Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal jeg være supergjerrig, gjerrig eller bruker mer penger enn jeg har lyst til?

 

Det gjelder allround-zoom til 30D som vil være med på ferie med meg - jeg har plenty lys-sterk opptikk til de dagene med lite lys.

 

a) låne et objektiv, b) kjøpe EF-S 18-135mm eller c) kjøpe EF-S 15-85mm

 

Diskuter fordeler og ulemper - hva hadde du valgt ;)

Lenke til kommentar

Skal jeg være supergjerrig, gjerrig eller bruker mer penger enn jeg har lyst til?

 

Det gjelder allround-zoom til 30D som vil være med på ferie med meg - jeg har plenty lys-sterk opptikk til de dagene med lite lys.

 

a) låne et objektiv, b) kjøpe EF-S 18-135mm eller c) kjøpe EF-S 15-85mm

 

Diskuter fordeler og ulemper - hva hadde du valgt ;)

a) Klart å foretrekke dersom du har tenkt å oppgradere til fullframe senere - hva skal du i så fall med flere crop-objektiver?

b) Næh. Dårlig bildekvalitet.

c) Prima, men lyssvak. Genial traske-zoom. Finner du en brukt, tro?

 

Du har også en nødløsning:

d) Liten, smart, diskret kameraveske med plass til hus pluss et par-tre fastobjektiver.

Lenke til kommentar

a) Klart å foretrekke dersom du har tenkt å oppgradere til fullframe senere - hva skal du i så fall med flere crop-objektiver?

Jeg har ingen reelle behov for FF. Pluss det blir for dyrt og tungt.

 

b) Næh. Dårlig bildekvalitet.

Har faktisk prøvd den; og den er faktisk helt grei.

 

c) Prima, men lyssvak. Genial traske-zoom. Finner du en brukt, tro?

Brukt kan være mulig. Men jeg må ha den i handa senest i morgen kveld.

 

Du har også en nødløsning:

d) Liten, smart, diskret kameraveske med plass til hus pluss et par-tre fastobjektiver.

Jeg har det allerede ...

 

Men jeg synes det blir for mye pes å gå rundt med fast-optikk når jeg på tur.

Lenke til kommentar

b) Har faktisk prøvd den; og den er faktisk helt grei.

 

c) Brukt kan være mulig. Men jeg må ha den i handa senest i morgen kveld.

Da er det verre med brukt - på så kort varsel. Antar du også har vurdert et tredje, mer lyssterkt objektivalternativ - en 17-50/2.8 eller lignende.

 

Tror jeg ville lånt nå og kjøpt 15-85 brukt senere - hvis du kan.

Skulle jeg først hatt større zoomområde enn 15-85 tror jeg at jeg selv ville gått hele veien og kjøpt en Tamron 18-270. Men - det er hva man selv prioriterer. :)

Lenke til kommentar

Gjentar meg selv jeg:

 

Vurderer å kjøpe meg en A3(+)-skriver. Skal brukes bare litt sånn nå og da (kanskje 2-4 utskrifter pr mnd). Vil det holde med en Epson R1900, eller bør jeg opp i Epson R2880? Har egentlig ikke penger til en R2880, men ...

Hvor viktig er svart/hvitt-utskrifter for deg?

 

Vet hva du tenker. :) Leste en review der han sleit med s/h-utskrifter. Når jeg redigerer, blit det betydelig fler fargebilder enn s/h. Det vet jeg i alle fall. Og jeg skal også bruke skriveren til å skrive ut tekst-plakater (altså ikke bilder, men ren tekst). Mer vet jeg vel ikke pr idag.

Lenke til kommentar

Men da også kjipt å bruke penger på et M-system som man ikke kan tilfredsstille med M-optikk fra Leica.

Ser det poenget. Det er dog ikke først og fremst leica-optikk som er hovedgrunnen til at jeg vil ha rammesøker. Jeg vil ha et kompakt system med stor sensor (brukt M9 om et par-tre år kanskje?) og godt utvalg i rask fastopptikk. Per i dag kan ingen av de speilløse systemkameraene måle seg med utvalget av objektiver til Leica M-mount. Såklart kan man bruke M-optikk på feks NEX, men blir vanskelig å få noe virkelig lyssterkt i normalområdet, og vidvinkel kan man egentlig bare glemme. Litt lettere med 1.3 crop (ie. M8, men fortsatt ikke helt optimalt.

 

Når jeg får råd kan jeg jo spe på med leica-optikk. Både 35/1.2 og 35/1.4 fra Voigtlander er finfine vid-normal på 1.3 crop, ser det ut som, og er i prisklasser som er overkommelige.

 

For now er det bare en tanke, men skal ikke se bort i fra at jeg går for det etterhvert.

Lenke til kommentar

Per i dag kan ingen av de speilløse systemkameraene måle seg med utvalget av objektiver til Leica M-mount. Såklart kan man bruke M-optikk på feks NEX, men blir vanskelig å få noe virkelig lyssterkt i normalområdet, og vidvinkel kan man egentlig bare glemme.

Har du tid, så ville jeg ventet og sett hva CaNikon kommer med - og hvordan ting ellers utvikler seg i markedet. Vi er fremdeles på første generasjon speilløst - og ikke alle aktørene har kommet med sine varianter..

Lenke til kommentar

Canon EIS anyone?

http://www.eoshd.com/content/346-Exclusive-Canon-EIS-60-revealed-high-end-mirrorless-camera-with-pixel-fusion-technology

 

Due for launch in the second quarter of 2011, Canon's mirrorless is branded EIS. The first in the series - EIS 60 - is a high end mirrorless camera, not an entry level GF / NEX competitor. It will feature a 22 megapixel sensor. This is a brand new back illuminated design, 18mm x 12mm in size (approximately Micro 4/3rds sized*).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...