Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilket program duger til å holde oversikt over musikk (biblioteksbasert, kanskje?) som ligger forskjellige plasser på harddisken? Føler jeg får hørt for lite på den musikken som ikke er helt ny. Trenger kun de mest grunnleggende funksjoner, dvs shuffle av all musikken jeg har, samt sortering etter artist og tittel.

 

WMP sin bibliotek funksjon er ikke tilstrekkelig, ikke synes jeg MediaMonkey var sånn veldig heller i fohorld til utseende og layout på programmet. Noen forslag til gode programmer som gjør dette greit?

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke forbedre bildene sine så mye man kan? :)

Fordi noen av oss har litt andre mål med fotograferingen enn du har?

 

Mitt mål er i første rekke å dokumentere familiens gjøren og laden, og i andre rekke produsere et par fine bilder som kan egne seg til veggpryd i vårt eget hus. Hvis jeg skulle brukt en halvtime i PS for hvert bilde hadde ikke døgnet hatt nok timer. Derfor er det et stort poeng for meg å gjøre bildet mest mulig ferdig i kamera.

 

Forresten er jeg glad jeg ikke har blitt så perfeksjonistisk at jeg aldri tør å vise frem bilder... ;)

 

Kan sikkert ta litt skyld i dårlig formulering, men det ser ikke ut som du ser poenget mitt.

 

Jeg som har muligheten til å bruke tid på bildene mine (Som jeg tar med et bestemt formål) burde ikke måtte forsvare hvorfor jeg bruker noen timer på enkelte bilder. Ikke at jeg har måttet forsvare det, mener bare man ikke skal mene at PS er juks.

 

 

Problemet er at du får det til å høres ut som at de som bruker mye retusj på bildene sine er dårlige fotografer. Jeg tror ikke det var det du mente, men det fremstår slik.

 

Det er helt korrekt at jeg mente ikke å si at de som bruker mye retusj på bildene sine er dårlige fotografer. Det ser ut som dette er et tema hvor folk er litt hårsåre. Jeg har lært det siste døgnet og av din kommentar her at jeg er uopplyst.

 

Jeg gir faen, de som ikke bruker PS i mine øyne er de som ikke kan å bruke det, og hadde de kunne brukt det hadde de gjort det også :)

 

Hvorfor ikke forbedre bildene sine så mye man kan? :)

 

Selvsagt har du rett Mr.Olsen. Alt som er visuelt vakkert, stygt eller interessant, kan forbedres og forsterkes i PS. Vi som ikke bruker PS gjør det kun fordi vi er så inkompetente at vi ikke har muliget til å lære oss å bruke det. Vi er nok også så gamle at vi sliter med forstå den nye digitale hverdagen. Selvfølgelig hadde vi valgt å bruke tid på å lære oss PS for så å brukt enda mer tid på retusjering, hvis vi bare hadde hatt evnen. Men nå er det slik at ikke alle her er like fortreffelige og dyktigte som Mr.Olsen til å utnytte digitale hjelpemiddler. Vi må nok bare drømme om potensiale i våre bilder mens vi nesegrus beundrer Mr.Olsen for hans innsikt. Det ser ut som du Mr.Olsen har funnet den hellige gral innenfor visuell kommunikasjon, det er å lære seg PS. Nå vet vi alle hva vi skal strekke oss etter.

Takk Mr. Olsen for at du opplyser meg om hvor jeg kommer til kort!

:thumbup:

 

 

Og for de av dere som ikke ser ironien og humoren i mitt innlegg som et svar på Mr. Olsen sine bastante påstander, så sier jeg unskyld på forhånd. Dette innlegget var ikke ment for å provosere PS brukere

 

 

Jeg ser hvorfor du skriver det du gjør, formuleringene mine i går kveld var ikke helt velvalgt, men jeg må få si jeg misliker at du indikerer at jeg har utnevnt meg selv som noen guru.

 

Jeg har ikke vært i nærheten av å si at noen ikke er i stand til å lære seg PS, men jeg nekter å tro at folk som sitter inne på mye kunnskaper i PS ikke bruker det. Derfor trekker jeg en konklusjon om at du, og flere her inne som ikke bruker PS, gjør det fordi de ikke kan, men har heller ingen interesse av å bruke tid på å lære seg det.

