Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har nettopp varslet kona om at hun ikke kan regne med å se mye til meg i oktober. Civilization 5 slippes 25/9. :drool:

Jeg har varslet min kone som er gravid i 39. uke om at NHL Hockey 11 kommer 17/9, og at det blir mye onlinespilling fremover. Hun sa jeg bare kunne drite i å kjøpe det.. Jenter skjønner ikke hva som er viktig i livet... :whistle:

Gravide kvinnfolk, vettu - mye hormoner og sånt. :roll: Min kone snakket om å sperre kortene mine, så jeg planlegger pre-order. :innocent:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ser ut til at Civ 5 blir det første Civilization spillet jeg ikke kjøper, ettersom det krever Steam.

 

Vel, nå er de vel heller ikke annonsert noe annet enn en Windows versjon, så vidt jeg kan se, så det er ikke engang sikkert jeg hadde hatt muligheten til å kjøpe det.

 

Intrusiv kopibeskyttelse var faktisk den endelige grunnen til at jeg kastet ut Windows helt og holdent for litt over 2 år siden. Etter at jeg begynte å bruke Linux hjemme for snart 10 år siden, ble Windows utelukkende brukt til spill. (Vel, brukte også Corel Paintshop photo fra jeg kjøpte D80´en til jeg kastet ut Windows) Jeg har vært en skikkelig prinsipprytter når det gjelder intrusiv kopibeskyttelse og har boikottet alt som har kopibeskyttelse som kjører som en tjeneste i bakgrunnen, men nå jeg gjorde en systemopprydding for en stund siden fant jeg ikke mindre en 17 tjenester tilhørende 9 forskjellige kopibeskyttelseprogrammer jeg aldri hadde hørt om før kjørende på maskinen min. Og snipp-snapp-snute, så var PC´en som spillplattform ute for min del.

Lenke til kommentar

Kall meg naiv, men jeg synes Steam er fantastisk. Aldri mer leite fram CD/DVD-plata, og ikke minst : det er ikke mulig å miste spillet. Og spiller du på 2 PC'er så synker den savegamesa (sic!) dine.

True dat - ingen problemer med å bytte maskin eller å ta vare på spillmedier. Alt lastes ned og installeres - og bare funker. Mmmmh.

Lenke til kommentar

Jeg satt og browset en photostream fra den ene trønderen her som hadde vært på pstereo, og lagt bilder på flickr. Flotte bilder, men si meg, kan man ikke se exif på flickr? Er ikke helt inne på flickr, har aldri likt oppbygningen, dog synes jeg det har blitt ca. 95 ganger bedre etter siste oppfriskning nå i sommer :)

 

Kanskje meg du referer til? :) Men jeg er ikke trønder, da. Fant madammen her, bare. :p:)

 

Joda, Flickr kan fortelle deg EXIF, men jeg synes EXIF-info er "yrkeshemmeligheter" :), men send meg en PM på bildene du vil ha EXIF på, så skal du få det. :)

 

Jepp, det var nok deg. At du ikke er trønder kan du jo ikke noe for, ingen er perfekte ;)

 

Men jo, jeg synes exif er interessant, nettopp for å se lukkertider, blendere, brennvidder osv. Det er jo naturligvis for å lære fra, så konseptet yrkeshemmelighet er jo litt kjipt, hvis man ikke selv driver fotoskole.

Lenke til kommentar

kjapt spørsmål, siden jeg ikke finner noen tråder om det, og jeg tror ikke det er vits i å lage en ny en.

 

vil jeg merke stor forskjell på Canon 35mm 1.4 og 35mm 2.0 annet enn at den sistnevnte trenger dobbelt så mye lys og har dårligere bygge kvalitet?

 

og vil jeg trenge 35mm viss jeg allerede har 50mm?

Lenke til kommentar

kjapt spørsmål, siden jeg ikke finner noen tråder om det, og jeg tror ikke det er vits i å lage en ny en.

 

vil jeg merke stor forskjell på Canon 35mm 1.4 og 35mm 2.0 annet enn at den sistnevnte trenger dobbelt så mye lys og har dårligere bygge kvalitet?

 

og vil jeg trenge 35mm viss jeg allerede har 50mm?

Du vil ha god bruk for 35mm, selv om du har 50mm. Men om du trenger f/1.4 må du nesten finne ut selv.

Lenke til kommentar

kjapt spørsmål, siden jeg ikke finner noen tråder om det, og jeg tror ikke det er vits i å lage en ny en.

 

vil jeg merke stor forskjell på Canon 35mm 1.4 og 35mm 2.0 annet enn at den sistnevnte trenger dobbelt så mye lys og har dårligere bygge kvalitet?

 

og vil jeg trenge 35mm viss jeg allerede har 50mm?

Jeg syns 35mm for fullformat er en veldig fin brennvidde. Du får stor frihet uten at ting blir for vidt og strukket. Har selv prøvd 35mm f/1.4L på 5D mkII. Dette var noe jeg trivdes med. I og med at jeg hadde 7D (og ikke ønsket å bytte til 5D grunnet foretrukne egenskaper på 7D) kjøpte jeg 24mm f/1.4L. Dette gir tilnærmet samme utsnitt som 35mm på fullformat. Anbefales.

 

Tror det skal bli kjekt å ha selvom du har 50mm. f/2-utgaven skal gi særdeles mye for pengene, men f/1.4L er optisk ganske mye bedre og gir utvidede muligheter

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Kanskje meg du referer til? :) Men jeg er ikke trønder, da. Fant madammen her, bare. :p:)

 

Joda, Flickr kan fortelle deg EXIF, men jeg synes EXIF-info er "yrkeshemmeligheter" :), men send meg en PM på bildene du vil ha EXIF på, så skal du få det. :)

Jepp, det var nok deg. At du ikke er trønder kan du jo ikke noe for, ingen er perfekte ;)

 

Men jo, jeg synes exif er interessant, nettopp for å se lukkertider, blendere, brennvidder osv. Det er jo naturligvis for å lære fra, så konseptet yrkeshemmelighet er jo litt kjipt, hvis man ikke selv driver fotoskole.

 

Trøndere er ikke akkurat perfekte de heller. :p:)

 

Ang. EXIF, så er det både litt sånn delvis yrkeshemmelighet, men også noe jeg ikke er så opptatt av å oppgi, fordi mange som driver med foto er nesten mer opptatt av EXIF enn selve blldet.

 

Men når det er sagt, så er det ikke mer en yrkeshemmelighet enn at dersom du PMer meg med bildene du vil vite EXIF på, så får du EXIF. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...