Gjest Slettet+3124 Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Noen som kan peke mot et fastobjektiv på rundt 30mm til Nikon? Fant et på Elite Fote, som var Sigma 30mm 1,4 til ca 4500kr. Kjenner ikke til objektivet, så jeg vet ikke hvor godt det er.. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 (endret) Noen som kan peke mot et fastobjektiv på rundt 30mm til Nikon? Fant et på Elite Fote, som var Sigma 30mm 1,4 til ca 4500kr. Kjenner ikke til objektivet, så jeg vet ikke hvor godt det er.. Regner med at du har crop kamera ... Sigmaen er god, til tider meget god, men litt krevende på full åpning. Anew kan si en del om det. Nikon har en 35mm f/1.8 DX som er rimelig og trivelig. edit: Elite Foto var ikke veldig billig ... Endret 22. oktober 2010 av tomsi42 Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Noen som kan peke mot et fastobjektiv på rundt 30mm til Nikon? Fant et på Elite Fote, som var Sigma 30mm 1,4 til ca 4500kr. Kjenner ikke til objektivet, så jeg vet ikke hvor godt det er.. Fotovideo har det til 2971. Har ellers fått inntrykk av at det er et særdeles trivelig objektiv. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 (endret) Fikk prøve Nikon d3x med en 500 mm f4 linse i dag... Hadde man bare vært lottomillionær... Nikon stand på Maxi, Hamar for lokale som er interesserte i å plukke litt på Nikon snadder. D7000, alle de nye linsene var tilstede samt en del annet. D700, d3s med mikrofon for film og endel andre kameraer og eldre linser var der og... Edit: De er der frem til kl 18.00, og kun i dag. Edit 2: OOPS! liten leif på objektivet der ja. Endret 22. oktober 2010 av Killswitch Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Regner med at du har crop kamera ... Har en D90 ja. Men jeg sitter akkurat nå å teller på knappene om jeg skal bort å kjøpe meg et D700 hus. Er Sigmaen like godt på et FX kamera som på et DX? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Har en D90 ja. Men jeg sitter akkurat nå å teller på knappene om jeg skal bort å kjøpe meg et D700 hus. Er Sigmaen like godt på et FX kamera som på et DX? Nei, ettersom det er et DX objektiv ... Lenke til kommentar
Lynx- Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Hvis du blir å kjøpe D700, kan Nikkor 28mm f/2.8 AI-S være verdt å titte på Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Som tomsi sier - det kan ikke brukes på fullframe ettersom det er for crop. Du kan ikke bruke crop-objektiver på fullframe (uten svart sirkel over store deler av kantene, hvis du en gang får objektivet til å fungere). Med andre ord - hverken DX fra Nikon, EF-S fra Canon, DC fra Sigma, DI-II fra Tamron etc.. Lenke til kommentar
Noggie Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Hvis du blir å kjøpe D700, kan Nikkor 28mm f/2.8 AI-S være verdt å titte på Bruker et Sigma 28mm F/1.8 DG paa min D700. Ikke saa helt halvgal, spesielt lysstyrke og pris tatt i betraktning. http://www.lenstip.com/234.1-Lens_review-Sigma_28_mm_f_1.8_EX_DG_Aspherical_Macro.html Lenke til kommentar
Inc Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 (endret) Som tomsi sier - det kan ikke brukes på fullframe ettersom det er for crop. Du kan ikke bruke crop-objektiver på fullframe (uten svart sirkel over store deler av kantene, hvis du en gang får objektivet til å fungere). Med andre ord - hverken DX fra Nikon, EF-S fra Canon, DC fra Sigma, DI-II fra Tamron etc.. Nå vet jeg ikke hvordan det er med andre merker, men crop objektiv kan brukes på fullformat, dog med automatisk 1.5crop. Det er ikke særlig optimalt. Bare sånn at folk ikke tror at glasset ikke passer på huset... Endret 22. oktober 2010 av Inc Lenke til kommentar
