og generelt helt jævlig ?

 

dette er angre gang en lightroom 3 katalog bestemmer seg for å bli korrupt og fucked up.

 

forrige gang var da LR 3 først kom ut, og jeg hadde det på en PC med Vista og nå på en iMac så det er liksom ikke noen sammenheng heller.

 

det som skjer er at noen mapper bare slutter å funke, først er det bare ett par bilder som ikke vil vises, så går hele LR treigt som faen og så plutselig kan den ikke se på noen av bildene i den mappen.

 

 

Har over 30000 bilder i katalogen og den fungerer uten problem på min win7-64.

 

Kjør en checkdisk (på windows) vet ikke hva det heter på mac. Antar at det kan være noe diskproblemer hvis du ikke har avsluttet maskinen mens den har kjørt prosesser i lightroom.

Lenke til kommentar

Så ble det en Samsung Galaxy S på far i dag!!! Damn for en mobil.. dette er heftige greier!! dribble.gif

 

 

Gratulerer, sånne leketøy er farlige. Tar opp all tid en god stund fremover. Du må bare huske på å pleie de fotografiske leketøyene slik at de ikke blir for misunnelig på telefonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...