Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hva er forskjellen på Spyder 3 Pro og Elite? kan man kalibrere både skjerm og printer med begge?

Les mer hos Datacolor.

Ingen av dem tar printere - så skal det være Spyder3Studio eller Spyder3Print. Spyder3Elite tar blant annet også prosjektører.

Og om man skal bruke penger på en som kan lage printerprofiler bør man gå for en x-rite ColorMunki Photo.

 

Bruk heller pengene på en printer med større fargerom. De aller fleste printere gir riktige farger, men ikke i mange nok nyanser. Soft-proofing i Photoshop redder dagen for min del når det gjelder fargestyring av ferdig print.

 

@Azathosk: Spenstig innhold. Musikken var høydepunktet for min del. :p

Lenke til kommentar

hva er forskjellen på Spyder 3 Pro og Elite? kan man kalibrere både skjerm og printer med begge?

Les mer hos Datacolor.

Ingen av dem tar printere - så skal det være Spyder3Studio eller Spyder3Print. Spyder3Elite tar blant annet også prosjektører.

Og om man skal bruke penger på en som kan lage printerprofiler bør man gå for en x-rite ColorMunki Photo.

 

Bruk heller pengene på en printer med større fargerom. De aller fleste printere gir riktige farger, men ikke i mange nok nyanser. Soft-proofing i Photoshop redder dagen for min del når det gjelder fargestyring av ferdig print.

 

@Azathosk: Spenstig innhold. Musikken var høydepunktet for min del. :p

Ja, angeånde proofingen. Har egentlig ikke skjønt vitsen. Ok, den viser hvordan farger skal bli på arket, men det stemmer jo aldri helt.. Skjermen viser jo helt andre takt og toner enn det som kommer ut på papir, selv om man kjører profoto hele veien og alt er kalibrert.

Det samme sier folka i som jobber i labn hos Kelby folka.

Lenke til kommentar

hva er forskjellen på Spyder 3 Pro og Elite? kan man kalibrere både skjerm og printer med begge?

Les mer hos Datacolor.

Ingen av dem tar printere - så skal det være Spyder3Studio eller Spyder3Print. Spyder3Elite tar blant annet også prosjektører.

Og om man skal bruke penger på en som kan lage printerprofiler bør man gå for en x-rite ColorMunki Photo.

 

Bruk heller pengene på en printer med større fargerom. De aller fleste printere gir riktige farger, men ikke i mange nok nyanser.

Papirspørsmålet kommer jo også opp før eller siden.

Kjører man f.eks. Epson med Epson-papir vil folk flest klare seg med ICC-profilene til Epson, men går man for mer sære bomulls-ark vil kalibrering gjøre mer nytte.

Lenke til kommentar

Inc: Det er ingen printere som skriver ut med et fargerom på størrelse med ProPhoto RGB - det er i såfall ikke rart om det "ser helt annerledes ut" når det er absolutt større fargerom enn aRGB. Canon iPF 8000- og 9000-serie støtter 100% aRGB fargerom. Det samme gjør Epsons nyeste 79x0/99x0.

 

Meningen med proofing er at jeg skal kunne se hvordan farger(stikk) og kontrast vil bli på forskjellig papir. Ta tre veldig varierende papireksempler: Epson Luster, Epson Traditional Photo Paper (barytt) og Hahnemühle Photo Rag. Førstnevnte er svært blå, nummer to er svært fargenøytral og sistnevnte gir et svært varmt uttrykk.

 

Hva som er "riktig" innstiling gjelder ikke bare i Photoshop, men svært ofte gjøres det feil innstillinger i printerdriveren.

 

@ Gorpium: Helt klart vil det ha noe mer for seg når vi prater om krevende barytt/bomullspapir, men til den kvaliteten papiret er i holder ikke ColorMunki mål mener nå jeg.

Lenke til kommentar

Inc: Det er ingen printere som skriver ut med et fargerom på størrelse med ProPhoto RGB - det er i såfall ikke rart om det "ser helt annerledes ut" når det er absolutt større fargerom enn aRGB. Canon iPF 8000- og 9000-serie støtter 100% aRGB fargerom. Det samme gjør Epsons nyeste 79x0/99x0.

 

Meningen med proofing er at jeg skal kunne se hvordan farger(stikk) og kontrast vil bli på forskjellig papir. Ta tre veldig varierende papireksempler: Epson Luster, Epson Traditional Photo Paper (barytt) og Hahnemühle Photo Rag. Førstnevnte er svært blå, nummer to er svært fargenøytral og sistnevnte gir et svært varmt uttrykk.

 

Hva som er "riktig" innstiling gjelder ikke bare i Photoshop, men svært ofte gjøres det feil innstillinger i printerdriveren.

 

@ Gorpium: Helt klart vil det ha noe mer for seg når vi prater om krevende barytt/bomullspapir, men til den kvaliteten papiret er i holder ikke ColorMunki mål mener nå jeg.

Akkurat. Bruke riktig profil til skriveren for det medium som skrives på.

 

Angående profoto så var det bare holde størst fargerom hele veien, så får skriveren skrive ut det den klarer. Men Proofing så føler jeg meg mer usikker på hva som blir hva til slutt. Men selvsagt, hver sin smak :)

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Her er programmet for i morra:

 

Lørdag 15. oktober

 

 

Kl. 11.00 : Eizo Color Edge pro seminar v/ Anders Jönson, Eizo Europe

 

12.00 Kalibrering av fokus, opptak, skjerm og printer v/Andreas Kristensen, Profildata

 

Kl.13.00 :“Møt fotografen bak bildene” – Johnny Haglund, mangeårig fotojournalist med med mange historier fra sine reiser til steder du knapt ante eksisterte

 

Kl.14.00 : Print og fargestyring fra Mirage og Lightroom 3.0 v/ Per Arnfinn Persen, Profildata

 

Kl.15.00 : Naturfoto, et inspirasjonsforedrag v/ Roy Mangersnes

 

 

Jeg veit hvertfall at jeg skal dit.

Lenke til kommentar

Kl.13.00 :“Møt fotografen bak bildene” – Johnny Haglund, mangeårig fotojournalist med med mange historier fra sine reiser til steder du knapt ante eksisterte

Anbefales på det varmeste!

Dog er én time altfor lite på det han har å fortelle.

Da han stakk innom Japan Photo for en tid tilbake, så snakket han i nesten 3 timer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...