Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere som bruker photoshop eller lightroom til simpel bildebehandling:

jeg sitter å går igjennom bildene fra fototreffet igår men sliter med å finne ut hva jeg skal gjøre med bildene, hva pleier dere å gjøre sånn generelt sett med bildene?

 

trenger å få en litt bedre rutine med bildene mine føler jeg :p

(bruker btw raw)(.cr2 filer)

Lenke til kommentar

Hmm.. Er sekunder vekk fra å bestille Nikon 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR, hardt inntog i min stakkars studentøkonomi, men får heller spise billig en liten stund:)

Det er jo et objektiv som har fått gode tilbakemeldinger. Så det er vel verdt et par uker med knekkebrød det?

ja, og om man enda har råd til en boks med bønner i tomatsaus så har man en varmrett. Husker tiden på videregående skole. Bønner i tomatsaus var den billigste middagen man fikk, kosta vel en 4-5kr. Har ikke spist det siden, det gikk endel sånne bokser i de årene..

Lenke til kommentar

Dere som bruker photoshop eller lightroom til simpel bildebehandling:

jeg sitter å går igjennom bildene fra fototreffet igår men sliter med å finne ut hva jeg skal gjøre med bildene, hva pleier dere å gjøre sånn generelt sett med bildene?

 

trenger å få en litt bedre rutine med bildene mine føler jeg :p

(bruker btw raw)(.cr2 filer)

Det jeg stort sett gjør er:

* Rette opp skjev horisont

* croppe

* justere exposure/contrast/highlight recovery/fill light etter behov

* justere fargekurver hvis nødvendig

* legge på vignettering hvis det passer

 

Noen ganger prøver jeg også å konvertere til s/h for å se om det fungerer.

Lenke til kommentar

Drar til Roma til torsdagen og leter etter ett kompakt stativ for nattfotografering sammen med ett par lokale helter.

 

Noen her som har erfaring med Benro C-269 med B1 ballhead eller tilsvarende ?

 

Manfrotto`n er bang for the bucks men tar alt for mye plass og veier tilsvarende. Har da også ett stativ som er mye mer egnet for turer både innenskjærs og utenfor allfarvei.

 

ps! Satt Manfrotto n på vekta og inkl hode 3,1 kg og har nesten dobbelt lengde sammenslått av Benro stativet...

Endret av JoonGoii
Lenke til kommentar

Drar til Roma til torsdagen og leter etter ett kompakt stativ for nattfotografering sammen med ett par lokale helter.

 

Noen her som har erfaring med Benro C-269 med B1 ballhead eller tilsvarende ?

 

Manfrotto`n er bang for the bucks men tar alt for mye plass og veier tilsvarende. Har da også ett stativ som er mye mer egnet for turer både innenskjærs og utenfor allfarvei.

 

ps! Satt Manfrotto n på vekta og inkl hode 3,1 kg og har nesten dobbelt lengde sammenslått av Benro stativet...

 

 

Han her selger billige Benro stativer. Sender "gratis" med DHL og merker pakken med $25 hvis du spør. Jeg kjøpte en Benro c-069 og fikk det et par dager etter. Har ikke fått testet det så har ikke erfaring å dele dsv.. virker stabilt og bra i hvert fall:)

 

http://cgi.ebay.com/Benro-A-2691-B-1-Aluminium-Tripod-Monopod-Kit-Express-/250644248743?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a5b8fb8a7#ht_10154wt_1139

Lenke til kommentar

Nei, står i exif-infoen hos enkelte kameramerker. Opanda og PhotoMe er gode programmer for å finne shutter count.

 

MERK: Dette blir kun et anslag da de ikke gir nøyaktig info. Nøyaktig shutter count er det bare autorisert verksted som kan gi.

Lenke til kommentar

Jeg tar en del "actionbilder" av modellfly og -helikopter. Er det mye å hente på å oppgradere til Canon 7D når jeg har 550D fra før?

Har hørt at 7D har mye bedre autofokus-system, og ikke det at autofokusen er direkte dårlig på 550, men jeg får en del bomskudd også.

Det kommer vel også an på hva slags optikk du har.

Lenke til kommentar

Jeg tar en del "actionbilder" av modellfly og -helikopter. Er det mye å hente på å oppgradere til Canon 7D når jeg har 550D fra før?

Har hørt at 7D har mye bedre autofokus-system, og ikke det at autofokusen er direkte dårlig på 550, men jeg får en del bomskudd også.

Det kommer vel også an på hva slags optikk du har.

Bruker for det meste Canon 70-300 IS pga flott fleksibilitet til mitt bruksområde og fornuftig pris (jeg vet at 70-200 F2.4 IS er bedre - men synes ikke jeg har råd til den).

Endret av Kamikazesmurf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...