Trondster Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 Kommer an på hva slags genre bilder du vil ta, antar jeg. Skal du ha "perfekte" glamourbilder, kan du like gjerne starte med PS. Ellers er det andre steder det er mer å hente - å lære seg RAW - det kan du derimot starte med først som sist. Veldig mye av den "vanlige" bilderedigeringen har du ellers i Lightroom. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 Photoshop er snedig til sitt bruk, men jeg kunne klart meg uten om jeg måtte. Lightroom derimot tror jeg ikke jeg kunne overlevd uten, jeg ville i hvertfall brukt mye lengre tid foran skjermen (og mindre tid bak kamera) uten det. 2 Lenke til kommentar
Blouberg Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 Må man som fotograf på et punkt lære seg Photoshop for å ha total frihet over bildene, og for å få bedre bilder? Er det like greit å starte rett på Photoshop da det kreves for å bli bedre, og få bedre bilder? Vil man uansett komme til det punktet hvor det er et behov for photoshop, og derfor kan man like greit lære seg det fra starten og droppe mellomprogrammene som lightroom, elements o.l? Etter min mening ja, du trenger Photoshop eller tilsvarende før eller siden. Men, Lightroom er ikke et mellomsteg, skal du bruke Adobe så er LR og PS den perfekte kombinasjon. Jeg bruker LR til å organisere, framkalle fra raw, konvertere til Jpg eller andre formater, oppdatere Flickr osv. Skal jeg f.eks printe et bilde så jobber jeg med det i PS. En liten hake ved PS (bortsett fra prisen) er at det har litt høy brukerterskel, du bør sette av en del tid og ha tolmodighet for å utnytte PS. Min mening: Bruk begge. /Blouberg Lenke til kommentar
# offline Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 Photoshop er snedig til sitt bruk, men jeg kunne klart meg uten om jeg måtte. Lightroom derimot tror jeg ikke jeg kunne overlevd uten, jeg ville i hvertfall brukt mye lengre tid foran skjermen (og mindre tid bak kamera) uten det. iAgree. Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 gah, så jævlig kjipt å ha 7kr i lommeboka på bursdagen sin og ikkeno penger før til mandag *frustrert* Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 Bjørnli: Gratulerer med dagen:) Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 Jeg bruker ikke Photoshop, på tross av at jeg en gang i tiden var noenlunde oppegående i bruk av programmet. Det er en del ting Lightroom/Aperture ikke duger til, samtidig er det greit å sette seg både et ambisjonsnivå og finne ut hvilken balanse en foretrekker mellom tid til foto og tid til redigering. Kan det ikke gjøres på to minutter (helst langt mindre) er jeg ikke nevneverdig interessert. Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 Sjølv brukar eg ufraw og Gimp under Linux. Ofte er bileta direkte frå kameraet gode nok, treng kanskje berre litt crop og/eller skalering. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 700 bilder på D700'en på 4 dager er ikke dårlig føler jeg.. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 700 bilder på D700'en på 4 dager er ikke dårlig føler jeg.. Det var da en jækla treg skuddtakt på det Nikon'et da,0.12 bilde i minuttet Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 700 bilder på D700'en på 4 dager er ikke dårlig føler jeg.. Bra du ikke kjøpte D7000, da. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 Noen som er oppdatert på nettpc-fronten? På hvilker modeller lander jeg om jeg må ha en som klarer jobben godt og har god batteritid. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 Det var da en jækla treg skuddtakt på det Nikon'et da,0.12 bilde i minuttet Bah.. synes at jeg er flink jeg.. noen bedre på disse 4 dagene da? Og som ikke er proff fotograf! Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 (endret) Noen som er oppdatert på nettpc-fronten? På hvilker modeller lander jeg om jeg må ha en som klarer jobben godt og har god batteritid. Hvilken jobb skal maskinen klare godt? Acer har en kjekk en i Aspire One 753, som kan kategoriseres som en mellomting av nett-PC (med typisk Atom-prosessor) og halvveis kraftige ordinære PC'er. http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=609791 Endret 30. oktober 2010 av Andreasfe Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 Nå er denne rapporten ett år gammel, men jeg refererer fortsatt til denne når jeg skal anbefale bærbare. Lenke til kommentar
fluefiskern Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 Noen som veit om ett greit program til min mor som vil ha orden på bildene sine? Må kunne brukes til å importere, titte og veldig enkel redigering. Hun kan omtrent ikke en dritt når det gjelder pc så ting må være særdeles enkelt. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 Noen som veit om ett greit program til min mor som vil ha orden på bildene sine? Må kunne brukes til å importere, titte og veldig enkel redigering. Hun kan omtrent ikke en dritt når det gjelder pc så ting må være særdeles enkelt. Sett på Picasa? Jeg brukte det en periode før jeg gikk over til Bibble. Picasa er veldig enkelt og greit, men det er sikkert lurt om du gjør deg kjent med det først så du kan hjelpe henne i gang. Det tar deg ikke lang tid. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå