Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Snøfritt i Drammen også, selv om det vel også her var meldt snø i dag. For min del kan det være tørt på bakken et par uker til. Frister sjeldent å gå ut og ta bilder når det er slapsete på veiene, og en blanding av kulde, snø og regn, så forguder den tørre bakken i øyeblikket :)

 

Vakkert :) jeg trenger ikke lengre aktivt søke foto-oppdrag, de kommer til meg i relativt store mengder.

 

Feire med litt redigering.

 

Gratulerer, det må være deilig å slippe å jakte på oppdrag!

 

Selv er jeg alt for slapp til å bruke omgangskretsen og venner til noe fornuftig innenfor foto, og det tror jeg at jeg må gjøre noe med!

Lenke til kommentar

Vakkert :) jeg trenger ikke lengre aktivt søke foto-oppdrag, de kommer til meg i relativt store mengder.

 

Feire med litt redigering.

 

Gratulerer, det må være deilig å slippe å jakte på oppdrag!

 

Selv er jeg alt for slapp til å bruke omgangskretsen og venner til noe fornuftig innenfor foto, og det tror jeg at jeg må gjøre noe med!

Er for (dum)snill til å fakturere venner og kjente. Fikk 3 telefoner bare i dag med betaloppdrag av mennesker jeg aldri har truffet før :)

Lenke til kommentar

Man kan vel ikke si annet enn gratulerer til det TGB. Fotograf som fast inntektskilde nå da?

Langt i fra, er et stykke igjen til inntektsnivået til min "vanlige" jobb for å si det pent. Fortsetter som freelance og vurderer om inntekten noensinne blir høy nok om jeg skal droppe vanlig jobb.

Lenke til kommentar

Jeg funderte på noe i dag.

[...]

Hva tror dere?

Jeg tror det er bedre om man slutter å innbille seg at fødselsnummeret har noen verdi til autentisering. Det har verdi som entydig identifikator i en database, men lite annet.

 

Om man forfølger din strategi, med hashing av nummer, så øker man verdien til fødselsnummeret, med desto større konsekvenser om det kommer på avveie. Det man bør gjøre er å redusere verdien. Den samme fella går Datatilsynet i. Man burde i stedet sørge for at fødselsnummeret var like offentlig som navnet (noe det i realiteten er), så ville alle skjønne at man ikke må tro det har noen verdi som autentifikator.

 

Biometri FTW.

Endret av Anew
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg funderte på noe i dag.

[...]

Hva tror dere?

Jeg tror det er bedre om man slutter å innbille seg at fødselsnummeret har noen verdi til autentisering. Det har verdi som entydig identifikator i en database, men lite annet.

 

Om man forfølger din strategi, med hashing av nummer, så øker man verdien til fødselsnummeret, med desto større konsekvenser om det kommer på avveie. Det man bør gjøre er å redusere verdien. Den samme fella går Datatilsynet i. Man burde i stedet sørge for at fødselsnummeret var like offentlig som navnet (noe det i realiteten er), så ville alle skjønne at man ikke må tro det har noen verdi som autentifikator.

Takk Anew, la meg gi deg en klem :love:

 

Bedrifter / instanser som aksepterer fødselsnummer som autentisering skulle hatt saftige bøter hver gang en sak dukket opp.

 

Biometri FTW.

:realmad: Hvordan skal man beskytte seg mot systemer som feilaktig påstår å ha identifisert deg?

Lenke til kommentar

God biometri, da... :) Autentisering bør selvsagt aldri basere seg på én faktor, og en av faktorene må være ikkekopierbar. Ok? :)

 

Edit: Jeg liker biometri fordi det ikke kan stjeles (om man ikke sier biometri=fingeravtrykk), samtidig som det kan være fulstendig under personlig kontroll. Falske positive/negative er utvilsomt en utfordring, og derfor bør det ikke brukes alene.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

God biometri, da... :) Autentisering bør selvsagt aldri basere seg på én faktor, og en av faktorene må være ikkekopierbar. Ok? :)

 

Edit: Jeg liker biometri fordi det ikke kan stjeles (om man ikke sier biometri=fingeravtrykk), samtidig som det kan være fulstendig under personlig kontroll. Falske positive/negative er utvilsomt en utfordring, og derfor bør det ikke brukes alene.

Fingeravtrykk har vært løftet av glass og gjenskapt med gelatin og så vellykket passert fingeravtrykklesere, så jeg forstår hvorfor du tar et forbehold der. Hvis irisscanning er eneste måten å komme inn på et topp-hemmelig anlegg vil noen en dag få øyet røsket ut, og sikkerheten er tapt. Nei, jeg er teknologioptimist, men ikke sååå optimist heller. Akkurat identitet er for viktig, for skummelt og for potensielt farlig i feil hender. Nå har vi ca good.gov, kan vi ta for gitt at vi har det om 20 år? Nei, da må man ikke bare være teknologioptimist, men virkelig optimist. Jeg stemmer for å holde igjen så lenge som mulig... så får det heller koste litt mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...