Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er vel nok av folk her som lider av GAS...

Gear Acquisition Syndrome?

Jepp. En mild form av langt mer alvorlige NAS. (varianter som CAS er bare trist...)

 

Jeg syns forøvrig det er på sin plass å advare mot å tro at "bare" f/2.8 ikke medfører fare for DoF-avhengighet. f/2.8 kan også gi heftige DoF-rush, og før du aner det, så henger du på Egertorget med en 35/2, og vet inderlig godt at det du egentlig ville ha var en 24/1.4... Da går det rett til hælvete.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Jaggu godt jeg bare ser på et f/2.8-objektiv. Slikt kan man vel ikke bli DOF-junkie for.

Fra og med 200mm, så jo. Har mer med absolutt blenderåpning å gjøre enn blendertall. ;)

Litt som at man ikke regnes som fullblods narkoman om man har normal stemme og ikke driver med slikt på ukedagene? I mitt tilfelle er det snakk om 35mm, så jeg mener bestemt å være innenfor trygge rammer.

Lenke til kommentar

Protip til alle aspirerende hobbykokker: Ikke klø deg på øyet etter at du har holdt på med rå chilli.

Prøvde dette senest for noen dager siden. Eneste positive som kommer ut av det hver gang jeg gjør det er at jeg sikkert snart kommer til å venne meg av med å klø meg i øyet hele tiden. Synd jeg sikkert blir blind før den tid.

 

(Objektivet er forresten Pentax 35/2.8 Makro Limited, så lite zoom og rekkevidde.)

Lenke til kommentar

Hjelp jeg har sånn sug etter lyssterk fastoptikk, Og jeg vil ikke engang se på zoomer.Er det noe galt med meg?

Nope, du er blitt fastopptikkhore :)

Jeg har gått andre veien, Nikon sine zoomer er uten tvil på nivå med fastoptikken når det gjelder optisk kvalitet. Bruker bare fastoptikk når jeg har behov for større blenderåpning enn f/2.8.

Lenke til kommentar

Hjelp jeg har sånn sug etter lyssterk fastoptikk, Og jeg vil ikke engang se på zoomer.Er det noe galt med meg?

Nope, du er blitt fastopptikkhore :)

Jeg har gått andre veien, Nikon sine zoomer er uten tvil på nivå med fastoptikken når det gjelder optisk kvalitet. Bruker bare fastoptikk når jeg har behov for større blenderåpning enn f/2.8.

 

Nikon 16-35, 24-70, 70-200, skal jeg ha bare ha 1/10 av rekkevidden må jeg betale 4-ganger mer... Til studiohorer kan jeg skjønne at 2 objektiver holder, en 55 og en 85/105, men for meg hadde ikke fast funket...

Lenke til kommentar

Hjelp jeg har sånn sug etter lyssterk fastoptikk, Og jeg vil ikke engang se på zoomer.Er det noe galt med meg?

Nope, du er blitt fastopptikkhore :)

Jeg har gått andre veien, Nikon sine zoomer er uten tvil på nivå med fastoptikken når det gjelder optisk kvalitet. Bruker bare fastoptikk når jeg har behov for større blenderåpning enn f/2.8.

 

Nikon 16-35, 24-70, 70-200, skal jeg ha bare ha 1/10 av rekkevidden må jeg betale 4-ganger mer... Til studiohorer kan jeg skjønne at 2 objektiver holder, en 55 og en 85/105, men for meg hadde ikke fast funket...

Er tidvis "studiohore" ;) Men bruker mest f/2.8 zoom optikk der også.

Lenke til kommentar

Jeg fant noe kjempekult på internett.

 

http://home.f01.itscom.net/spiral/research.html

 

Det er en hel gedigen haug med urbex-bilder fra forlatte greier rundt omkring i Japan. Veldig stilige saker; jeg får virkelig lyst til å ta en tur til Japan for å urbexe litt selv, men jeg ser for meg potensielle problemer med å drive med ting som kanskje ikke alltid er like lovlig i et land hvor jeg har så dårlig kjennskap til språk, kultur, normer og regler, osv. Får vurdere saken videre, men i første omgang nøyer jeg meg med å være dypt fascinert av de bildene der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...