Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Men Praha er en veldig fin by da.

Om det er bildene fra 550D/Nokia-telefonen du sikter til så er jeg rimelig sikker på at dette er fra Edinburg. Ross-fontenen, St. Rothbarts kirke og nasjonalgalleriet er i alle fall derfra -- så får vi tro at gaten også er knipset i samme by.

 

Men Praha er ikke til å kimse av, skriver faktisk dette derfra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er farlig nær å kjøpe en Olympus OM-3, men jeg vet at det ikke er rasjonelt. Overbevis meg om å ikke gjøre det før det er for sent!

 

Jeg synes du kan kjøpe den jeg,- det er ett nydelig stykke maskineri. Det er den eneste jeg mangler i om-rekka, hvis du ser bort fra de med "power-focus",- de teller liksom ikke.

Lenke til kommentar

...

Edit II: "billige" momentnøkler fungerer fint på litt større moment,men på de laveste momentene kan man få litt forskjeller.

...

Takk for linker og forklaringer. Det du skriver om at billige er dårligst på lave moment, det betyr vel de som er under 20Nm. Jeg burde vel kanskje kjøpt en dyrere av de små, ser i ene linken at man egentlig får dem så dyre man vil ha dem. Men ikke billig, uansett.

 

Ser ut som det er et skille ved 20, og at jeg må ha to. Jeg får lillesøster til å dra på biltema for meg, hun bor rett i nærheten av en butikk, så om jeg handler der så sparer jeg mange hundre kr. Biltema er vel kvalitet nok det?

 

Skal bruke det når jeg strammer fast skruer på snøskuteren, poenget er å vite når det er stramt nok. Har tabell som viser alle moment. Sist jeg skrudde på ting så drev jeg og knakk bolter fordi jeg stramma for hardt, det er riktignok 15år siden nå. Og det ga merarbeid, så jeg tenkte følge de tabellene denne gang så slipper jeg det.

Lenke til kommentar

Det skjedde fryktelig mye rart med siste film jeg fikk fremkalt. Både jeg, Olympusen og labben har rota litt denne gangen, ser det ut til.

 

 

Skjønner noen nøyaktig hva som har skjedd her? Det ser ut som labben har slomsa litt med kjemien, men jeg skjønner ikke helt hva som egentlig har skjedd. Bildet før dette har omtrent nøyaktig samme greia, der er det også øverst på bildet.

 

 

Her er det et innslag av spontan trippeleksponering.

-I bunnen av hele greia ligger det som kunne blitt et ganske stilig bilde av noen folk på en pub, tatt gjennom vinduet. (Bygningene er reflekser i vinduet)

-Bildets to venstre tredjedeler inneholder også et bilde av lys reflektert i våt brostein

-Den venstre tredjedelen har også, oppå alt det andre, deler av et bilde av en gitarist som spilte på et utested, tatt gjennom etablissementets åpne vindu

Minst ett av disse bildene kunne blitt veldig bra, så det er nokså irriterende at de innledet et samarbeid som var dømt til å feile.

 

 

Dette er kanskje den mest spektakulære oppføkkingen, som involverer både uintensjonell multi-eksponering og betydelig kjemisøl. Jeg aner ikke engang hva bildet/bildene egentlig skulle blitt.

 

 

Den obligatoriske er selvfølgelig også på plass; prøvde å skyte før filmen i det hele tatt hadde startet.

 

 

... og jeg som likte å tro at film og mekaniske kameraer er så ufeilbarlig ...

Lenke til kommentar

Jeg er farlig nær å kjøpe en Olympus OM-3, men jeg vet at det ikke er rasjonelt. Overbevis meg om å ikke gjøre det før det er for sent!

 

Jeg synes du kan kjøpe den jeg,- det er ett nydelig stykke maskineri. Det er den eneste jeg mangler i om-rekka, hvis du ser bort fra de med "power-focus",- de teller liksom ikke.

Den absolutt eneste? I den forstand at du har M-1, OM-1, OM-1N, OM-1MD, OM-2, OM-2MD, OM-2S, OM-2N, OM-2SP, OM-3Ti, OM4 og OM-4Ti og OM-10, -20, 30, og -40? :dontgetit:

 

Forresten: er OM-3Ti vesentlig bedre enn standard OM-3? Bruktprisene er jo helt groteske, men jeg antar at det skyldes skjeldenhet og samlerverdi. Ville OM-4Ti vært et bedre valg? Den koster ca like mye som en standard-3, så vidt jeg kan se.

