Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Skjold ja, der har jeg noen vinternetter... Anbefaler på det sterkeste en topptur til Hattavarre (stavemåte?), ikke mulig å unngå å se det fjellet, mest karakteristiske fjellet i området. "Hatten" er mulig å klatre opp, derfra ser du utallige km i alle retninger. Mauken i seg selv har ikke så ekstrem utsikt, til tross for meget bratte bakker opp til skytebanene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg leser Lee, og lurer på hvorfor vi snakker om klær på akam, burde jeg kanskje skjønne at jeg egentlig heller burde lese mote og velvære kaffèen.

Busted! Som straff skal du herved inn og kommentere hva som er dine rutiner på å få korrekte hudtoner - også ute på location, i kompleks og varierende belysning. (Å svare at "studioblitsene mine alltid har samme temperatur" er juks. ;) )

Lenke til kommentar
Landskapene i Indre Troms er MEGET bra motiver, har endel bilder derfra selv, de fleste hører dog ikke hjemme på nettet pga folk som kan identifiseres.. Litt avhengig av hvor du skal deroppe har jeg noen flotte forslag til steder om du er interessert.
Jeg skal nok til indre troms. Nærmere bestemt skjold. Blir et par turer på eget inch. Takket være bekjente der oppe i 2bn nå så vet jeg at jeg får tid til dette et par ganger i mnd. Blir vel å se hva man kan få til etter rekrutten.

Indre Troms er intet unntak. Områdene rundt Skjold leir er fantastiske.

Jeg har dog noen av mine favoritt lokasjoner mellom Bardufoss og Setermoen.

 

Glemmer ikke første gang jeg så myggen i nord. Store jævler.

Så store at du faktisk ser når den stikker nålen i deg.

Det positive er at du hører når den kommer ...

 

Noe av det verste er vakt ute om natten. Du kan ikke gjøre annet enn å godta insektene.

Endret av gorpium
Lenke til kommentar

Jeg har lurt på noe en stund nå. Hva er de .xmp filene man får etter lagring fra raw til jpeg?

Det er "sidecar"-filer, med de metadataene du brukte under RAW-konverteringen. Når du har fremkalt RAW-filen med +0.17 exposure, 5500K hvitbalanse og +2 black level, med litt crop og horisontopprettelse, så lagres disse metadataene i xmp-filen så du kan konvertere med de samme dataene igjen, og kan fortsette der du slapp neste gang du åpner RAW-fila.

 

Du kan også velge "load settings" og laste inn innstillingene du brukte fra en annen RAW-konvertering.

 

Canons DPP lagrer disse metadataene direkte i RAW-fila, med mulighet for å lagre dem ved siden av i en .vrd-fil, mens Adobe Camera RAW lagrer metadataene ved siden av i en .xmp-fil.

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Canons DPP lagrer disse metadataene direkte i RAW-fila, med mulighet for å lagre dem ved siden av i en .vrd-fil, mens Adobe Camera RAW lagrer metadataene ved siden av i en .xmp-fil.

 

Når det først er snakk om DPP så kan det jo nevnes at oppdatering til den nye versjonen (Digital Photo Professional 3.9.2) er tilgjengelig for nedlasting. Vet ikke om dette har blitt nevnt her før.

Nyheter denne gang.

• Added camera Support EOS 60D,PowerShot G12,PowerShot S95,PowerShot G9 support now added.

• Unsharp Mask function added.

• Improved Image classification functions (check-mark function expanded and new rating function added.)

• Changes made to the screen layout accompanied by an improvement in the image classification function.

• EF70-300mm f/4-5.6L IS USM supported added in lens aberration correction.

• Lens aberration correction function adds support for Extender EF1.4 x III and Extender EF2 x III when mounted on a supported lens.

Lenke til kommentar

Fotovideo har fått inn 6 stk. brukte 70-200mm f/2.8 IS. Pris fra 10.700 til 13.000. Tydeligvis en avis som har oppgradert til ny versjon :)

 

Det brenner litt i lommeboka. Merker at f/4 kan være litt snau på den tiden av året vi går inn i nå. Veldig usikker på om jeg skal slå til på et brukt 70-200mm f/2.8 IS eller om jeg heller skal supplere med 85mm f/1.8. Ved salg av 70-200mm f/4 IS vil kostnaden bli tilnærmet lik for begge alternativer.

 

Får stikke ned å sjekke ut standen.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Ville også vurdert å supplere med en 135L (du har jo extender) hvis du vil ha lysstyrke og lav dybdeskarphet - 70-200/4L IS er gromoptikk som er digg å ha med - du vil angre på at du selger den.. ;)

 

Du sier noe der. Tviler på at det blir noen 70-200mm f/2.8 IS. Er veldig komfortabel med størrelsen til f/4 IS.

 

135 f/2L ble jo veldig interessant så fort du nevnte det. Kjekt med mulighet til å bruke extenderen. Men da snakker vi 5-6 lapper til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...