Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uggh. Skummelt når man begynner å seriøst vurdere Leica M8 som kamera nummer to. Blir jo ikke såå mye dyrere enn en 1D III feks. Synd de har heeelt forskjellige styrker og svakheter. :p

 

Du må jo kjøpe objektiver til Leica kameraet (ikke akkurat gratis) - det slipper du med et ekstra Canon kamera...

 

Francis

Sant nok. Mye fin Voigtlander og Zeiss-optikk though. Voigtlander 35mm f/1.2 + M8 er ikke helt uoverkommelig mot slutten av året - tror det skulle holdt lenge også.

Lenke til kommentar

Som mange kanskje har sett i media så har Kiwi kledd sine ansatte i kiwigrønne kofter, og av det har det blitt et sabla spetakkel.

 

Først. Jeg er same. Men jeg er hverken "pisset på" eller på noen annen måte støtt av dette. Jeg har egentlig ingen sterke meninger omkring denne koftesaken. Men når jeg leser kommentarene i dagbladet på denne saken om dette så ser jeg at det flere ganger sammenlignes med nordmenn og vikinghjelmer. Akkurat den sammenligningen får meg til å stusse litt.

 

Er det for nordmenn slik at den eneste kulturen de kaller for sin egen er denne vikingtiden? Det er veldig lenge siden, i følge wikipedia så regner både arkeologien og historievitenskapen vikingtiden fra ca. 800 - ca. 1050.

Nå er vi i 2010. Er det så stusselig stelt med norsk kultur at man må 1000 år tilbake i tid for å finne et særpreg? For å finne noe ekte norsk? Og da må man velge et symbol som var felles for både nordmenn, dansker og svensker? Har ikke nordmenn noe som bare er deres?

 

Jeg er ikke særlig inne på historie. Men i korte trekk. Norge som stat ble dannet i 1905. Før det var de under svenskene, og under danskene før det. Men hvor lenge? Når var Nordmenn et selvstendig folk før dette? De ble ble satt fri av kong Oscar II i 1905, og valgte da en dansk prins til konge over seg. På den måten ble de frie som folk, men når var nordmenn frie før det?

 

Tilslutt. Jeg er veldig klar over at vi samer ikke er frie som folk. Vi er underlagt 4 stater, og blir regnet i manntall som svensker, russere, finner og nordmenn. Bare i tilfelle noen ville fortelle meg det..

Lenke til kommentar

 

 

Er det for nordmenn slik at den eneste kulturen de kaller for sin egen er denne vikingtiden? Det er veldig lenge siden, i følge wikipedia så regner både arkeologien og historievitenskapen vikingtiden fra ca. 800 - ca. 1050.

Nå er vi i 2010. Er det så stusselig stelt med norsk kultur at man må 1000 år tilbake i tid for å finne et særpreg? For å finne noe ekte norsk? Og da må man velge et symbol som var felles for både nordmenn, dansker og svensker? Har ikke nordmenn noe som bare er deres?

 

 

Vikingtiden var/er Norges storhetstid som en nasjon "supermakt".

 

Bla.så var angrepene på England med på og oppløse anglo-sakserne sitt utstrakte terrorvelde på slutten av år 700.

Vi drev ikke bare med plyndring på den tiden,det foregikk også en utstrakt internasjonal handelvirksomhet.

Lenke til kommentar

Først. Jeg er same. Men jeg er hverken "pisset på" eller på noen annen måte støtt av dette. Jeg har egentlig ingen sterke meninger omkring denne koftesaken. Men når jeg leser kommentarene i dagbladet på denne saken om dette så ser jeg at det flere ganger sammenlignes med nordmenn og vikinghjelmer. Akkurat den sammenligningen får meg til å stusse litt.

Jeg er ikke sikker på om det er så mange samer som føler seg støtt. Det er vel heller den gjengen som påtar seg rollen som minoritets-forsvarer som føler seg støtt? Og eventuelle kultursnobber.

 

Vikinghjelmer i dag er jo bare kitch - normalt finner du en full skandinav under den ...

 

Er det for nordmenn slik at den eneste kulturen de kaller for sin egen er denne vikingtiden? Det er veldig lenge siden, i følge wikipedia så regner både arkeologien og historievitenskapen vikingtiden fra ca. 800 - ca. 1050.

Nå er vi i 2010. Er det så stusselig stelt med norsk kultur at man må 1000 år tilbake i tid for å finne et særpreg? For å finne noe ekte norsk? Og da må man velge et symbol som var felles for både nordmenn, dansker og svensker? Har ikke nordmenn noe som bare er deres?

 

Jeg er ikke særlig inne på historie. Men i korte trekk. Norge som stat ble dannet i 1905. Før det var de under svenskene, og under danskene før det. Men hvor lenge? Når var Nordmenn et selvstendig folk før dette? De ble ble satt fri av kong Oscar II i 1905, og valgte da en dansk prins til konge over seg. På den måten ble de frie som folk, men når var nordmenn frie før det?

Norge var vel fritt frem til Kalmarunionen i 1397. I og med at Norge har primært var en jordsbruksnasjon (pluss noe handel), så skjedde det lite som satte spor i historien. I tiden etter vikingtiden og frem til 1397, har vi stort sett kristningen og savartedøden å vise til ...

 

Når vi ser på den senere historien (fremtil 1905), så hadde de fleste store kunstnerene set i København eller andre steder i utlandet. Vi var veldig mye en provins ...

 

driver å sikler på en 35mm 2.0, men så tenkte jeg på polariseringsfilter, noen som kan anbefale no brukbart no som ikke koster skjorta? :p ser japanphoto har no greier til 600kr :S

Er det et av Hoya sin modeller. I såfall er det trygt.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...