Lenke til kommentar

Jeg er farlig nær å kjøpe en Olympus OM-3, men jeg vet at det ikke er rasjonelt. Overbevis meg om å ikke gjøre det før det er for sent!

Du trenger penga til en EP-3! wink.gif

 

Eller du kunne gjøre en alternativ irrasjonell (men gledesskapende) investering - få fikset din gamle Contax II målsøker (om du ikke har gjort det allerede, da?). Nydelige kameraer - i samme leia som EP-serien, bare helmekanisk!

Lenke til kommentar

Jeg er farlig nær å kjøpe en Olympus OM-3, men jeg vet at det ikke er rasjonelt. Overbevis meg om å ikke gjøre det før det er for sent!

Du trenger penga til en EP-3! wink.gif

 

Eller du kunne gjøre en alternativ irrasjonell (men gledesskapende) investering - få fikset din gamle Contax II målsøker (om du ikke har gjort det allerede, da?). Nydelige kameraer - i samme leia som EP-serien, bare helmekanisk!

Poeng. Det er egentlig enda viktigere. :)

Lenke til kommentar

Den absolutt eneste? I den forstand at du har M-1, OM-1, OM-1N, OM-1MD, OM-2, OM-2MD, OM-2S, OM-2N, OM-2SP, OM-3Ti, OM4 og OM-4Ti og OM-10, -20, 30, og -40? :dontgetit:

 

Forresten: er OM-3Ti vesentlig bedre enn standard OM-3? Bruktprisene er jo helt groteske, men jeg antar at det skyldes skjeldenhet og samlerverdi. Ville OM-4Ti vært et bedre valg? Den koster ca like mye som en standard-3, så vidt jeg kan se.

 

Neida,- jeg har ikke alle bokstavene, men nesten alle tallene, med unntak av OM-3. Jeg har alle om-1, også forgjengeren M-1 (med m-42 skrufatning), Jeg mangler Om2MD, OM2N, OM3, OM3ti, OM4ti. OM40 har jeg kun i amerikansk versjon, OM-PC. OM20 og OM30 er de eneste jeg har som ikke fungerer, ellers så er de fungerende alle sammen. OM-PC lider av "battery drain problem" dvs. batteriene varer bare ett par timer, men det fungerer. Jeg har byttet lystettinger i alle.

 

Om3 og Om3ti er det samme kameraet, bare med titanium kamerahus på ti-utgaven. OM3 er ett helmekansik kamera, dvs at hvis dugår tom for batterier, så kan du fortsatt ta bilder, bare uten lysmåleren.

 

Det er jo OM3 som er creme-de-la-creme blandt OM-serien, men det gjenspeiles da selvsagt i bruktprisene. OM3ti er da selvsagt gudenes kamera,- kort sagt det beste i OM-serien.

 

Øverst på ønskelista mi er en OM3Ti med 55mm f/1.2 :dribble:

Lenke til kommentar

Steam er et online system for å kjøpe spill. Det krever at du er online, men løser kopibeskyttelse, patching etc.

 

Flyttet til ny maskin, og Steam lastet ned og installerte alle Steam-spillene mine.

Ble vel laget av Valve, de som lagde Half-Life.

 

Jeg digger Steam. Har blant annet kjøpt gamle Lucasarts-klassikere der.

Lenke til kommentar

Steam er genialt. Du kjøper spillene online, og slipper å leite frem CD/DVD-plater hver gang du skal spille, og du har spillet for alltid. Kan ha det på flere maskiner samtidig, men kan kun være pålogget online med én av gangen.

 

Den tar også med savegamene dine om du reinstallerer på ny datamaskin.

 

Eneste aberet er at spillene skulle vært litt billigere fordi produsente nsparer masse fraktkostnader og produksjon av DVD-plater/esker.

 

For min del som kjøper maks 2 spill i året spiller det liten rolle dog.

 

Jeg sitter også litt på gjerdet vedrørende civ 5. Likte godt firern, men er nervøs for at femmern skal bli like altoppslukende. Passer dårlig når man er småbarnspappa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...