 

Jeg bruker Photoshop fordi det er det beste for meg, jeg har lært å bruke det, og ingen program kan ta over for Photoshop når det gjelder meg.

 

 

Problemet er at du får det til å høres ut som at de som bruker lite retusj på bildene sine er dårlige til å etterbehandle bilder. Jeg tror ikke det var det du mente, men det fremstår slik.

 

Det var nøyaktig det jeg mente, om folk ikke fjerner store støvkorn fra sensoren, softer huden, fikser kontrasten osv, så tror jeg det er fordi de ikke kan en effektiv måte å gjøre det på.

 

Jeg gir faen, de som ikke bruker lang tid på retusj er i mine øyne ofte de som velger å ikke bruke det, og hadde de ønsket å bruke det mer hadde de gjort det også :)

Det kan godt være at noen sitter inne med masse Photoshop-kunnskaper men ikke bruker det, men hvorfor lærte de seg da teknikken når de ikke vil bruke den?

 

Om det kommer uredigerte bilder i bildekritikken er det fordi de ikke kan å redigere, ikke fordi de ikke vil... Jeg nekter å tro at verden beste fotografer presenterer urediggerte bilder, altså, bilder MÅ redigeres for å fremstå best mulig.

 

Hvorfor ikke bruke tid på å ta bildene sine så mye man kan? :)

 

Hadde du vært vitne til meg på tur ville jeg nok sjokkert deg med hvor lang tid jeg bruker på location, om du tror jeg tar lett på fotograferingen og tror jeg kan fikse alt i PS.

 

Om bildet krever 2 timer med forarbeid gjør jeg det om jeg har tid.

 

Når jeg jobber med kundebilder som bryllup hvor jeg har en frist å forholde meg til jobber jeg mindre i PS, da det ikke er tid til mer.

 

 

--------------------------------------------------------------------------------------------

 

For å oppklare i alle misforståelser som kan ha kommet fra mine kommentarer:

 

Jeg mener ikke jeg sitter på fasit for noen andre enn meg selv.

- Fremstår jeg slik er det bare for å å hjelpe andre til å oppnå mine standarder.

 

Jeg har ikke tro på at folk som kan PS lar vær å bruke det om de har tid.

- Alle bilder kan forbedres, UANSETT!

 

Det er forskjell på folk, hvilke mål man har med bildene sine, men jeg kan ikke fortelle andre hvilke mål de skal ha, jeg kan kun hjelpe dem for å oppnå det jeg ville ha oppnådd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg mener ikke jeg sitter på fasit for noen andre enn meg selv.

Og det er det vel ganske tydelig at bareanton heller ikke mener.

 

Folk har forskjellige mål med fotograferingen sin. Ikke alle tar bilder for å få noen få enkeltbilder så bra som mulig.

 

For min del består fotograferingen min ofte i å ta relativt mange bilder for å dokumentere situasjoner. Jeg er relativt ukritisk med sorteringen, gjør sjelden mer enn å justere ting som kan justeres kjapt i Lightroom, og tilgjengeliggjør ganske mange bilder som jeg aldri hadde giddet å poste hverken i bildekritikken eller månedstrådene. Ikke fordi jeg nødvendigvis synes bildene er spesielt bra, men fordi de har noe som gjør dem interessante for dem som er med på dem, og fordi jeg vet at de har lyst til å se dem. Så er det kanskje 5% av dem som jeg selv faktisk liker å se på.

Lenke til kommentar

Jeg sa bare at han fremstår slik, noe jeg også gjør... Jeg forsto hva han mente, andre gjorde det ikke, så jeg prøvde å forklare at han også snakker om seg selv, men fremstår på en annen måte.

 

Jeg gidder ikke fortsette dette, noen forstår, noen vil kverrulere selv om jeg sier fra ganske klart...

 

At noen må være spydige osv får være opp til dem selv, min arroganse får meg til å se fordi slikt ;)

Lenke til kommentar

Tja. Den faller vel i omtrent samme segment som Canons XXD-serie før 60D. Definitivt et hakk over forgjengeren med tanke på robusthet og design av brukergrensesnitt. Men Nikon selv definerer det som et "Consumer"-hus (i hvert fall på de skandinaviske nettsidene).

 

Wikipedia har sikkert en diskusjonsside for artikkelen som du kan krangle på hvis du er uenig med hvem det enn er som har redigert den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...