Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Solgte det p.g.a. lite til null interesse for foto. Skal beholde GF1.

Blir vel Canon når interessen kommer tilbake? Ikke rart du ble lei, med alle de andre tullemerkene du har eid. ;)

 

:nei::no:

 

Har nettopp kjøpt en 42" plasma og den nye 360'en. Det blir mye HD-filmtitting og spilling framover.

 

GF1 og noen få objektiver + Samsung EX1 holder. Muligens LX5 blir kjøpt inn nå prisen blir bedre. Fuji X100 og den nye Oly P&S frister også :p

Lenke til kommentar

Eller er det helt andre ting man må se på da?

Kikk mer på grafikkortet hvis det skal brukes til spill. Hierarki-oversikt her.

Kikka på den linken. Men så leste jeg :

Takket være den kraftige Core i5 prosessoren fra Intel og det raske skjermkort fra nVidia kan du ta gaming og multimedia til neste nivå,
i produktomtalen og så at det var gode kritikker så jeg bestilte den til 5.990,-.
Lenke til kommentar

Æsj. Finner ikke noen som printer 150x50cm. Elitefoto gjør ikke, og ymse sider er jeg, vel, skeptisk til.

 

For et dilemma jeg er i nå.

 

http://japanphotoxxl.no/

 

- Forstørrelser på matt papir

Du er helten!thumbup.gif

 

Leser at det må være RGB 8bit... og under 300mbit. Min tiff er 400. Tror du det går greit å gjøre det om til .jpg? Mtp. print?

 

Aldri printet før.

Endret av Riot™
Lenke til kommentar

Vurderer litt på canon sin 6 pack. Men langt fra alle objektivene. Dersom vi er mange nok med riktig fordeling på ønskelisten så kan man spare i overkant av 10% på hvert enkelt objektiv. Er det noen andre der ute som kunne tenke seg å bli med på noe sånt?

 

Må evt avgjøres under kampanjeuken til FV.

Endret av Gorgat
Lenke til kommentar

Ikke bare RGB - "sRGB" - konverter selv til det hvis du bruker annet fargerom. Gjør det om til jpeg i 100% kvalitet - så kommer du nok under 300MB.

 

Må det være sRGB? Står kun RGB? Trodde sRGB hovedsakelig var for web. Bajs.

Vanlig RGB (prophoto) i jpg 100% kom på 55mb heldigvis.

 

En ting til: Bildet er 141x60cm. Klipper de bildet eller burde jeg selv forstørre vidden og klippe bredden slik at jeg i hvert fall får det slik jeg vil ha det?

Lenke til kommentar

Ikke bare RGB - "sRGB" - konverter selv til det hvis du bruker annet fargerom. Gjør det om til jpeg i 100% kvalitet - så kommer du nok under 300MB.

 

Må det være sRGB? Står kun RGB? Trodde sRGB hovedsakelig var for web. Bajs.

Vanlig RGB (prophoto) i jpg 100% kom på 55mb heldigvis.

 

En ting til: Bildet er 141x60cm. Klipper de bildet eller burde jeg selv forstørre vidden og klippe bredden slik at jeg i hvert fall får det slik jeg vil ha det?

 

Du bør selv justere bredde/høyde slik at det er i riktig format.

 

Tror nok kun det er sRGB som støttes dersom ikke annet er spesifisert.

 

Edit: Trondster kom meg i forkjøpet med et mer detaljert svar.

Endret av Gorgat
Lenke til kommentar

Crop og juster så proporsjonene blir riktige. Konverter selv fra ProPhoto RGB til sRGB. Skal du ha 100% kontroll, så resizer du også til 300dpi og skarper opp (17716,5px x 5905,5px).

Originalt er det 13405x5914@240.

 

En ting til: Hvordan konverterer jeg til sRGB? harhar.gif Jeg har hittil brukt "Save for web and devices" til dette, men denne maskinen klarer ikke det med et så stort bilde.

Lenke til kommentar

Crop og juster så proporsjonene blir riktige. Konverter selv fra ProPhoto RGB til sRGB. Skal du ha 100% kontroll, så resizer du også til 300dpi og skarper opp (17716,5px x 5905,5px).

Originalt er det 13405x5914@240.

 

En ting til: Hvordan konverterer jeg til sRGB? harhar.gif Jeg har hittil brukt "Save for web and devices" til dette, men denne maskinen klarer ikke det med et så stort bilde.

 

Når du har lastet opp et bilde så trykker du på "rediger" så får du opp en cropboks med det som kommer med. Ang. fargerom. Helt vanlig sRGB er nok det tryggeste valget. Det som ofte ga jevnest resultat, når jeg jobbet hos JP. Er jo myntet på vanlige forbrukere som ikke kan noen ting om fargerom og siden de fleste kamera som standard tar i sRGB regner jeg med at prosessen nesten er optimalisert for det.

Endret av ET!
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...