Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I has a question. Når jeg et bilde med lukkertid på f.eks 10 minutt, hvorfor tar det 10 minutt å få "fremkalt" bilde på skjermen da? Jeg har et Sandisk Ultra 2 med 15 mb/s, er det der problemet ligger?

Hva slags støyreduksjon har du skrudd på? Pleier å ta litt ekstra tid da. Normalt like lang tid som eksponeringstiden. Pleier ikke å merkes like godt ved "vanlig" fotografering.

Edit: Sent ute

Endret av LordArild
Lenke til kommentar

Men for å utdype de tidligere svarene litt:

De fleste speilreflekskameraer har en funksjon som i menyene gjerne heter noe sånt som "Long exposure NR" (hvor NR står for Noise Reduction). Det betyr at ved lange eksponeringer (typisk 30sek+) så vil kameraet etter at det har tatt bildet ta en ny eksponering av samme lengde med lukkeren lukket. Dermed får man i praksis et "bilde av støyen", som brukes til å korrigere for (hovedsakelig termisk) støy i den originale eksponeringen.

Denne funksjonen kan slås av, men du vil nok få merkbart mer støy i bildet i så fall.

Lenke til kommentar

Huffimig, sliter greit når jeg sitter her å redigerer bilder. Etter 5-10 minutt med redigering begynner øynene å svikte. "Er dette bra? Ser ser ikke spesielt bra ut. Søppel." Og sånn fortsetter det. Blir mer og mer blind på bildet jo lenger jeg jobber med det, så til slutt er alle de bildene ubrukelige.

Edit: Nå ble jeg faktisk fornøyd med et. :)

Endret av Wiciwato
Lenke til kommentar

Noen tips på en rimelig fotoskriver eller multi-funksjon-med-utedass-og-platting skriver ? Skriver strengt tatt ut ca 12 ark i året, men vil ha trykk på CD/DVD plater som gir fra meg. Håndskrevet med tusj og heller lurvete håndskrift er ikke akkurat en höydare.

Lenke til kommentar

Sitter å leser på db.no om retusjering av bilder i glossy ukeblader.

Hva mener Akamistene om dette?

Jeg mener det er en uting i forbindelse med nyhetsreportasjer og dokumentarfotografi, men ellers er jeg temmelig liberal når det gjelder retusjering Det er resultatet som teller. I det spesifikke eksempelet kunne jeg ikke brydd meg mindre. Det er på linje med å fjerne en kvise eller en føflekk.

Men sammenligner man det med et pressefoto så er det jo faktisk å ta vekk en viktig del av bildet. Å fjerne en trusestrikk er ikke det samme som å fjerne en føflekk.

Jeg tror man bryr seg mindre fordi det er for et sånt "damemagasin". Hadde artikkelen vært mer "seriøs" (allerede der ser man jo hva man synes) og i en mer "seriøs" publikasjon ville man sett på det som noe veldig dumt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...