Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Det hender selvfølgelig at katalogen blir korrupt, men jeg har aldri opplevd det, og det er forholdsvis sjelden folk klager over det.

 

Iom at du har opplevd det på to ulike maskiner, så sier min logikk at du enten har svært dårlig karma, eller gjør et eller annet usedvanlig dumt.

 

Må innrømme at jeg heller i retning av det siste alternativet, no offense.

 

Tankene mine går i retning i at du på en eller annen måte hindrer LR å skrive ferdig. Om du f.eks lar maskinen gå i hvilemodus, mens programmet fortsatt rendrer endringer, da kan det kanskje gå galt.

 

Dette er kun høytenking fra min side. Jeg veit ikke nok om hvordan programmet arbeider til virkelig å vite hva som skjer.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjapt Lightroom-spørsmål: lar det seg gjøre å eksportere høyre/venstre halvdel av et bilde kjapt? Skal ha en del dobbeltsidespreads til en bok, greit å tenke ut en god måte å gjøre det på før jeg begynner å hakke manuelt på hvert bilde.

 

Edit: for å ikke spore av tråden; Caol Ila eller Bourdeaux i kveld?

Endret av Euklid
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Noen som kan forklare litt rundt polaroid-filter? Jeg kjøpte meg et HOYA CIR-Polarizing filter i dag. Hvilken hvitbalanse brukere dere? Blits & filter er det en lur ting? Og hvilke innstillinger brukere dere når dere bruker denne type filter? Anyone? :)

Lenke til kommentar

Noen som kan forklare litt rundt polaroid-filter? Jeg kjøpte meg et HOYA CIR-Polarizing filter i dag. Hvilken hvitbalanse brukere dere? Blits & filter er det en lur ting? Og hvilke innstillinger brukere dere når dere bruker denne type filter? Anyone? :)

Jeg bruker hvitbalanse og eksponerer akkurat som vanlig - men polfilteret gjør det litt mørkere. Jeg bruker det når jeg skal ha kontroll på reflektert lys - så vrir jeg på det til jeg har den ønskede effekten. "Instillinger" med polafilter er å rotere det til jeg har de ønskede refleksjonene. Prøv det ved en solnedgang, på blå himmel, regnbuer og generelt sollys reflektert i vinkel - husfasader, vann, asfalt etc etc etc..

Lenke til kommentar

(Selv om de erkekonservative sikkert ville insistere på at en ikke skal drikke whisky etter maten. Men det kan de mene så mye de vil for min del.)

Det løses enkelt ved nyte whiskyen før maten.

 

Problemstillingen min er enklere - i hvilken rekkefølge skal jeg prøvesmake de innkjøpte juleølene (pingleklassen) :)

 

For å spøre av til en annen tangent, kjøpte en trippel-samle-CD med Deep Purple i dag. Den starter fra begynnelsen og til langt opp i 2000-tallet. Der er det mye snadder.

 

Hmm. Deep Purple, pils og jule-øl. Hva spiser man da?

Lenke til kommentar

Apropos mat og det gode liv. Jeg kjøpte i går den beste boka jeg har lest i år

Jørgen O. Grann "Fast Food"

Den handler om, ja nettopp, fast food. Spekket med herlige historier, flotte formuleringer og nydelige oppskrifter. Den kan anbefales til alle som nyter både god mat og god litteratur.

Mangler bare en kald øl nå.

Lenke til kommentar

Et spekefat med flatbrød & rømme!! :D

Bytt ut rømma med eggerøre og jeg er med :)

 

Du har misforstått Tomsi. Du må holde deg til en sort juleøl en hel kveld for å se hvordan den virker. Så kjenner du dagen etter om du har lyst på mer eller ikke. Om du ikke har lyst på mer neste dag så vet du at den sorten ikke duger en hel jul.

Heftig test! Tror jeg står over den i år :p

 

Er ikke så glad i juleøl - så en av hver er vel hele juleforbruket!

Lenke til kommentar

er det bare meg eller er lightroom 3 sykt ustabilt og generelt helt jævlig ?

 

dette er angre gang en lightroom 3 katalog bestemmer seg for å bli korrupt og fucked up.

 

forrige gang var da LR 3 først kom ut, og jeg hadde det på en PC med Vista og nå på en iMac så det er liksom ikke noen sammenheng heller.

 

det som skjer er at noen mapper bare slutter å funke, først er det bare ett par bilder som ikke vil vises, så går hele LR treigt som faen og så plutselig kan den ikke se på noen av bildene i den mappen.

Har vært dønn stabil her i gården. Windows xp 64

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Jeg bruker hvitbalanse og eksponerer akkurat som vanlig - men polfilteret gjør det litt mørkere. Jeg bruker det når jeg skal ha kontroll på reflektert lys - så vrir jeg på det til jeg har den ønskede effekten. "Instillinger" med polafilter er å rotere det til jeg har de ønskede refleksjonene. Prøv det ved en solnedgang, på blå himmel, regnbuer og generelt sollys reflektert i vinkel - husfasader, vann, asfalt etc etc etc..

 

Vil ikke automatisk hvitbalanse korrigere for et polaroid-filter? Så hvis dette stemmer.. hvilken innstilling er da "best"?

Lenke til kommentar

Vil ikke automatisk hvitbalanse korrigere for et polaroid-filter? Så hvis dette stemmer.. hvilken innstilling er da "best"?

Ettersom du ikke bruker et polafilter for å forandre fargebalansen, men for å redusere refleksjoner og få mer punch i himmelen. Så fargebalansen vil endre seg så lite at det ikke er noe å bry seg om.

Lenke til kommentar

Vil ikke automatisk hvitbalanse korrigere for et polaroid-filter? Så hvis dette stemmer.. hvilken innstilling er da "best"?

Whut? Polafilter har ingenting med hvitbalansen _å gjøre_. Bruk hvitbalanse og eksponering som vanlig. Poenget med polafilter er hvilken vei du roterer det og dermed hvilken retning det polariserte lyset det slipper igjennom har. Det er _ingen_ endrede innstillinger på kameraet - det er bare hvordan du roterer filtere, og det resultatet ser du selv i søkeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...