Noggie Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Nå vet jeg ikke hvordan det er med andre merker, men crop objektiv kan brukes på fullformat, dog med automatisk 1.5crop. Det er ikke særlig optimalt. Bare sånn at folk ikke tror at glasset ikke passer på huset... Faktisk kan man ogsaa slaa av funksjonen med automatisk crop. Og avhengig av objektiv og fokus-punkt dekker de en stoerre eller mindre del av hele sensoren. 35mm til Nikon, skal dekke saa godt som hele, naar man fokusere langt unna. 5:4 perspektiv skal allerede paa mellom distanse vaere ok. Dog med noe vignetering. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Fikk prøve Nikon d3x med en 500 mm 1,4 linse i dag... Hadde man bare vært lottomillionær... Litt av et monsterobjektiv. Går ut i fra at det er en liten trykkfeil et eller annet sted her... Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Fikk prøve Nikon d3x med en 500 mm 1,4 linse i dag... Hadde man bare vært lottomillionær... Litt av et monsterobjektiv. Går ut i fra at det er en liten trykkfeil et eller annet sted her... OPS! Ja kan du si... Satt og tenkte på en 30 mm 1.4 samtidig Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 For en fantastisk fredag. Digg å komme hjem fra en kort fototur. Peise terassevarmeren på maks, fyre opp grillen og late som om det fortsatt er sommer. Litt bissart å se ned på snødekkede tak, men i dag ser jeg mellom fingrene på sånt. Og jammen er Frydenlund pilsner på besøk. 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Nå vet jeg ikke hvordan det er med andre merker, men crop objektiv kan brukes på fullformat, dog med automatisk 1.5crop. Det er ikke særlig optimalt. Bare sånn at folk ikke tror at glasset ikke passer på huset... Derfor jeg skriver "hvis du en gang får objektivet til å fungere" - EF-S passer ikke på Canon fullframehus - enten passer det ikke, eller så croppes bildet inn automatisk (Nikon) eller så blir det bare mørkt rundt i kantene. Hum - postet nylig en fin link til et fint bildeksempel her, men klarer ikke heeelt å finne linken igjen. Nåja - har sikkert ikke noe å gjøre med at det nettopp har vært fredagsbar og at de hadde en øl med 9.2% alkohol... Lenke til kommentar
Inc Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Nå vet jeg ikke hvordan det er med andre merker, men crop objektiv kan brukes på fullformat, dog med automatisk 1.5crop. Det er ikke særlig optimalt. Bare sånn at folk ikke tror at glasset ikke passer på huset... Derfor jeg skriver "hvis du en gang får objektivet til å fungere" - EF-S passer ikke på Canon fullframehus - enten passer det ikke, eller så croppes bildet inn automatisk (Nikon) eller så blir det bare mørkt rundt i kantene. Hum - postet nylig en fin link til et fint bildeksempel her, men klarer ikke heeelt å finne linken igjen. Nåja - har sikkert ikke noe å gjøre med at det nettopp har vært fredagsbar og at de hadde en øl med 9.2% alkohol... Heheja, Lett å se det. Promilletegn mellom hver linje Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 (endret) Er dette et resultat av bruk av et objektiv som ikke støtter kamerahus, eller er dette et naturlig resultat med enkelte objektiver? Endret 22. oktober 2010 av Paisley Lenke til kommentar
ventle Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Kan være begge deler, men mest sannsynlig for liten bildesirkel. Litt merkelig at bildesirkelen er off-center fra sensoren da. Men som Noggie skriver er det enkelte cropobjektiver som faktisk har stor nok bildesirkel til å dekke en fullformatsensor, og på Nikon er det ingenting i veien for å prøve ettersom de ikke har forskjellig fatning til liten og stor bildesirkel sånn som Canon. Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Et rask søk på google på Ef-s objektiver på fullframe gav disse bildene om dette er av interesse for noen Kan være begge deler, men mest sannsynlig for liten bildesirkel. Litt merkelig at bildesirkelen er off-center fra sensoren da. Men som Noggie skriver er det enkelte cropobjektiver som faktisk har stor nok bildesirkel til å dekke en fullformatsensor, og på Nikon er det ingenting i veien for å prøve ettersom de ikke har forskjellig fatning til liten og stor bildesirkel sånn som Canon. Reagerte selv på at bildesirkelen er off-center fra sensoren. Men takk for svar! Lenke til kommentar
Anew Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Canon EF-S på Nikon FX: Har dessverre ikke tatt vare på testbildene bine med Dirty Thirty på FX, men det er vel ingen bombe at det var temmelig lusent i hjørnene... På DX ville jeg nok valgt 30/1.4 fremfor 35/1.8, men YMMV. Dirty Thirty har en fantastisk bokeh, mens 35/1.8 på mange måter befinner seg i motsatt ende av skalaen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå