Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe, fikk nettopp en telefon fra "Lyd Og Bilde" hvor en søt pikestemme kunne tilby meg å finne en kjøper på Sigmaen innen 14 dager. Jeg regner med dette er for et lite mellomlegg, da jeg ikke tror de gjør slikt gratis.

 

Heldigvis har jeg lært meg å tenke med huet mellom skuldrene og ikke beina, så det tilbudet takket jeg nei til.

 

Er det noen av dere som har vært borti noe slikt?

 

Jeg har mange ganger vært borti å tenke med hue mellom beina ihvertfall

Lenke til kommentar

Noen som føler for og svi av litt gryn ?

 

Kom over en auksjon hvor endel proft foto/video utstyr auksjoneres bort,man kan gjøre et kjempekupp her hvis ikke prisen stiger vesentlig.

 

Ulempen er at det må hentes i Hultsfred/Sverige,og det er ikke noen problem og by på denne utenlandske auksjonen.

 

Hvis det er interesse så kan vel flere her gå sammen og dele på pakka i etterkant :)

 

Og hvis noen lurer på hva i all verden jeg gjør på utenlandske auksjoner så er greia at jeg leter etter metallbearbeiding-maskiner,så hvis noen har en eksentrisk presse/stanse og selge billig så PM meg :)

 

Et lite tips på slutten,hvis man vil by på en auksjon så er det lureste og vente til de siste minuttene før avslutning,så man ikke hauser prisen i været unødvendig.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

kan kameraer se IR-lys?

Sensorene er i utgangspunktet følsomme for i hvert fall deler av IR-spektrumet. Men filteret foran sensoren fjerner mesteparten, så du må fjerne det før du kan bruke det til IR-fotografering. Vet at Nikon D70 er ganske populært å modifisere til IR-bruk.

 

EDIT: Med noen kameraer går det også greit å bruke filtre som blokkerer synlig lys, og lang lukkertid. Men ikke all optikk er egnet til IR-fotografering heller.

 

Bjørn Rørslett skriver en del om IR- og UV-fotografering her.

 

Så hvis jeg lyser en ting med en IR-lykt så vil den tingen bli lysere på bildet enn de andre tingene som ikke er belyst?

Neppe, siden filteret foran sensoren tar mesteparten av IR-lyset. Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Så hvis jeg lyser en ting med en IR-lykt så vil den tingen bli lysere på bildet enn de andre tingene som ikke er belyst?

 

En del mobilkameraer og sikkert også noen kompaktkameraer har ikke IR-filter og kan se IR-lys. På disse kan du se at IR-LED'en foran på fjernkontrollen lyser opp når du trykker på knappene.

Lenke til kommentar

Jeg snakker om Canon SX30, altså et ultrazoom-kamera. ;)

Åååh - var det det du mente? :fun:

 

I og med at du skrev ultrazoomer regnet jeg med at det var noe i flertall du snakket om - og så var det sikkert misforståelsen om at det heter "zoom" når brennviddene blir lange.. ;)

 

Ellers var det interessant at Canon har lempet kraftig på et av ankepunktene til de store hvite - vekten. De har blitt ganske så mange prosent lettere - en god ting!

 

Vel - det er i alle fall like interessant som at Jaguar har oppgradert den nyeste modellen sin - jeg kommer neppe til å eie en uansett.

 

Selv om den "billigste" - 300/2.8 IS II - bare koster 57k - det er jo bare ca. like mye som jeg har betalt for alt det andre kamerautstyret mitt til sammen! Et røverkjøp! :D

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Godt å surfe rundt igjen! Har vært uten internett hjemme i halvannen uke, og dæven - jeg tror jaggu jeg har blitt avhengig med årenewink.gif. Noen dager etter at jeg hadde stappet inn et par nye harddisker i den gamle slitne stasjonære etter en forventet kræsj der, så forsvant kontakten med omverdenen. Nytt fancy multimodem ramlet etterhvert (gratis) inn, og meldte samme problem som den gamle sliteren - og i dag ble endelig den elendige linja fikset av Telenormontørene thumbup.gif Feires med rødvinnew_woot.gif

Lenke til kommentar

Min første reaksjon på nyheten om Lensbaby Tilt Composer for 43 var "pokker at jeg solgte AF-D 24mm f/2.8G".

Så, siden det er en baby på vei til meg :fun: lurer jeg på om noen vet om en oversikt over nikon-objektiver som inkluderer info om rett eller buet fokusplan? Eller mer spesifikt, om nevnte 24mm (tenkte aldri over det da jeg hadde den) og AF-S 35mm har rett eller buet fokusplan?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...