Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg så det var standard, men ble så usikker i forhold til facebook og størrelsen på bildet. Det er jo ikke noe stort det bildet, men samtidig vil potensielt en invitasjon på facebook nå mange flere personer enn f.eks. en plakat ville gjort. Hvor mye hensyn til sånt skal man egentlig ta? Organisasjonen var veldig imøtekommende, og de beklaget seg med en gang.

Størrelse på bildet har faktisk ikke noe å si. Og det å legge ut andres bilder på facebook uten tillatelse, synes jeg er grovt. Men hvis du kan tenke deg å samarbeide med de og selge de bilder i andre tilfeller, så kan du godt redusere. Men noe særlig mindre enn 1000,- kroner bør du nok ikke gå.

 

Jeg tviler veldig sterkt på at jeg kommer til å samarbeide med de noe særlig. Ikke den delen/regionen (trøndelag) av organisasjonen. Kanskje den regionen jeg bor, men det blir nok ikke noe problem uansett, ettersom jeg kjenner de som jobber der godt.

 

Jeg foreslår følgende:

Fotografier: Forside/dobbeltside 3290,-

eller

Brosjyrer: Forside 4234,-

 

Spørs litt åssen man tolker bruken som. Standardsats er 1978,-.

 

Når du har funnet ut hvilket honorar du mener du har rett på, så ganger du det med 3. Standard honorar er jo x1. Ulovlig bruk er x2, og når de i tillegg (antakelig) ikke har kreditert deg for bildet, så er satsen x3. Da har du et beløp å gå utifra. Også er det opp til deg å evt gi rabatt ettersom hvor greie de har med å gjøre, hva du selv synes bildet er verdt osv.

 

For en tid tilbake leste jeg om et tilfelle der reklamefirmaet til en elektrokjede hadde brukt et bilde fra nett uten å spørre til en reklameavis. Mener å huske at det endte i retten, og at elektrokjeden/reklamefirmaet måtte ut med over 50.000 kr pga urettmessig bruk og advokatutgifter.

 

Selv så oppdaget jeg at en organisasjon hadde brukt mitt bilde på 2 like artikler (en var oversatt) for ikke så altfor lenge siden. De hadde kreditert meg og en avis, men avisa hadde ikke vært inne i bildet i det hele tatt. Fordi de la seg flate og sa "send faktura", så tok jeg bare 1500,-. Men jeg kunne altså tatt oppunder 4000,-.

 

Hmm. Jeg tror jeg vil gå utifra standarsatsen. Så er jeg usikker på om jeg skal gange det noe særlig. Summen er mest symbolsk, i og med at jeg antagelig ikke ville solgt bildet i utgangspunktet (med mindre noen spurte etter det). Samtidig som at de burde jo betale litt mer enn de ville gjort dersom de faktisk kjøpte bildet.

Det er forøvrig et litt over gjennomsnittet bra konsertbilde (av kor). Ikke noe en tulling med speilreflekset på auto (eller enda bedre) en med kompaktkamera, kunne klart.

 

Antar jeg må se det ann litt. Har også spurt fotolæreren på skolen her. Hun skulle tenke litt på det, så får vi se hva hun kommer fram til.

 

Jeg trenger litt hjelp.

Er du kreditert,når du første gang oppdaget missbruket var det en eller annen form for henvisning til deg direkte ?

 

Jeg er overhode ikke kreditert, og de har heller ikke henvist til meg. Det står ingenting om hvem som tok bildet, eller hvor bildet kommer fra. Jeg gjetter på at de har søkt det opp på google.

Lenke til kommentar

Hmm. Jeg tror jeg vil gå utifra standarsatsen. Så er jeg usikker på om jeg skal gange det noe særlig. Summen er mest symbolsk, i og med at jeg antagelig ikke ville solgt bildet i utgangspunktet (med mindre noen spurte etter det). Samtidig som at de burde jo betale litt mer enn de ville gjort dersom de faktisk kjøpte bildet.

Det er forøvrig et litt over gjennomsnittet bra konsertbilde (av kor). Ikke noe en tulling med speilreflekset på auto (eller enda bedre) en med kompaktkamera, kunne klart.

