Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Googla det, glem det jeg skrev i forrige innlegg. Fargeprofil valgt i kamera påvirker bare jpeg, Lightroom bruker ProPhotoRGB på raw-bilder uansett, og det kan ikke endres. Du kan lese mer om det her - det anbefales visst å ta turen innom photoshop for å konvertere til sRGB før lagring hvis fargenøyaktighet på resultatet er kritisk.

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Googla det, glem det jeg skrev i forrige innlegg. Fargeprofil valgt i kamera påvirker bare jpeg, Lightroom bruker ProPhotoRGB på raw-bilder uansett, og det kan ikke endres. Du kan lese mer om det her - det anbefales visst å ta turen innom photoshop for å konvertere til sRGB før lagring hvis fargenøyaktighet på resultatet er kritisk.

 

Konvertering skjer automatisk i LR3 hvis du har satt default til sRGB,når du eksporterer bilder.

Lenke til kommentar

du gjør 1 bra valg og 1 dårlig

 

raw "formatet" er knallbra, men den pepsi raw er faen meg no dritt, drakk noen slurker og helte resten i vasken, bortkasta penger

Pepsi RAW blir bare feil. Det er sukkerfritt (-), det koffeinholdig (+) og det er fra Pepsi Corp (-)

 

Man drikker bare ikke koffeinholdige produkter fra Pepsi Corp. Og den eneste fornuftige koffeinholdige, sukkerfrie drikken heter kaffe. SKal man ha sukker og koffein på en gang så drikker man Coka Cola. Punktum finale :p (Og så blir det julefaten hele året ...)

Lenke til kommentar

 

 

Konvertering skjer automatisk i LR3 hvis du har satt default til sRGB,når du eksporterer bilder.

 

Ved eksport ja - det har vi allerede fastslått. Spørsmålet var hvordan man kan endre fargerommet man jobber i, det er ikke mulig i Lightroom, av grunner som er forklart i linken jeg postet. Vil man gjøre endringer på bildet etter at det er konvertert til sRGB, må man, som sagt, åpne i photoshop (eller ett annet bilderedigeringsprogram som er kapabelt til å tolke fargeprofilen til ett bilde) og se hvordan det blir seende ut.

Lenke til kommentar

Noen andre enn jeg som syns det er litt tynnspedd med guider her på forumet? Jeg kunne sikkert ha skrevet/filmet en guide om exposure blending, hvordan man retter opp for barrel-distortion og annet småknas om det er interesse for det.

 

Det er 128 ++ guider her på forumet,men det er uten tvil brukt for fler spesifikke Norskspråklige guider som tar en dypere innføring av forskjellige aspekter.

 

Det er mange nybegynnere som nyter godt av disse guidene.

 

Hvis du har lyst til og lage noen filmsnutter,så lager sikker de riktige personene her på akam en kategori/uthevelse for disse i "Guider"

Lenke til kommentar

   Klokken 22:55 i kveld begynner det en interessant dokumentar på NRK3: Den nye paparazzigenerasjonen.

 

- Vi følger en gjeng britiske paparazzier som gir et avslørende innblikk i hvordan den nye generasjonen av unge paparazzier jobber og hvor langt de kan gå for å ta bilder av kjendisene i London.  

såg denne, interessant.

 

Fotograferinga mi tar seg opp no. Har ein del shoots i næraste framtid, og begynner å bygga meg eit rykte her i bygda. Feelsgood.jpg

Lenke til kommentar

Jeg har et på den gamle pc'en,husker ikke hva det heter,kan starte den opp i løpe av helgen for og finne ut av det.

 

Man kan søke,legge ruter og få avstander,programmet har både vei,sjø og topografiske kart world wide.

Høres spennende ut, setter pris om du tar deg tiden.

 

Det er Garmin® MapSource® jeg har,er noen år gammel versjon den jeg har.

 

Her har du manualen,den gir en viss innblikk i oppbyggingen.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det er Garmin® MapSource® jeg har,er noen år gammel versjon den jeg har.

 

Her har du manualen,den gir en viss innblikk i oppbyggingen.

Takk for info og linker - den skal jeg absolutt ta en titt på. Jeg har jo allerede Garmin, så dette muligens passe bedre :)

 

Da kan de være kompatible.

 

PS:gi gjerne en tilbakemelding,jeg har ikke satt meg så godt inn i dette programet :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Uggh. Skummelt når man begynner å seriøst vurdere Leica M8 som kamera nummer to. Blir jo ikke såå mye dyrere enn en 1D III feks. Synd de har heeelt forskjellige styrker og svakheter. :p

Er i en liknende situasjon; jeg satt akkurat og fantaserte om OM-3Ti, men så slo det meg at jeg kunne fått en D700, og kanskje til og med en brukt D3, for den prisen.

Lenke til kommentar

Siden jeg for øyeblikket er i besittelse av to gode manuelle speilreflekser, hvorav ingen har fungerende lysmålere, vurderer jeg å skaffe noe for å supplere øyemålt eksponering; det hender at jeg bommer, og det er en litt teit måte å kaste bort film på.

 

Men siden jeg er ganske blakk trenger jeg noe ekstremt billig. Har noen erfaringer med Sverdlovsk 4? Eneste problemet jeg ser er at en del av dem har skalaen for filmens lyssensitivitet i ГОСТ, men det virker som alle også har DIN? I så fall går det bra.

Lenke til kommentar

Var å kikka litt i prisguiden og kom over en link til denne siden på tek.no: Finn riktig kamera. . Den var litt morsom syns jeg. Den gir meg nesten alltid 100% treff på at jeg må ha Canon.

 

Ser også at akam har en guide til hvordan man bruker den søkesaken.

Har ikke sett den før, men jeg testet den, og det som gjorde utslaget mellom D700 og 5D2 var hurtighet - siden jeg prioriterte det høyt så vant 5D!? WTF? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...