Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Mva.. fikk i dag et krav på mva for en leke jeg kjøpte på ebay for en nevø for noen uker siden. Men så var den ødelagt. Får pengene tilbake for varen, for de har ikke ny å sende. Men mva-kravet må jeg betale allikevel viser det seg. Om jeg skal slippe må jeg sende varen ut av landet igjen.. og det er dyrere enn å betale kravet. Så pengene jeg får igjen går til det kravet. Sykt.

Staten skal ha sitt,vet du. Få som er like gode til å grabbe til seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mva.. fikk i dag et krav på mva for en leke jeg kjøpte på ebay for en nevø for noen uker siden. Men så var den ødelagt. Får pengene tilbake for varen, for de har ikke ny å sende. Men mva-kravet må jeg betale allikevel viser det seg. Om jeg skal slippe må jeg sende varen ut av landet igjen.. og det er dyrere enn å betale kravet. Så pengene jeg får igjen går til det kravet. Sykt.

Staten skal ha sitt,vet du. Få som er like gode til å grabbe til seg.

Hvis du nekter og betale vil tollvesnet beslaglegge varen :)

Lenke til kommentar

Hvis du nekter og betale vil tollvesnet beslaglegge varen :)

Det høres ut som en løsning. Blir ikke bot i tillegg da?

Skal ikke bli det,men kjenner ikke rutinene når det gjelder mindre beløper,kan hende de sender hele saken over til statens innkrevningssentral.

Hvis tollvesnet ikke ligger så langt unna kan man bare stikke en tur innom og høre om de vil beslaglegge varen :)

Lenke til kommentar

Da var endelig D3s i hus, tok sin tid.

Gratulerer :thumbup:

Forøvrig, noen som kjenner til en rask og grei å måte å konverte noen hundre rawfiler til sort \ hvit samt reskalere? Skulle gjerne hatt en automatisk måte å gjør det på. Har PS CS5. Actions kunne fungert, men såvidt jeg vet, må jeg likevel gjøre selve raw arbeidet manuelt?

Lenke til kommentar

Forøvrig, noen som kjenner til en rask og grei å måte å konverte noen hundre rawfiler til sort \ hvit samt reskalere? Skulle gjerne hatt en automatisk måte å gjør det på. Har PS CS5. Actions kunne fungert, men såvidt jeg vet, må jeg likevel gjøre selve raw arbeidet manuelt?

Adobe Photoshop Lighroom 3 er ganske så optimalt for den jobben.

Lenke til kommentar

Skjermen min, ein BenQ, har ein funksjon som heite "sRGB". Bør eg bruka denne til redigering, istaden for "standard", mtp. at eg eksportere til sRGB?

btw: alt blir gult, blant anna den kvite skrifta i LR.

Ein ting til:

Eg har installert LR3 på den stasjonere og lagt bileta over på ein ny HDD. Er det mulig å overføra redigeringa av bileta og? Slik at eg slepp redigera ting på nytt?

Endret av Eksistensiel
Lenke til kommentar

Kopier katalogfila fra den gamle til den nye Lightroom-installasjonen. Gå på Edit - Catalog settings for å se hvor katalogfila di ligger lagret.

Fungere dette når det ikkje ligg lagra same plass som før og? At den går etter filene, ikkje plasering?

Lenke til kommentar

Adobe Photoshop Lighroom 3 er ganske så optimalt for den jobben.

Så absolutt! Fikk låne det av naboen da jeg ikke har det, og jaggu kom det ikke på ønskelista.

Takk for tipset.

Lenke til kommentar

Kopier katalogfila fra den gamle til den nye Lightroom-installasjonen. Gå på Edit - Catalog settings for å se hvor katalogfila di ligger lagret.

Fungere dette når det ikkje ligg lagra same plass som før og? At den går etter filene, ikkje plasering?

Si det. Jeg har både bildene og katalogfila lagret på samme (eksterne) disk, så LR skjønte hvor filene lå selv om disken fikk en annen stasjonsbokstav på den nye pc'en hos meg. Om det ikke funker for deg er det vel noe eksporteringsmuligheter også, men det har jeg ikke utforsket noe særlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...