 

Antar jeg må se det ann litt. Har også spurt fotolæreren på skolen her. Hun skulle tenke litt på det, så får vi se hva hun kommer fram til.

 

Vel, idet de valgte å bruke bildet, gjorde de et kjøp. De satset kanskje på at de skulle betale 0,-, men så heldige var de ikke (denne gangen, av flere kanskje?). Så da kan du fint ta den prisen du vil innenfor rimelighetens og standardsatsenes grenser. Det mener nå i alle fall jeg. :) Personlig hadde jeg neppe gått under 2500,- siden de ikke engang krediterte deg. Selv ift standardsatsene, kunne du tatt 5934. Da er 2500,- ganske billig, egentlig. Sett opp faktura der du oppgir 42,13% rabatt, så sier de neppe noe på det. :D

Lenke til kommentar

1133 ? det var en relativt usaklig sum.

 

men det er litt lite ja. 3 - 4000,- er nok mere passende. kanskje det også er litt lite. vanskelig å si uten å ha snakket med folk direkte (man får fort en idè på om de er folk som bare prøver å utnytte eller folk som er villig til å betale for tiden til andre)

 

 

1133,- virket litt lite ja. Spørs jo på hvor mye de skal bruke bildene, og hvor mye etterarbeid det er også. Ift frilans-satsene så er det vel ganske lite, men er du fornøyd med timebetalingen, så er det vel greit for alle parter. Man trenger jo ikke bli grådig, men man skal heller ikke selge seg for billig. :)

 

 

Maila de og spurte om hvilke satser de fulgte. Fikk svar:

 

Vi har ingen tariffavtale, og vi benytter våre egne satser for freelancere,

som er satt av holdingselskapet vårt.

Lenke til kommentar

Må komme meg ut av Norge en tur snart jeg og. Forslag til fine og billige helgeturer anyone? :p

Berlin, Praha, Dublin, Edinburgh ... Eventuelt noe baltisk?

Baltisk skal være bra og billig. Tallinn og Vilnius anbefales fremfor Riga av de jeg har snakket med.

 

Tallinn kan anbefales. Passelig størrelse for en langhelg. Hvis man har hotell sentralt så er alt innenfor gåavstand. Parkene, festningsverket, russermarkede og ikke minst gamlebyen er perfekte plasser for å svinse rundt med kamera. Det er bare viktig å ta seg god tid og utforske.

Lenke til kommentar

Tallinn kan anbefales. Passelig størrelse for en langhelg. Hvis man har hotell sentralt så er alt innenfor gåavstand. Parkene, festningsverket, russermarkede og ikke minst gamlebyen er perfekte plasser for å svinse rundt med kamera. Det er bare viktig å ta seg god tid og utforske.

Det er Tallinn som står først på listen min, når jeg skal dra til de baltiske statene. Skal vi lage en liten akam tur dit til våren?

Lenke til kommentar

Skal sannsynligvis på rundreise med skola i de baltiske landene til våren - så tror jeg dropper Balkan for now. Berlin eller Dublin hadde vært sweet though tror jeg. Får se om jeg ikke får med meg noen venner på ei helg en elleranna plass. Er ikke så nøye hvor jeg reiser egentlig, vil bare oppleve nye plasser.

Hvis dere drar til berlin, er aa leie en leilighet et godt alternative til hotel. Hva vi gjör naar vi er der.

http://www.ferienwohnung-zimmer-berlin.de/Unterkuenfte/u_list.php

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Fotograferte med Canon 50D idag, som selvfølgelig var artig, men bildene ble fryktelig uskarpe. Må ha vært feil innstilt, men det kan jeg ikke noe for da det var Canon. :p

 

 

Canon har vel ikke autofokus da vel... :p

Lenke til kommentar

Fotograferte med Canon 50D idag, som selvfølgelig var artig, men bildene ble fryktelig uskarpe. Må ha vært feil innstilt, men det kan jeg ikke noe for da det var Canon. :p

 

glemte du og fokusere ?

Ja vet du hva, jeg glemte å fokusere. Dæggern. Utrolig vanskelig å huske på at man faktisk må fokusere når man fotograferer. Oh my. :roll:

Endret av Wiciwato
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...